Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av Ruter med QoS

Anbefalte innlegg

Halla. Jeg tenker på og kjøpe en ruter.

Rutern som jeg søker etter må a QoS (pakke pioritering).

Jeg tenker på en DGL-4300

Men synes at den er litt dyr. Og overkill med gigabitporter (selv om en harddisk greier 350 megabit\s (50 megabyte\s).

Det må helst være trådløs ruter.

Vet dere om noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linksys WRT54GL er mye mer stabil enn DGL-4300 forresten.

Firmware: DD-WRT v23 SP2 (09/15/06) mini

Time: 21:56:46 up 10 days, 3:06, load average: 0.00, 0.00, 0.00

WAN IP: 10.0.0.3

Har oppetid på 10 dager nå, kjører BitTorrent 24/7, grunnen til at det ikke er flere oppedager er p.g.a. FW upgrade ;) Oppetid er altså ikke noe problem med denne routeren, kan sikkert ha den på 2 år uten å restarte ^^

Lenke til kommentar
Linksys WRT54GL er mye mer stabil enn DGL-4300 forresten.

Firmware: DD-WRT v23 SP2 (09/15/06) mini

Time: 21:56:46 up 10 days, 3:06, load average: 0.00, 0.00, 0.00

WAN IP: 10.0.0.3

Har oppetid på 10 dager nå, kjører BitTorrent 24/7, grunnen til at det ikke er flere oppedager er p.g.a. FW upgrade ;) Oppetid er altså ikke noe problem med denne routeren, kan sikkert ha den på 2 år uten å restarte ^^

6979751[/snapback]

Min oppetid er for tiden 189 dager for WRT54GS med siste DD-WRT

Lenke til kommentar

Edit: Herregud for et dumt svar jeg gav. Må jo tenke (bank bank). Må jo se på linsys sine sider.

Men siden finnes ikke (404).

Men skal jeg da kjøpe linux versjonen av dette produktet? Dere sier at dere oppgraderer med firmware og slikt. Da måtte man jo unngå v4 v5 ?

Edit: v3 ser ut som den med mest ram. (info: wikipedia) for WRT54GS

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Edit: Herregud for et dumt svar jeg gav. Må jo tenke (bank bank). Må jo se på linsys sine sider.

Men skal jeg da kjøpe linux versjonen av dette produktet? Dere sier at dere oppgraderer med firmware og slikt. Da måtte man jo unngå v4 v5 ?

6979854[/snapback]

Du må ungå v5 eller høyere vis du kjøper WRT54G. WRT54GL kan du kjøpe uten å tenke på dette, da den egentlig er samma som WRT54G v4

Lenke til kommentar

6979854[/snapback]

Du må ungå v5 eller høyere vis du kjøper WRT54G. WRT54GL kan du kjøpe uten å tenke på dette, da den egentlig er samma som WRT54G v4

6979902[/snapback]

Tror jeg går for WRT54GL da. Men jeg MÅ vite om den har QoS mulighet!. Har den det med disse pirat firmwarene ?

Lenke til kommentar

Jeg er også interessert i å kjøpe en god QoS ruter siden jeg har en gaming maskin på samme 25Mbit linje som en hjemme-server. hadde vært flott å kunne få tilnærmet uhindret ping selv om serveren står og laster bittorrent, server fra FTP osv. Trenger forsovidt IKKE å være trådløst.

Det viktigste er kanskje hvor avanserte QoS mulighetene er. Kan noen gi personlig erfaringer av disse ruterene som er nevnt anngående QoS effektiviteten?

Det hadde også vært utrlig fint om vi fikk noen screenshots av hvordan interfacet for QoS i ruteren er, og hvilke muligheter vi har til å justere på det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Er det bare og trykke på Optimize for Gaming eller må man trykke på add og velge port-range og navn?

6980660[/snapback]

Optimize for gaming optimiserer sansynligvis bare for små pakker eller noe sånt. Du må nok definere HVA det er som skal prioriteres. Det er ingne måte for ruteren å vite hva som er et spill og hva som ikke er det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Stinmaker: Hvordan er dette mulig å ha en så høy uptime når siste firmware kom ut for noen uker siden? ;)

Når det gjelder QoS, har jeg hørt at "Tomato" firmwaren til WRT54G* er bedre på QoS enn DD-WRT.

Mye mer avansert QoS på denne firmwaren. Har bare testa litt, ikke fått testa QoSen noe særlig.

http://www.polarcloud.com/tomato

6980736[/snapback]

bruker v.23 men ikke siste kom ut, har ikke behov for å oppgradere da den versjonen jeg har er stabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...