Gå til innhold

Dårlig kvalitet på utskrift!

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive ut 10stk A4 bilder på bestilling med min Pixma 5000.

Bruker Canon sitt Pro papir (PR-101) og opplevde på første utskrift at bildet ble veldig kornet.. Hvorfor skjer dette?

Bildet er ikke slik orginalt.

Kjørte en rens av bunnpanne (rull) og ryprens av skrivehodet før jeg startet utskriften.

Også hva er normalt å ta for en slik utskrift? Hvor mye går i blekk?

Blir 20,- for lite? 25? Måtte ikke være for beskjeden med å si pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal skrive ut 10stk A4 bilder på bestilling med min Pixma 5000.

Bruker Canon sitt Pro papir (PR-101) og opplevde på første utskrift at bildet ble veldig kornet.. Hvorfor skjer dette?

Bildet er ikke slik orginalt.

Kjørte en rens av bunnpanne (rull) og ryprens av skrivehodet før jeg startet utskriften.

Også hva er normalt å ta for en slik utskrift? Hvor mye går i blekk?

Blir 20,- for lite? 25? Måtte ikke være for beskjeden med å si pris.

6978549[/snapback]

Om det er du som har fotografert det du skal skrive ut så synes jeg passende pris er 1500 + mva for 10 utskrifter.

Mvh

S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lever bildene til en fotobutikk. Billigere, bedre kvalitet og lengre holdbarhet (det er to vidt forskjellige teknikker som brukes hos en fotobutikk enn på din printer, blekk vs. belysning av papir og kjemi). Du kan få A4 bilder til 30-40 kroner, og skal du printe dette på Canons beste papir vil totalpris på papir og blekk fort overstige denne prisen. Bruk imidlertid en god fotobutikk, og ikke billigste alternativ til f.eks Elkjøp eller Japan Photo.

Lenke til kommentar
Bruk imidlertid en god fotobutikk, og ikke billigste alternativ til f.eks Elkjøp eller Japan Photo.
Jeg har ingenting å utsette på de bildene jeg har fått fra Japan Photo kontra min Canon Pro-forhandler. Bare ikke gå for slik hurtiglevering på timen hos Japan Photo.
Lenke til kommentar

Jeg ser du bor på vestlandet, stikk innom stavanger foto med bildet ditt.

Bruk ICC profilen som de har, så fremt att din skjerm er riktig kalibrert så vil du få en identisk utskrift i forhold til skjermen. De har en Fuji Frontier til 20x30 forstørrelsen sine .

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Tar med meg dette til neste gang jeg kommer til å levere bilder på bestilling. De tidligere omtalte bildene er allerede levert.

Fikk rettet opp på den forferdelige støyen som kom på bildene.

Jeg var nok litt for rask i svingene i Photoshop og tok en autoadjust i raw.

Her var den sparsommelig med å rette på eksponeringen og kompenserte dette ved å justere brightnes veldig høy. (eller var det omvendt, nei?) Husker ikke helt nøyaktig, men fikk normalisert dette og utskriften ble helt grei. Viktigst av alt var at kunden ble veldig fornøyd. Fikk senest gode tilbakemeldinger tidligere i dag:)

Noen som har mer erfaring enn meg og vet sånn ca hvor mye en A4 utskrift koster meg? Når arket koster 10 kr.

Marzo

Lenke til kommentar
Bruk imidlertid en god fotobutikk, og ikke billigste alternativ til f.eks Elkjøp eller Japan Photo.
Jeg har ingenting å utsette på de bildene jeg har fått fra Japan Photo kontra min Canon Pro-forhandler. Bare ikke gå for slik hurtiglevering på timen hos Japan Photo.

7065709[/snapback]

Nå skal ikke dette bli til en Japan Photo vs. alle andre-diskusjon, men jeg har sett visse skrekkeksempler. Om det var timesfremkalling eller ikke, vet jeg ikke, men kunden prøvde oss da han var misfornøyd med resultatet på JP som han mente ble for mørkt. Da vi kjørte det gjennom vår maskin med normal manuell justering, kunne vi faktisk få bildet lysere OG mindre blasst samtidig uten å bruke mer tid på bildet enn vanlig. Vi fikk frem finere detaljer og flere fargetoner i bildet, og ikke minst skarpheten ble bedre uten falsk oppskarping. Grått og sort ble mindre brunt. Dette var også timesfremkalling.

JP sitt resultat lignet mistenkelig på en gang vi hadde en grov feil på vår maskin, bortsett fra at det ikke kan være en feil når de gir slike bilder ut til kundene.

Sorry, Stephan, men dette var alt for dårlig (hvis du leser dette). Dere bør nok kvalitetsjekke både utstyr og kjemifornyelse i deres maskiner noe nøyere, for dette lignet på en av tre feil: 1. Kjemien er blandet helt feil. 2. Det er tuklet med fornyermengden av kjemi for å spare penger. 3. Det er en grov feil i grunnoppsettet. Uansett bør ikke slike resultater gis ut til kundene før feilen er rettet. Hvis det ikke er en feil, skjønner jeg ikke hva slags utstyr som brukes.

For å dempe reaksjonene fra enkelte JP-kunder her, så er dette mine egne erfaringer. Men det skal også sies at både kunde og de andre i butikken reagerte på samme måte som meg. Ofte ser man ikke forskjellen før man sammenligner bildene, om man er blitt vant til akkurat den kvaliteten. Men hvis man faktisk tar seg bryet med å sjekke kvaliteten på samme bilder på litt forskjellige steder, så kan man få seg en kraftig overraskelse. Hva om bildene dine kan bli mye bedre enn det du allerede synes er bra? Hva om bildene du synes er bra, virkelig kan stå ut som "strålende"? Hva om fargene du synes er bra nok, kan bli fantastiske? Det er det som er spørsmålet her, og om du er villig til å betale litt mer for det. For det er slik her, som de fleste andre steder, at du får hva du betaler for. Og det er faktisk en grunn til at ikke alle bruker JP selv om de er billigst...

Jaja, det var dagens reklame, og mine egne tanker rundt temaet, så ikke skyt meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...