Gå til innhold

Tråden for oss villmenn på stupebrettet!

Anbefalte innlegg

Hei, fint med en sånn tråd :)

Bada og stupte en del i sommer :)

Det jeg har lært meg er molberger, sideflip, cork, backflip og flair. Det er hvertfall mine beste tricks. Tar alle fra 5-metern. Har lyst til prøve molberger fra 7-metern eller høyere, men har ikke hatt anledning til det enda ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, fint med en sånn tråd :)

Bada og stupte en del i sommer :)

Det jeg har lært meg er molberger, sideflip, cork, backflip og flair. Det er hvertfall mine beste tricks. Tar alle fra 5-metern. Har lyst til prøve molberger fra 7-metern eller høyere, men har ikke hatt anledning til det enda  ;)

7085228[/snapback]

Jeg har også hatt lyst til å prøve dette fra 7,5 metern på ankerskogen(Bor ca en halv time unna), men er der så skjeldent desverre. Og det er bare 5-meter i elverum :(

Ta med deg videokameraet en gang da og film litt ;) Legg det deretter ut her ;)

Molberger ser skummelt ut. Hva hvis man skaller i kanten?

7085338[/snapback]

Det er det mange er så redde for, men det er faktisk det minste problemet. Med mindre du ikke skal ta stillestående molberger da selvfølgelig :p

Lenke til kommentar
Molberger ser skummelt ut. Hva hvis man skaller i kanten?

7085338[/snapback]

Bare pass på å ha stor nok fart de første gangene, og sats utover i stedenfor rett opp. Var redd for det i starten jeg også, men konsentrerte meg bare om å unngå det, så jeg klarte det ikke selve flippen. Men bestemte meg for å bare prøve å kaste meg langt ut og så fokusere på flippen i stedet, og det gikk mye bedre :) Et godt råd når du skal ta molberger de første gangene er å være sammenkrøket.

chs89: Bor ikke så veldig langt unna Ankerskogen selv, Lillehammer faktisk :) Har for det meste lært inn disse triksene på Jorekstad, og der er det kun 5 meter. Men hvis jeg skal en tur til Ankerskogen i vinter skal jeg huske på videokameraet :)

Endret av xabeR
Lenke til kommentar
Synes dere er ganske ensidige, dere tar jo bare rene saltoer. Hvorfor ikke ta en 180 eller 360, sidelengs salto osv. i samme slengen?

7117056[/snapback]

Hehe, vi har som jeg skrev i første tråden akuratt begynt, så vi har ikke kommet så langt enda ;) Får se om vi ikke begynner å ta saltoer med skru om ikke så lenge også ;)

Lenke til kommentar
Synes dere er ganske ensidige, dere tar jo bare rene saltoer. Hvorfor ikke ta en 180 eller 360, sidelengs salto osv. i samme slengen?

7117056[/snapback]

Flair er jo ikke ren salto da. Og cork er jo et tricks der man roterer f eks 540 eller 720 grader :)

Men må nok få lært inn noen tricks med flere rotasjoner ja :) Er fortsatt ny når det gjelder dette så.

Lenke til kommentar

7117056[/snapback]

Flair er jo ikke ren salto da. Og cork er jo et tricks der man roterer f eks 540 eller 720 grader :)

Men må nok få lært inn noen tricks med flere rotasjoner ja :) Er fortsatt ny når det gjelder dette så.

7122376[/snapback]

Har jeg sagt noe annet? :hmm:
Lenke til kommentar
Da har jeg fått filma littegrann...

Backflip fra bassengkant

Backflip fra halvmeter-kant

Molberger på en-meters stupebrett

Landa litt sidelengs her og moste knærne isammen...

Det er ikke lett å komme helt rundt når en ikke har mer en en-metern å prøve på. Tør/klarer liksom ikke helt å ta i spenst når jeg skal hoppe.

7139389[/snapback]

Ikke verst! Så ikke ut som at du kom helt rundt på den molbergern nei :p

Er det i svømmehallen på Gjøvik? I fjellhallen? Har vært en del ganger på svømmestevner der :)

Lenke til kommentar

Ah, var i svømmehallen i dag og klarte dobbel baklengs fra enmetern :)

Glemte selvfølgelig videokameraet så jeg fikk det ikke på film, men skal se om jeg ikke får det på film om ikke så lenge ;)

Prøvde også på noe mer enn bare rette saltoer, men litt varierende reslutater. Skal se om jeg ikke får noe av det på film også ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok da har jeg oppdatert med nye filmer. Her er de nye filmene:

Dobbel backflip fra 1-metern

Dobbel backflip fra 3-metern - Har ikke nevnt det, men klarte faktisk dette for ikke så lenge siden :)

Dobbel molberger fra 3-metern, fikk ikke fullført den helt nei

Enda en dobbel molberger fra 3-metern. Kom litt lengre på denne

Et forsøk på en dobbel molberger fra 1-metern, men klarte bare en og en halv runde

15/11 2006 - Alle de nyeste i en zippet mappe ;)

Som du ser har jeg forsøkt med på dobbel molberger. Var ikke så langt unna på tremetern, men det var ikke særlig behagelig å lade må jeg innrømme :p Får prøve mer av det senere ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå fikk jeg litt lyst å begynne med stuping igjen.. :p

Stupte aktivt i klubb før, anbefales som hobby!

Et par tips til dere på videoene:

1. Kruper skikkelig i saltoene. Prøv å "se bra ut" i lufta, samlede ben, mest mulig ballform, og grip rundt knærne.

2. Strak, stiv kropp i landingene, med samlede og strake ben. Mindre sjans for å slå seg, og ser bra ut.

3. Prøv knekk istedet for krupering. strake bein og armer, og fingrene mot tærne i saltoene, slik at man ser ut som en slags trekant. Stilig å se på!

4. Løpefart er unødvendig. En korrekt stupsats på brett med svikt/sprett, er 3 skritt, løft ene benet i siste skritt, trå det ned omtrent helt på kanten og hopp opp. Da opparbeider du sprett, som du utnytter når du lander på brettet igjen, før du utfører stupet. Bruk knærne.

5. Gjør stupene mest mulig rett opp og ned, minst mulig fremover. Lettere å kontrollere bevegelsene, og ser bedre ut.

6. Prøv innoverstup, stå baklengs på kanten, men ta stupet/saltoen fremover, altså roter panna inn mot brettet.

Siste og beste tips: Finn dere en stupeklubb og meld dere inn! Ingen tvil om at dere har både talent og morro med dette! Det viktigste er å tørre å prøve nye triks, og det gjør dere jo åpenbart!

Ellers: :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...