sedsberg Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Har en ca. 6-7 år gammel NAD C320 forsterker med et problem som i det siste har blitt værre og værre. Når jeg slår den på så tar det (avhengig av romtemperatur) opp til ett minutt før den er helt på. Først står den lenge med power-dioden lysende rødt før den skifter til grønt og det blir lyd. Før tok det maks 5 sekunder. Er det veldig varmt i rommet den står i (ca. 35C) går den på omtrent med en gang. Er det kjølig (ca. 18C) tar det opp til et minutt. Dette er meget konsekvent! På Hifi-klubben trodde de at det kanskje var loddinger som var løsnet men jeg synes det virker litt rart da feilen er veldig konsekvent og forsterkeren er overhodet ikke følsom for vibrasjoner eller noe. Når den først er på så virker den 100%. Noen som gjenjenner symptomene, eller har tips til hva som kan være feil? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Ingen som har noen idéer? Nå tar det lengre tid en noen sinne. Opp til 5 minutter når det er litt småkjølig på rommet. Jeg synes også å huske at før så blinket power-lampa noen få ganger før den ble grønn. Nå lyser den bare rødt konstant fram til det blir grønt. (Og det tok 2 sekunder før i stedet for 2 minutter). Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Det høres veldig rart ut. Mulig jeg er helt på vildspor her nå når jeg sier at det kanskje kan være sikringen på forsterkeren? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg synes feilen virker alt for konsekvent til at det kan være en sikring. Når forsterkeren først har skrudd seg på så fungerer den 100%. Topp lyd, og kan skru opp så hele huset rister om jeg vil. Kan også stå på i dagesvis uten problemer. Men så fort den ahr stått av en stund og blitt kald så tar det lang tid før den kommer helt på. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Vil tro det er noen kondensatorer som bør skiftes. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg får ta å åpne den og se om jeg finner noe mistenkelig. Kjøpe en flaske kjølespray og gå agurk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Har nå kun funnet ut at den MÅ bli varm for å i det hele tatt skru seg helt på. Lot den stå på utsiden hvor det er 10C nå og da ville den ikke på i det hele tatt. Kun rød lampe. Ser at det er montert to PTC (eller NTC)-er på kjøleribba til effekttransistorene. Kan det være at forsterkeren ikke vil slå seg på før de har fått en bestemt temperatur? Evt. om det er en slags oppvarmings-krets som kan ha røket? Lenke til kommentar
b00n Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 har en gammel yamaha ettellerannet forsterker som har så si samme problem. Den slår seg ikke på alltid, noen ganger tar det ett par min så sier det klikk. så er den på. av og til skrur den seg på med engang, men oftest slår den seg ikke på i det hele tatt. Frustrerende... Meen meen, en Pioneer VSX-916 er i hus om få dager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå