Gå til innhold

Spørsmål ang. LCD-TV og HDCP

Anbefalte innlegg

Har begynt å tenke litt fremover når det gjelder Hi-Fi seksjonen min hjemme i stua og det er noen ting som tynger meg.

Jeg kjøpte for ca. et år siden en LCD-TV (32" HD-Ready TV) for veldig mye (som de da kosta da) og angrer ikke i tanke på hvor mye glede jeg har hatt ut av produktet.

Dette var jo da før jeg hørte om HDCP eller tenkte over hvor mange HD-innganger den hadde. Så da sitter jeg med 2 problemer.

Den har ikke HDCP og ikke noen HDMI inngang, eneste digitale inngangene for HD er DVI og Compositt. Compositt blir nå brukt av Xbox 360 og DVI blir brukt av PC til diverse aktiviteter der.

Problemene mine er da:

1. Jeg har ikke nok HD-innganger når jeg måtte trenge det til f.eks. Nintendo Wii, PS3, HD-DVD+Blu-Ray spiller. Dog jeg eliminerer de to sistnevnte med PS3 og evt. en Xbox 360 modifikasjon når den tiden kommer.

2. Jeg har ikke HDCP noe som er veldig irriterende da jeg er veldig fornøyd med TV'en generelt, men om den ikke klarer fremtidens formater så selger jeg denne og kjøper en TV som har HDCP og evt. HDMI.

Jeg har tenkt og tenkt på disse problemene og de er faktisk utrolig irriterende og angrer litt på at jeg ikke gjorde mer research tilbake da jeg kjøpte den. Men jeg har tenkt andre baner også. Og lurer bare på om mine ideer faktisk går an å sette i gang. Uansett... Jeg har tenkt ut en løsning på problem 1:

En AV-Switch for HD-Compositt. Tittet litt på Joytech Control Center 360 som har 5 HD-Compositt, Video, Optisk og Phono lyd. Inkludert er også en 5 ports nettverksswitch som jeg faktisk får veldig bruk for ved multimediadelen av stua (i tanke på Xbox 360, PC og etterhvert Wii og PS3). Uansett. Er dette en grei nok løsning for koblingsproblemene mine? Link til Joytech Control Center 360

Og så over til problem nummer to:

Finnes det eller kommer det en slags form for "standalone" HDCP? I teorien så skal jo dette være mulig (skal det vel ikke?). Er jo signaler som er kryptert og sånn jeg forstår det så er problemet mitt at jeg mangler en HDCP brikke i TV'en som kan kryptere om signalene igjen slik at de er "leselige" for TV'en min. Men bør jo være mulig å få ordnet et mellomledd man bare kobler til og så får HD-DVD og Blu-Ray til å virke? Er veldig usikker her, derfor jeg lurer ;)

Uansett... Takker på forhånd for alle svar.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDCP er en kopibeskyttelse og siden TV`en din er HD ready har den det via DVI.

Hvis den ikke hadde hatt det ville Tven ikke kunnet motta signaler fra en Bluray eller HD dvd spiller. Skjermen hadde blitt svart.

For å koble HDMI til DVI kan du bruke en HDMI til DVI kabel som du bl.a får kjøpt på komplett. DVI er kort sakt HDMI uten lyd, men bildet blir akkurat det samme.

Når du nevnet compositt til xbox trur jeg du mener component (2 forskjellige ting)

og den boksen du nevner kan derfor ikke brukes. Men du kan bruke en HDMI switch vis du skal koble til flere enheter. feks PS3

Har selv en HD ready tv med kun 1 DVi og 1 component og disse er allerde oppbrukt. 1 til DVD spiller via DVI og 1 til xbox360 via component.

Lenke til kommentar
HDCP er en kopibeskyttelse og siden TV`en din er HD ready har den det via DVI.

Hvis den ikke hadde hatt det ville Tven ikke kunnet motta signaler fra en Bluray eller HD dvd spiller. Skjermen hadde blitt svart.

For å koble HDMI til DVI kan du bruke en HDMI til DVI kabel som du bl.a får kjøpt på komplett. DVI er kort sakt HDMI uten lyd, men bildet blir akkurat det samme.

Når du nevnet compositt til xbox trur jeg du mener component (2 forskjellige ting)

og den boksen du nevner kan derfor ikke brukes. Men du kan bruke en HDMI switch vis du skal koble til flere enheter. feks PS3

Har selv en HD ready tv med kun 1 DVi og 1 component og disse er allerde oppbrukt. 1 til DVD spiller via DVI og 1 til xbox360 via component.

6998129[/snapback]

Fant en HDMI switch her:

HDMI switch

Lenke til kommentar

Var nok Component jeg mente ja :p Er ikke 100% stabil på dette. Hehe. Takk for mange svar iallefall. Men jeg mener å ha lest på itavisen at om TV'en ikke har HDCP så får man ikke spilt av HD-DVD eller Blu-Ray og så vidt jeg forstod så kan en TV være HD-Ready, samt. ha DVI og ikke ha HDCP. Om dette stemmer vet jeg ikke, men jeg mener også og ha hørt om en slik boks jeg forklarte om. En HDCP boks som fikser HDCP signalene før de kommer til TV'en.

Lenke til kommentar

sikker på at den ikke var markert som hd klar? det var ett tullebegrep som selgere brukte her i norge :/

Det var generelt en haug avarter av hd-ready som de brukte. HD-ready betyr vel at den skal ha minst en hdmitilkobling, oppløsning på ett eller annet osv osv. er bare å ta en wiki på det. Men blueray og hd-dvd kommer garantert ikke før om noen år, det er alt for dyrt for de fleste så dvd vil holde koken en god stund til.

Kanskje fremtidige releaser av filmer vil komme på hd plater med ett lag for vanlig dvdspiller

Lenke til kommentar

Ok. Min er HD-Ready (iallefall ifølge hjemmesidene og et klistremerke på siden), men har ikke HDMI. Mener at HD-Ready var at skjermen klarte oppløsninger over 720p mens HDTV var at skjermen hadde HDMI. Men om en HD-Ready har HDCP, da vil jo det si at jeg har HDCP. Ble bare litt bekymret fordi det stod ingenting om dette på hjemmesidene til TV'en eller i dokumentasjonen på den.

Så dvs. at jeg kan kunne bruke en HDMI switch via en HDMI -> DVI omformer om jeg skal bruke en PS3 eller HD-DVD/Blu-Ray spiller da? :)

Da tror jeg at jeg skal ha koblingskartet forann meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...