Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT + uTorrent + Linksys WRT54G + tregt WLAN

Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL2+ fra NextGenTel som jeg har kjørt en måneds tid via vanlig NGT-modem og kabel til stasjonær PC. Dette funket egentlig utmerket og jeg lastet ned opptil 800 kB/s være seg torrents og alskens andre ting. Dersom jeg lastet ned fra download.com og andre raske servere kunne jeg oppleve 1500kB/s. Nettet var faktisk ganske stabilt og jeg hadde ikke forwardet noen porter i Azureus/uTorrent. Lot ting være som de var fra fabrikkens side.

Så kjøpte jeg en Linksys WRT54G ver. 7.0 fordi jeg har gått til anskaffelse av en bærbar PC. Jeg har hatt gode erfaringer med denne serien før, da med 8 MBit-linje. Jeg hooket den up og satte opp hjemmenett på WLAN med wap2-sikring slik at naboer ikke kommer inn på nettverket.

Problemer er kort og godt det at jeg ikke får samme hastigheter i det hele tatt. Før opplevde jeg ca. 16-17 Mbit på surfometertestene på den stasjonære. Jeg kunne ha opp haugevis med torrents og allikevel surfe like raskt som før.

Stasjonær linjetest: 13 Mbit (rebootet alt utstyr)

Bærbar linjetest: 4 - 7 Mbit (ulike tester, ulike tider av døgnet)

Dette innebærer at jeg sitter på en bærbar maskin med ypperlig signal, men så fort jeg går inn torrentklientene går nettet like sakte som ISDN nesten.... Jeg opplever maks at torrentene går i 100-150 på en god dag. Da er det snakk om programvare og album, ting som vanligvis opplever mye høyere rate.

Som nevnt går det raskere på den stasjonære som er kablet via Linksysen, men det går tregere enn før den ble koblet til systemet. Skjønner ikke dette helt for å si det mildt, burde jo oppleve tilnærmet lik hastighet og ytelse?

Når jeg kobler min bærbare opp med kabel rett i veggen går det som før, veldig raskt.......

Jeg vet at dette er et meget, meget mye omtalt emne på forumet, men finner bare halvløsninger på problemene mine så hadde satt pris på om noen med samme ruter kunne gi meg noen gulltips til innstillinger osv. Hjertlig takk.

Endret av limewire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok så enkelt at din trådløse link ikke takler hastigheten. Koble på kable og ta en hastighetstest (annbefaler www.tptest.se versjon 3 - mot telenor stockholm serveren), ås ser du sansynligvis at du har korrekt hastighet igjen der.

Signalkvaliteten kan som regel bedres ved å tune litt på kanalvalget på senderen, eller endre posisjone på senderen eller mottageren, eller bruke forsterkende antenner.

Ved midnre jeg misforstår, og du har din stasjonære på kabel tilkobling da...

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er alltid litt hastighetsfall over routeren, men det ser ut til å forverre seg jo høyere hastigheten blir, det er ganske mange som har problemer med å få full hastighet på ADSL2 via router. Når det gjeller det trådløse så henger overføringshastighet og krypteringstyrken sammen (høyere kryptering= lavere hastighet) og ikke for å nevne at "real-life" overføringshastigheten for 11g er langt lavere en det som står på papiret, skal du få akseptabel overføringshastighet via WLAN med WPA2 kryptering så trenger du SuperG / Draft 11n wlan kort + en passende router, det koster deg fort 2k om du skal løse dette problemet.

Lenke til kommentar

Jeg resettet alt, sjekket kabler og gjorde ting på nytt. Samt kjørte TPtesten.

Bærbar via kabel: 15,8 (anstendig)

Stasjonær: ca. det samme

Stasjonær via ruter: 15

Bærbar via WLAN: 5

Altså må jeg ha blingset litt på den stasjonære før i dag, fordi den funker relativt bra via kabel og ruter. Det er altså WLAN som er ræva til tider.

Får jeg virkelig ikke bedre enn 5mB/s via WRT54G? Da synes jeg det er merkelig at man anbefaler denne ruteren på hardware. Men takk for hjelpen forresten!

Lenke til kommentar

Det jeg har erfart med trådløse aksesspunt med router, er at når trafikken blir for stor så "låser den seg eller linjen blir veldig treg.. Dette gjelder prodsenter som belkin, dlink og linksys.. Grunnen er rett og slett at den ikke tåler så mye trafikk, spesielt hvis du laster ned mange torrenter på en gang.

Jeg har ungått problemet med å la den stasjonære være koblet direkte mot ngt routeren (via en switch) og så koblet den trådløse routeren mot denne switchen..

Det funker fint for meg.. Bruker kun den stasjonære til nedlastinger.. Styrer den via remote desktop fra den bærbare ;-) Og eg får den hastigheten eg vil ha (Har ADSL2+ som deg..)

Lykke til..

Lenke til kommentar

En slik router skal kunne gi inntil 14Mbit trådløst. Dette er hvis du har topp signalstyrke (max 10M og fri sikt).

Har du større avstand eller vegger i veien vil hastigheten droppe temmelig raskt.

Har du flere naboer med WLAN så bruker de fleste kanal 6 eller 11, så styr unna disse (og nabokanalene).

Ønsker du stabil 15Mbit på den bærbare, så må du nok over på Pre-N routere eller MIMO.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg på den stasjonære maskinen. Startet en torrent for tyve minutter siden og har for øyeblikket 202kB/s som må oppleves som helt greit. Poenget er det at den startet veldig tregt, og det tok 10 minutter før den i det hele tatt gikk over 10kB/s! For denne typen torrents pleier man å suse avgårde umiddelbart. I tillegg går nettsurfingen tregt når torrenten surrer og går, via kabel går det som ingenting har skjedd.

Jeg tror ikke jeg har noe annet valg enn å levere tilbake routeren og bytte den i noe helt annet. Jeg har kjøpt den kontant hos ComputerCity i Sandvika, fordi jeg var in the rush når jeg trengte ruter.

Hvilken anbefaler dere meg? (hos ComputerCity... grøss)

Lenke til kommentar

For å klare opp i enkelte ting:

En 54Mbps-router klarer kanskje ikke 54 Mbps. Derimot skulle den ikke ha noen problemer med halvparten, som ADSL2+ er (sånn sirkus).

Kryptering fører ikke med seg noen forsinkelse av merkbar art, etter egen erfaring kunne 128-bits WPA-kryptering gi en forsinkelse på opp mot 1/2 ms, dvs såpass lite at det er umerkbart. Det har heller ikke noen tydelig virkning på hastigheter, hadde det hatt det ville det aldri kommet ut som forbrukerelektronikk. Forresten er det bra at du krptererer nettet, usikrede nett er og blir en sikkerhetsrisiko, både for deg og alle andre sopper som kobler seg til det.

Det jeg vil anbefale deg er å prøve interne filoverføringer, både tråd-tråd, tråd-wlan og wlan-wlan. Du burde kunne overføre 2-3 MB/s, om du fortsatt her sitter med 500kB/s er noe galt enten med routeren eller wlan-kortene dine. Prøv å oppdater drivere etc.

Forresten, du sitter ikke med 11b-kort på den bærbare, da? Hastighetene kunne egentlig tyde på dette....

Lenke til kommentar
For å klare opp i enkelte ting:

En 54Mbps-router klarer kanskje ikke 54 Mbps. Derimot skulle den ikke ha noen problemer med halvparten, som ADSL2+ er (sånn sirkus).

Kryptering fører ikke med seg noen forsinkelse av merkbar art, etter egen erfaring kunne 128-bits WPA-kryptering gi en forsinkelse på opp mot 1/2 ms, dvs såpass lite at det er umerkbart. Det har heller ikke noen tydelig virkning på hastigheter, hadde det hatt det ville det aldri kommet ut som forbrukerelektronikk. Forresten er det bra at du krptererer nettet, usikrede nett er og blir en sikkerhetsrisiko, både for deg og alle andre sopper som kobler seg til det.

Det jeg vil anbefale deg er å prøve interne filoverføringer, både tråd-tråd, tråd-wlan og wlan-wlan. Du burde kunne overføre 2-3 MB/s, om du fortsatt her sitter med 500kB/s er noe galt enten med routeren eller wlan-kortene dine. Prøv å oppdater drivere etc.

Forresten, du sitter ikke med 11b-kort på den bærbare, da? Hastighetene kunne egentlig tyde på dette....

6983243[/snapback]

Jeg har en slik en XPS M1210, splitter ny.

Intel Pro WLAN 3945 Internet Wireless (802.11a/b/g 54Mbps) for Core 2 Duo

Betyr det at hvis jeg kjøper en Router med 108 Mbps-kobling vil jeg ikke ha noen større ytelse ved overføring fra stasjonær til bærbar?

Lenke til kommentar
108Mbps-routere benytter ofte propeteriær teknologi (d-link f.eks.) som betyr at du da må ha samme produsent på alt utsyret som skal benytte det. Dyrt. Ihvertfall dyrere enn å gjøre litt omfattende feilsøk på egenhånd.

6983374[/snapback]

Jeg har nå siden siden sist oppdatert driveren på det trådløse kortet og jeg har ikke minst oppdatert firmware på routeren. Fortsatt opplever jeg dårlige resultater på TPtest 5.0:

5,15 Mbit/s

4,17 Mbit/s

5,09 Mbit/s

4,88 Mbit/s

Dette før og etter driver/firmware-updates.

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Gå i butikken og bytte?

Hva er mine rettigheter akkurat nå? Er 12 dager siden jeg kjøpte produktet

Lenke til kommentar

Vil bare fortelle at jeg sitter med samme problem.

På stasjonær har jeg 16-17 Mbit/s og på bærbar via WLAN max 7-8 Mbit/s.

Virker som dette er et ganske vanlig problem.

Har desverre ingen løsning.

Endret av ullevål
Lenke til kommentar

PROBLEM LØST!

LAST NED DrTPC eller sjekk dette:

RWIN

Det er derimot en spesiell innstilling som det er verdt å merke seg, som ser ut til å kunne gjøre underverker både på nedlasting av filer og streaming av video og musikk. Denne innstillingen er den såkalte TCP Receive Window, eller RWIN.

Når du laster ned saker via TCP/IP, som er det vanligste når du surfer på nettet, er det nemlig slik at filene du mottar deles opp og sendes fra serveren i pakker. Enkelt forklart foregår det slik at serveren sender fra seg pakker, og venter på en sendingsbekreftelse i retur fra datamaskinen din før den sender flere pakker.

Her er det RWIN kommer inn i bildet. Problemet er at serveren ofte må sitte inaktiv og vente på svar før den sender fra seg nye pakker. Når kommunikasjonen først opprettes mellom serveren og datamaskinen din, sender Windows beskjed om nøyaktig hvor mye data som skal sendes ut (RWIN) av gangen, altså hvor mange pakker som til enhver tid skal tillates å «henge i luften» ubesvart.

For lav standardverdi

Windows har en veldig lav RWIN som standardverdi (8 KB i Win95/98 og 16KB i Win2000). Dette er helt greit for eksempel med en enkel ISDN-linje, siden båndbredden er så lav. Serveren klarer her som regel ikke å sende fra seg pakker raskere enn den får svar. Derimot forandrer situasjonen seg vesentlig når du kommer opp i bredbåndsforbindelser. Med en 1 Mb-linje vil serveren kunne sende fra seg langt mer data før svarene på pakkene rekker å komme tilbake. Her er det derfor ønskelig med større RWIN.

OK, så hvordan forandrer jeg RWIN?

Å forandre RWIN er relativt enkelt. Du bruker kjør-funksjonen under start-menyen, skriver inn «regedit», og får da opp et lite nytteprogram for å forandre en rekke innstillinger i Windows.

I Windows 98 finner du frem til HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesVxDMSTCP, og legger deretter inn verdien "DefaultRcvWindow"="xxxxx" (hvis den ikke finnes fra før).

I Windows 2000 må du bruke [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesTcpipParameters], og legge inn en RWIN-verdi i heksadesimalt format under "TcpWindowSize".

Lenke til kommentar

OK, så hvordan forandrer jeg RWIN?

Å forandre RWIN er relativt enkelt. Du bruker kjør-funksjonen under start-menyen, skriver inn «regedit», og får da opp et lite nytteprogram for å forandre en rekke innstillinger i Windows.

I Windows 98 finner du frem til HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesVxDMSTCP, og legger deretter inn verdien "DefaultRcvWindow"="xxxxx" (hvis den ikke finnes fra før).

I Windows 2000 må du bruke [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesTcpipParameters], og legge inn en RWIN-verdi i heksadesimalt format under "TcpWindowSize".

6986899[/snapback]

Og hvordan går en frem i XP??

Får du nå samme hastighet på bærbar og stasjonær, limewire?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...