Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksløsning for et lite foretak

Anbefalte innlegg

(Dette innlegget ligger også på HWB-forum, men grunnet manglende respons gjør jeg et forsøk her også)

Driver et lite foretak og ønsker å sette opp en ny nettverksløsning for pc-er og skrivere på kontoret.

Utstyr:

PC1: hovedpc/arbeidsstasjon

PC2: gammel pc - planlagt brukt til ftp eller noe lignende

PC3: bærbar pc

Skriver1: hp color LaserJet 3500 - usb via hp jetdirect 175x til ruter

Skriver2: Canon Pixma ip5200R - koblet til ruter med nettverkskabel

Plotter: hp designjet 130nr - koblet til ruter med skriverkabel. Har en hp jetdirect 500x som kan brukes for å koble til med nettverkskabel.

Ruter: D-Link DI-704P - har 1 wan, 4 lan og en innebygd printerport

Status for tiden er at kun 2 pc kan være tilkoblet nettet av gangen (for få porter). Ekstern pålogging fra hjemmekontor fungerer svært dårlig. Det kan være feil innstillinger i ruteren... Det meste av innstillinger er imidlertid prøvd, og tålmodigheten har tatt slutt! Har til tider vansker med å få kontakt med den via webleseren. Den skal derfor ut!

Har planer om kjøp av ny arbeidsstasjon, mulig PC2 forsvinner da og erstattes av PC1. Har også tenkt å kjøpe mobiltelefon som har wlan og kan ringe via trådløst nett.

Mine ønsker er:

1. Flere porter

2. Gbit nett internt

3. Trådløs mulighet (for mobil og ev. bærbar pc - canon skriveren kan godt være tilkoblet med kabel)

4. Sikker brannmur

5. Kobling til hjemmekontor som fungerer. VPN?

Har ikke funnet noen rutere som er trådløs, har 8 Gbit porter, VPN osv... Vil det fungere greit å ha en Linksys Wireless-G VPN Router m/ RangeBooster ut mot nettet, og ha en 3Com Gigabit Switch 8 innenfor?

Er det andre løsninger som vil være bedre? En annen ruter eller svitsj?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er flink med linux kan jo clarkconnect på den gamle pcen være noe å prøve eg på .. .da sparer du ruteren, har aldri satt opp vpn på ck men regner med det skal gå greit.

Så kjører du switchen på innsiden og et aksesspunkt fra f-eks linksys som jeg personlig har god erfaring med. Anbefaler deg også å vurdere å kjøpe ekstra store antenner til denne de koster ca. 500 kr .

Lenke til kommentar

Om du ikke får noe respons utover dagen skal jeg gjerne trø til, får ikke hjulpet deg nå da jeg er på skolen.

Virket ikke som noe spesielt vanskelig å sette opp. Du har det meste av utstyr du trenger. Tror forøvrig også du styrer unna Linux, ingen grunn å ha det - Du skal gjerne ha litt peiling om det skal lønne seg om du tenker arbeid/tid.

Lenke til kommentar

1 og 2: Kjøp en billig Gigabit switch har personlig gode erfaringer med 3com og SMC.

1, 3, 4 og 5: Trådløs router/brannmur/VPN - Netgear sin side om routeren

Du kan også kjøpe ett VPN program som skal fungere optimalt mot denne router/brannmur/vpn boksen: VPN klient - Netgear sin side om programvaren

Dersom Gigabit ikke er "må ha" så kan du jo droppe Gigabit switchen i og med att den nye routeren har 8 porter vil jo det ta hånd om mangelen på porter. Dersom du allikevel senere vil ha Gigabit, er det jo bare å kjøpe en switch og koble til..

Lenke til kommentar

Det går nok mot en ny trådløs ruter og en gigabit svitsj. Men hvilke? Selv har jeg en svakhet for produkter fra Linksys. Innbiller meg også at det kan være en fordel å ha ruter og svitsj fra samme produsent (det skal jo ikke ha noe å si men...).

Synes Netgear sin ruter som er anbefalt over ser fin ut, men lurer likevel på hvordan et oppsett med Linksys Wireless-G VPN Router m/ RangeBooster (link Komplett) (link Linksys) og Linksys Gigabit 8-Port Workgroup Switch (link Linksys) vil bli? Er det noen som har erfaring med en eller begge disse produktene?

Lenke til kommentar
Hvis du er flink med linux kan jo clarkconnect på den gamle pcen være noe å

Trenger absolutt ikke å være noe linux guru for å få ClarkConnect opp og gå.

Alt innstillinger etter den er satt opp, gjøres fra en annen PC, med en nettleser som Internet Explorer eller Firefox.

Installasjonsprogrammet veileder deg også greit igjennom førstegangsoppsett.

Faktisk kunne jeg ikke et døyt om Linux når jeg satt opp CC første gang, og hadde ingen problemer.

Du burde absolutt vurdere ClarkConnect, skal ganske bra opp i pris for å få router/gateway hardware som slår denne.

MVH

TommyL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Det går nok sikkert greit å bruke disse 2 linksys boksene som du sikter til. Fungerer sikkert like greit som Netgear sine, eneste grunnen til at jeg anbefalte netgear var egentlig den VPN klient programvaren. Som sikkert gjør oppsettet med VPN kjempeenkelt...

Noe linux boks tror jeg du skal styre unna. Ikke for å si noe stygt om linux eller CC, har selv brukt det i flere anledninger. Men dette er ett lite foretak og du trenger ikke en dedikert maskin til dette. Dessuten er det uansett mer styr å sette opp en CC boks en det er å koble til strøm og nettverk i en vanlig router. En vanlig router tar også mindre plass en en maskin med CC, bruker mindre strøm og bråker mindre.

Lenke til kommentar
Dessuten er det uansett mer styr å sette opp en CC boks en det er å koble til strøm og nettverk i en vanlig router. En vanlig router tar også mindre plass en en maskin med CC, bruker mindre strøm og bråker mindre.

6989600[/snapback]

Joda, det har du rett i. Må ta disse tingene i betraktning også selvfølgelig.

MVH

TommyL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...