iChristian Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Aftenposten.no har klart å finne ut av at Kjørelærerne tar med elevene på harrytur. (Dette er vel noe som de fleste har visst veldig lenge, så kjønner ikke hvorfor de skal bli så overrasket) Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Genial illustrasjon forresten. Tollvesenet kommer med følgende informasjon: - Vi kan bekrefte at det er en god del norske kjøreskolebiler som passerer grensen hver dag, sier Morten Nystuen, sjef for kontrollgruppen i det norske tollvesenet.- Vi har stoppet noen av dem i kontroller og sett at de har alkohol med seg tilbake til Norge. Men de holder seg innom lovlig kvote. Jeg kan ikke huske at vi har tatt noen for å smugle, sier Nystuen. Er dette virkelig et problem? Burde kjørelærnerne få lov til til å fortsette denne praksisen? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Dette er noe de har holdt på med i mange år. Jeg ser egentlig ikke noe problem med det. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jeg ser ikke helt problemet med det, så lenge eleven ikke har noe mot det og de lærer det de skal lære. Eneste er at hvis eleven selv ikke ønsker dette, da bør læreren respektere det og la være å kjøpe alkoholvarer. Skulle gjerne vært med på en slik harrytur selv, jeg Lenke til kommentar
Kverkulf Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Var på harrytur jeg på langekjøringa. Ikke noe galt ved det vel? Kjørte jo en bra rute hvor jeg lærte meg forbikjøringer og se langt framover osv, og i tillegg billig snus og snop Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Når man øvelseskjører privat har man ikke lov å krysse grensa. Hvorfor er det forskjellig når man øvelseskjører med kjøreskole? Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Dette er noe de har holdt på med i mange år. Jeg ser egentlig ikke noe problem med det. 6978857[/snapback] Ting som dette er sjeldent noe problem før noen lager et problem ut av det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Problemet er vel at i et land hvor samtlige er lutheranere enten de er kristne eller ikke, faller det dem tungt for øret at noen klarer å få noen som helst form for lyst ut av noe som egentlig skal være alvorstynget og kjedelig. Gøy er med andre ord moralsk forkastelig her i landet, og det er ekstra fint hvis det gøye har noe med alkohol å gjøre, for da er det så mye mye lettere å kritisere. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Skjønner ikke hvorfor problemer alltid må skapes ut av ingenting her i landet. Hva så om det blir tatt "harryturer",det er vel strengt tatt kjøreopplæringen i seg selv som er viktig her,ikke selve destinasjonen? Jeg var selv over grensa på langturen den gang jeg tok lappen. Skjønner ikke problemet her. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Da går de jo strengt tatt igjennom en viktig evi som elevene kommer til å kjøre ofte i årene fremover... Ser ikke problemet... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Veiene i Sverige er bedre å kjøre langkjøring på (både pga standard og fartsgrenser), så det har fine praktiske sider også.. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Veien mot Charlottenberg er jo ganske fin til å trene forbikjøring på. Du tar av ved Kløfta ut på Riksvei 2 og følger skiltingen til Kongsvinger og Sverige. Skjønner godt at de likesågodt kjører innom Sverige og handler litt når de først er der. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 alle skolebilene bør bli stoppa så lærer elevene hvordan det er, syns bare det er posotivt. Jeg og kjørelærern ble stoppa i promillekontroll også husker jeg, hehe.. slo ikke ut da Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) jeg var på harrytur.. 5 år siden jeg tok lappen er det vel husker vi spiste mat på restaurant og handla på systembolaget Endret 6. oktober 2006 av Freeman84 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Når man øvelseskjører privat har man ikke lov å krysse grensa. Hvorfor er det forskjellig når man øvelseskjører med kjøreskole? 6979464[/snapback] hm, det begynte jeg å lure på også. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Hmmm, kanskje kjøreskolene rett og slett bryter loven? interessant Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Når man øvelseskjører privat har man ikke lov å krysse grensa. Hvorfor er det forskjellig når man øvelseskjører med kjøreskole? 6979464[/snapback] hm, det begynte jeg å lure på også. 7039692[/snapback] Er nok ikke slik at kjøreskolene bryter loven nei.. For å drive øvelseskjøring privat i sverige, må ledsageren ha gjennomført et kurs. Ellers er det ikke lov å være ledsager med mindre du har utdanning som kjørelærer. Denne utdanningen er ganske lik både i norge og sverige. Derfor kan norske kjørelærere være ledsager i sverige uten problemer. De norske foreldrene (eller andre ledsagere) har ikke kurs for å drive øvelseskjøring. Disse kan derfor ikke øve i sverige! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå