Gå til innhold

Hva kan jeg få for mitt Pentax MZ 50?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Pentax MZ 50 m/35-80 linse og 100-300 linse som jeg har planer om å selge. Og lurer i den forbindelse på hva jeg kan få for det?

Har også flere mellomringer for macro og ekstern blitz.

Kamera og linsene er kjøpt på Japan Photo i nov. 1997.

Evt. hvor lønner det å legge det ut for salg, da jeg ikke har noen kjøpere ennå?

Endret av des96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruktmarkedet på foto.no er ikke helt bortkastet. Dette bør jo være et greit backup-kit for den nye generasjonen med digitale Pentaxbrukere, også her på forumet.

Desverre tror jeg ikke du kommer til å få så veldig mye for det. For dagens digitale fotografer er det bare telezoomen som er av interesse. Huset er analogt, og har derfor lav verdi. Normalzoomen har et ukurant brennviddeomfang, hvis det ikke er av spesielt god kvalitet. Derfor ville jeg normalt anbefalt deg å satse på Pentax når du skal velge digitalt system også, slike at du selv kan utnytte MZ 50en som backup, og fordi du allerede har en telezoom

Nå ja, det er ditt valg. Regn dog ikke med å få noe mer enn 2k for hele greia, sansynligvis mindre. Det er nemlig få som kjøper slike kameraer i dag, og markedet flommer over av alternativer.

Lenke til kommentar

OK, takk for svar :)

Lyster på Nikon D70, så det blir nok heller og prøve å få solgt det gamle og kjøpe Nikon. Er ikke noe krise om jeg ikke får solgt det, men synes det er synd å la en slikt kamera ligge hvis det skulle være noen som kan bruke det.

Lenke til kommentar
OK, takk for svar  :)

Lyster på Nikon D70, så det blir nok heller og prøve å få solgt det gamle og kjøpe Nikon. Er ikke noe krise om jeg ikke får solgt det, men synes det er synd å la en slikt kamera ligge hvis det skulle være noen som kan bruke det.

Ville siklet på Pentax K100D eller K10D hvis jeg var deg :o) Evt. et "aldrende", men langt fra utgått Samsung GX1-S (tilsvarer Pentax *ist-DS2). Like gode kameraer som Nikon/Canon, men billigere, og du slipper å kjøpe mer enn 18-55 kit-objektivet, som forøvrig er langt bedre enn tilsvarende Nikon/Canon...
Lenke til kommentar

Har tenkt den tanken også, men ettersom jeg har skjønt da vil jeg ikke få automat fokus og andre automatiske ting. Da jeg liker å ta bilde at ting som går litt unna (bla sport) innbiller jeg meg at dette er et aber. Mulig jeg tar feil...?

Lenke til kommentar
Har tenkt den tanken også, men ettersom jeg har skjønt da vil jeg ikke få automat fokus og andre automatiske ting. Da jeg liker å ta bilde at ting som går litt unna (bla sport) innbiller jeg meg at dette er et aber. Mulig jeg tar feil...?

Du mister vel ikke AF, og automatisk lysmåling vil fungere. På den annen side (forutsatt at det er Pentax-objektiver du har) er ikke disse objektivene de mest lyssterke, så det kan være at AF svikter pga. lite lys. Pentax kan måle lys i alt glass du setter på, og MF-objektiver kan ofte tilføres AF med en spesiell telekonverter. Siden det finnes M42-konverter, kan du faktisk sette på nesten alle Pentax 135-objektiver produsert noensinne på et Pentax/Samsung-kamera.

Hvis jeg var deg (og økonomien din tillater det) ville jeg satset på en Samsung GX1-S i dobbeltkit, med en 18-55 og en 50-200. Det koster ca 8000 kr, og er et godt kjøp. Dersom økonomien ikke er så sterk, eller du ikke vil bruke fullt så mye penger, ville jeg kjøpt Samsung GX1-L, med samme dobbelt kit. Det koster ca 6500 kr og er på mange måter et enda bedre kjøp, men har bl.a. mindre søker (som jeg ville verdsatt ganske høyt).

Disse Samsung-kameraene er Pentax-kameraer produsert på lisens, og har sine likemenn fra Pentax, og har akkurat samme produksjonskvalitet som Pentax.

For å si det sånn - jeg ville vurdert de nevnte Samsung-kameraene sterkt, fullstendig uavhengig av hva du har fra før, fordi de er gode kjøp i dagens DSLR-marked...

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt, men jeg er redd for at minst den ene linsa er Sigma linse...

Takker for tips, samsung er nå med i mine vurderinger av nytt kamera :)

Har ett kompakt digital kamera nå Casio Z55, er kjempe fornøyt med det.

Årsaken til at jeg har sett på Nikon er at det virker som om det er det det går mest av og da skulle en jo tro at det er enklere å få kjøpt tillegsutstyr brukt til en billig penge senere...?

Nikon D70 med 2 linser koster 9500 i senteret der jeg har tittet. Så jeg har planer om å ikke bruke mer enn 10.000.- på det.

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg har sett på Nikon er at det virker som om det er det det går mest av og da skulle en jo tro at det er enklere å få kjøpt tillegsutstyr brukt til en billig penge senere...?

Er mye gammelt Pentax-utstyr på markedet også, og ikke minst - mye bra Pentax-utstyr... Særlig på fastoptikk er Pentax bra, men også zoom-optikken holder bra kvalitet.
Nikon D70 med 2 linser koster 9500 i senteret der jeg har tittet. Så jeg har planer om å ikke bruke mer enn 10.000.- på det.

Hvis budsjettet ligger i det området, ville jeg satset på Samsung GX1-S, slik at du får en pentaprisme-søker, i stedet for pentaspeil. Det betyr først og fremst at søkeren blir lysere og større, og gjør det lettere å komponere bilder. Du får også flere fokus-punkter, og kanskje viktigere, et bedre AF-system. Da har du 1500-2000 kr til ekstrautstyr som veske, minnekort og stativ.
Lenke til kommentar
Nå husker jeg ikke helt, men jeg er redd for at minst den ene linsa er Sigma linse...

Takker for tips, samsung er nå med i mine vurderinger av nytt kamera    :)

6982914[/snapback]

Viss det ene objektivet ditt( 100-300?) er Sigma, så er dette et enormt bra objektiv, so har fått skarp kritikk mange plasser på nettet. Har du dette objektivet ville jeg LETT sløyfet Nikon og invistert i et Pentax hus. Som K100D eller K10D som er på markedet nå. Disse har også bildestabilisering i huset, som funker med alle objektiv.

Lenke til kommentar

Har nå sett etter hva det egentlig er jeg har av linser.

Pentax-F 1:4-5,6 35-80mm

Pentax-F 1:4,5-5,6 100-300mm

Kan disse brukes på digital speilrefleks og ha automatisk fokus?

Den gang jeg kjøpte det så jeg også på sigma linser, men jeg fikk pentax linser til samme pris som pentax og valge da pentax.

Slik jeg har fotsatt dere tidliger anbefaler dere meg heller å beholde disse og satse på pentax eller samsung?

Blitzen er en Pentax AF 220T kan denne også brukes på digital speilrefleks?

Tusen takk for hjelp så langt :D

Endret av des96
Lenke til kommentar

Du kan bruke begge objektivene med full funksjonalitet, og jeg regner med at blitzen også kan brukes. Bakoverkompabilitet har altid vært en Pentax-disiplin. Det med blitzen må du kanskje sjekke, mht om du får full TTL, eller mer begrenset funksjonalitet. Du kan sikkert også finne tester på optikken, for å se om den er noe å satse på. Telezoomen blir i alle fall nyttig. Normalzoomen har et litt ukurant brennviddeomfang, men vil kunne fungere som en grei utfylling av de brennviddene du mangler hvis du kjøper et nytt kit (noe du bør velge). Da vil du få et gap mellom 55 og 100mm. Det betyr egentlig ingenting, men det er jo greit å ha noe mellom også, blant annet til portretter. Da er jo 85mm en praktisk brennvidde.

Telezoomen har litt dårlig lysstyrke, men det forteller egentlig ingenting om den optiske kvaliteten. Pentax har altid vært i forkant mht kvalitet, og det er ingen grunn til å tro noe annet om dette objektivet.

En god grunn til å velge Pentax er ikke bare å utnytte optikken du allerede har, men også fordi du allerede har en analog backup i MZ 50. Det skal være et ypperlig kamera, og mange av oss her på forumet har kjøpt analog backup etter at de har kjøpt dSLR. Skulle din fremtidige K100D svikte deg teknisk, så har du i alle fall en analog backup å falle tilbake på mens det digitale er inne til service. Jeg ville aldri vært uten mine analoge kameraer (i tillegg til det digitale). Derfor kommer jeg også til å kjøpe en analog Canon før eller siden, siden jeg har skiftet merke fra Nikon.

Sett deg ned foran maskinen og foreta en liten research på det utstyret du har. Husk at Google kan være din beste venn.

Lykke til med valget ditt. Du kommer neppe til å bli skuffet hvis du velge å gå mot strømmen, og velger Pentax i steden for CaNikon.

Lenke til kommentar

Da har jeg igrunn bestemt med for å gå for K100D. Nå er det bare å vente til sparekontoen er "full" :!:

I det siste kamera & bild (svensk) står det test av K100D og den mener de at du får mest for pengene.

Takk så mye for hjelpen til dere alle :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...