Gå til innhold

Slik får du standalone server til 1.6, CZ og CS:S

Anbefalte innlegg

BLIR IKKE LENGER VEDLIKEHOLDT!

HLDS var før nødvendig da man ikke kunne laste ned servere gjennom Steam.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Slik får du Standalone server til 1.6 og Condition Zero (CZ) og Source</span>

Du må først laste ned et program fra Steam, som du finner her
Installer det, spiller ingen rolle hvor.
Kopier alle filene der du installerte hldsupdatetool, og legg i Valve mappen, slik at du har det slik:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
cs1.png

Du ser mange andre filer og mapper der, men det eneste du skal tenke på at skal ligge der er hldsupdatetool.exe. Alt det andre kommer når du følger guiden videre.

Så skal vi laste ned 1.6 eller CZ server. Det gjør vi gjennom hldsupdatetool.
Trykk start -> kjør, eller bare trykk win+r.
Da får du opp en boks.
Skriv (eller lim inn):

C:\Valve\HLServer\hldsupdatetool -command update -game czero -dir C:\Valve\HLServer

Bytt ut czero med cstrike om det er 1.6 du vil ha, den i quote er for CZ.
Tips fra BigJackW: Skriv "Counter-Strike Source" om det er Source du vil ha.
Da kommer det en svart rute opp, og den begynner å laste ned ting etter hvert.
La den drive på, det kan ta en stund.
Når den er klar, skal mappen de se omtrent slik ut:

cs1.png

(lik som forrige, om den ikke virker høyreklikk på user posted image og velg vis bilde.).
Jeg har både cstrike og czero, men det kommer an på hva du laster ned.

Som du da ser har du fått en exe-fil som heter hlds.exe. Dobbelklikk på den, og du får opp en boks med valgmuligheter:

cs2.png

Velg spillet, en port og annen info.
Jeg har nå fått vite at den heter srcds.exe for Source, og har oransje bakgrunn smile.gif

Merk: Om du vil ha dine egne baner, så må du åpne opp steam mappa di. Der går du inn i mappen SteamApps, så velger du din konto, så mappen med samme navnet som spillet, og så mappen "maps". Det kan du så kopiere over i "maps" mappa der du har hldsupdatetool thumbup.gif (mer beskrivende kommer senere).

For å kunne bruke dine egne maps må du kopiere de over fra Steam mappen.
Om det er Cs:cz du spiller (er omtrent likt for alle, men, men):
C:\Valve\Steam\SteamApps\<brukernavn>\condition zero\czero\maps
Da kopierer du de du finner der over til samsvarende mappe, som for meg da er:
C:\Valve\HLServer\czero\maps

Da har du en server oppe og går thumbup.gif
Men hvordan skal andre kunne nå den?

Da må du forwarde porter i ruteren.
Her ser du servervinduet, der du kontrollerer alt:

cs3.png

Legg merke til til ip-adressen, kolonet og portnummeret bak, det er det vi skal bruke videre. Du må forwarde med disse instillingene:
Port: 27015
ip/serveradresse/lan server: 192.168.1.101 (den gjelder kun meg, bruk ip-en fra servervinduet).
Protokoll: TCP.

For å forwarde porter må du logge på ruteren din (vanligvis 192.168.1.1), skrive inn brukernavn og passord (admin og admin som standard). På min Topcom velger jeg så "Access" -> "Virtual Server" og legger alt inn der.
Se http://portforward.com for din ruter.
Om det ikke virker med 192.168.1.1 trykk start -> kjør ->skriv "cmd" -> enter -> skriv "ipconfig" (alt uten ") -> enter. Under standard gateway får du ett tall, det taster du inn i din nettleser og trykker enter, og logger på med brukernavn og passord. Om det er mer du lurer på, finn din ruter på http://portforward.com under common ports.

Da er serveren åpnet for tilgang utenifra. Om du lurer, ga Skille meg en link til denne: http://www.utorrent.com/testport.php?port=27015
Kjør den mens serveren går. Om du får grønn, har man tilgang ifra utsiden thumbup.gif

Skal du spille selv?
Da starter du spillet, velger "Find Servers" og går på LAN. Finner du den ikke der, prøv med refresh. Fortsatt ikke? Gå på Favourites, tast inn ip-en med portnummer bak (192.168.1.101:27015 i mitt eksempel), og den dukker opp.
Du kan og finne den i internettfana thumbup.gif

Problemer jeg har:
Serveren kan finne på å kaste oss ut etter 15min, den sier vi ikke eier spillet vårt rolleyes.gif
Den ene kameraten min fikk ikke opp serveren på serverlista eller ved å skrive inn IP, men når jeg joina min egen server, kunne han joine gjennom friendslista.
Det fikser du ved å restarte serveren, og så vente et par minutter, og så se i consol-vinduet på serveren om den er tilkoblet steam.

Skal nevnes at alt dette har jeg mast, prøvd og lest meg frem til idag whistle.gifkonservativ_woot.gif
Ryddinga får jeg ta i morra tongue.gif

EDIT1:Det manglet en -dir i koden, samt at det var cstrike to ganger, istedet for czero og cstrike.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, hadde falt ut en -dir, som forteller mappen i koden i forrige post. Den er rettet nå, skal være slik:

C:\Valve\HLServer\hldsupdatetool -command update -game cstrike -dir C:\Valve\HLServer

Om filene ble lagt i en annen mappe, kan du bare lime den inn, slik at mappesystemet blir likt som i min post. Om det ikke ble lagret noen plass, kjør den nye koden om igjen.

EDIT: Legg merke til at det er 1.6.

Endret av matsemann1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg kan ikke velge MAP er tvunget til å bruke de_dust HELP !

*Edit: Nå fant jeg ut av det. Velger etter at jeg har startet den ....

Men jeg kan kun velge de_maps hvorfor det ?

7127281[/snapback]

For å kunne bruke dine egne maps må du kopiere de over fra Steam mappen.

Om det er Cs:cz du spiller (er omtrent likt for alle, men, men):

C:\Valve\Steam\SteamApps\<brukernavn>\condition zero\czero\maps

Da kopierer du de du finner der over til samsvarende mappe, som for meg da er:

C:\Valve\HLServer\czero\maps

og så kan du fritt velge og vrake mellom dem :thumbup:

Det siste spørmålet ditt skjønte jeg ikke.

Beklager sent svar, men har vært uten nett i helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...