Gå til innhold

Om eksterne disker (og deres begredelige rykte)

Anbefalte innlegg

God aften.

Jeg er den stolte eier av en stk laptop. Laptopen er flott den, men som vi alle vet, er lagringskapasiteten relativt begrenset på disse herlighetene. Jeg vurderer således å gå til anskaffelse av en ekstern disk.

Vel, det er omtrent her problemet oppstår:

vi kjenner alle ryktet til de eksterne diskene - de krasjer i hytt og pine. Sjelden har jeg lest om noen datakomponent med større feil-/problemrate enn eksterne disker.

Spørsmålet mitt er som følger: Er USB-diskene som ikke har egen strømforsyning like ille?

Alternativt:

Er det de EKSTERNE strømforsyningene i f.eks LaCie-disker som krasjer så ofte, og forårsaker tårer og kaos? (Selv finner jeg det lite trolig at selve DISKENE har så høy feilrate, jeg betrakter harddisker som å være et veldig stabilt medium..)

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av Western Digital sin Passport II-disk med 120GB kapasitet. Er disse OK? Noen andre som er bedre? Og, bråker de?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har vært borti av kræsj på ekstern HDD er at selve kontrolleren begynte å kødde og tilslutt ikke virket, noe som førte til at "den eksterne harddisken" kræsja... Men det jeg da gjorde var å ta ut harddisken av "huset" og satte den direkte i pcen, og da irket den like herlig.

Jeg vet jeg ikke svarte helt på spørsmålet ditt, men håper informasjonen hjelper...

Lenke til kommentar

Varme er også et problem, intens varme som ikke forsvinner fra diskens umiddelbare overflate. Bevegelse mellom bruk er veldig sekundert, diskene tåler ganske mange G-krefter utenfor bruk.

Men det svake punktet med disse diskene er USB-kontrolleren som ganske ofte er av underlegen kvalitet. Ujevn strømforskyning kan også være en faktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...