Magnos Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Har lyst til å kjøpe et gammelt vrak (bil), for å fikse og skru. Har ingen erfaring... Så jeg lurer på om noen av dere har noen tips til hva som er billig og lett å skru på, og hvor jeg kan lære om motor generelt? Planene mine er i grunn og skru fra hverandre hele dritten, og se om jeg greier og skru den sammen igjen. Endret 1. oktober 2006 av Magnos Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Tja, alt er jo greit å skru på, men mye gammelt(les før 90) volvo, vw, audi, ford er det mye av. Bremser og understell er stort sett ganske greit å begynne å skru på. Det finnes diverse bøker om skruing på biler, f.eks haynes, enkle å få taki, men ikke den beste boka som finnes, men passer bra for nybegynnere. Endret 1. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hva med en volvo 240? Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 240, sierra/scorpio (mye elektronikk hvis du er glad i det), ascona/rekord/omega, div audi og vw er vel greit, som trra er inne på. italienske og franske biler har litt spesielle løsninger på ting og tang virker det som (har ikke vært så mye borti det egentlig) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Ikke for å være ufin eller bråkjekk, men jeg fatter ikke hvorfor VAG-biler (Audi, Golf og Volkswagen) er nevnt foran Opel! Eldre modeller av Opel er de enkleste bilene å skru på, uten tvil! Trenger du, mot formodning, nye deler, er også de blant de billigste på markedet! Delebiler finnes det MASSE av, så det skal ikke være noe problem! Nei, finn deg en Kadett E (ca. 1985 og oppover) eller en Ascona og begynn å skru! De er enkle biler som ikke plager vettet av deg med "spesialverktøy" og tungvinte løsninger! Kadett D kan også være greit. Stort sett samme motor, men kan ha store rustskader, spesielt rundt frontvinduet (ruta er satt på plass med pakning, ikke med lim). Kan også være vanskelig å få nye deler til karroseriet og interiør. Lærte meg å skru takket være en Kadett og ble mer og mer interessert siden jeg hadde progresjon hele tiden og fikk ting til. Hadde jeg begynt med en VAG-bil, hadde jeg nok gitt opp tidligere og lagt skruingen på hylla! Sier ikke at VAG-biler er helt umulig, men når man er nybegynner og skrur helt alene, så kan det være greit å begynne med en bil der ting er VELDIG enkelt oppbygd og at man stort sett kun trenger et helt enkelt verktøy-sett for å skru, uten så mange forskjellige typer kopper og nøkler. (kommer sikkert til å få en del motargumenter for dette inlegget) :!: Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Her blir det nok hett! Men jo eldre, jo bedre. Tyske, Svenske og amerikanske er lettest. Husk også å sjekke delepriser. For eksempel er Ford Mustang deler mye billigere enn corvette deler. Volvo 24x er sikkert bra! Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Ja, noen biler er laget for å skru mye på og som vi alle vet alle biler ruster men Opel har rekorden, men fra spøk til alvor, du trenger lite eller ikke noe spesial verktøy på VAG laget på 70-80 og noe på 90 tallet, det er hvertfall min erfaring. Største problemet er demperene foran, men der trenger du eller ikke spesialverktøy hvis du forsker litt. Når vi først snakker om Opel, ikke glem Manta, kunne tenkt meg en selv. Endret 1. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Her blir det nok hett! Men jo eldre, jo bedre. Tyske, Svenske og amerikanske er lettest.6979959[/snapback] Hvis man ikke har tenkt å eie en amerikaner senere kan det være greit å velge en europeisk/asiatisk(?) bil for å lære. Hvis ikke må du kjøpe mye tommeverktøy som du sjeldent får bruk for til andre biler Lenke til kommentar
Magnos Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Ja, men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe dyrt... om den er helt rusten gjør ikke noe, er jo ikke engang gammel nok til å kjøre den. Enkelt og billig er nøkkelordene. Takk for kjapp respons. Endret 1. oktober 2006 av Magnos Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Du kan jo gå inn på autodb.no og søke etter biler som ligger innenfor den prisklassen du har tenkt deg. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Et ekstra tips: Ikke puss opp en bil som er kjipt utstyrt. Er så dumt med klokke der turtelleren skal stå osv. Er veldig dyrt og mye arbeid å sette over utstyr i etterkant. Spess hvis du skal ha større motor. Hva med Mercedes 280 s 1983 mod selges som den står. Motorene er ikke blant de aller letteste. Men med en god reperasjonsbok og litt hjelp så kan det blir bra! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Eller Saab 900 turbo Saab har noen uvanlige løsninger på ting som eks hydralisk clutch osv. Men tror ikke de er så veldig ille å skru på! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 En Ascona-B (1976-1981) eller tilsvarende Manta med lite rust er et bra utgangspunkt. Deler finnes overalt, billig, mye fra Rekord/Kadett passer også. Ingen elektronikk, enkel og (stor sett) solid mekanikk. Disse finnes med masse forskjellige motorer, fra 1.3N/60 hk til 2.0E/110 hk, men har chassis og kjøreegenskaper som tåler mer. Ekstremt bra vinterbil, perfekt balanse og svært god fremkommelighet til å være bakhjulsdreven. Lenke til kommentar
Magnos Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Ja jeg får følge med på finn og autodb, og se om det dukker opp noe billig. Mercedesen så grei ut, men du er den første som har anbefalt å begynne å skru på en mercedes. Her er som ser greie ut: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=83...1&pos=10&tot=10 http://finn.no/finn/car/object?finnkode=83...21&pos=9&tot=10 http://finn.no/finn/car/object?finnkode=83...21&pos=8&tot=10 Endret 2. oktober 2006 av Magnos Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Ja jeg får følge med på finn og autodb, og se om det dukker opp noe billig. Mercedesen så grei ut, men du er den første som har anbefalt å begynne å skru på en mercedes. Her er som ser greie ut: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=83...1&pos=10&tot=10 Skeptisk til motoren i denne. Gått langt! Sylindrene slites ovalt på disse. Utseende skal jeg ikke si noe om. http://finn.no/finn/car/object?finnkode=83...21&pos=9&tot=10 For dårlig eksemplar. Bulkete og rusten. Bulker på dører er vanskelig å sparkle. Sparkel på dører kan sprikke og dette av når dørene slamres. 1.8i utgaven av disse er det krutt i http://finn.no/finn/car/object?finnkode=83...21&pos=8&tot=10 6982226[/snapback] Alt for masse rust! Stasjonsvogn! Ventes det barn? Sierraer er kjent for masse feil. Lenke til kommentar
Magnos Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Luske_ludvik Jeg skal bare ha noe jeg kan skru på å lære litt av.. om den er litt rusten utendig har da vel ikke noe særlig å si da Endret 2. oktober 2006 av Magnos Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Denne da? Golf Gl 1.8 90 hk Her ser det ut som du kan prute litt. Er ikke så vanskelig å bytte simringer. Motor må ut eneste. Er mye bedre med arbeid på motor enn å pikke rust. Disse golfene er det ganske bra guff i og ser ikke helt noldus ut. Ser at den har plasthjulbuer. Så bilen har sikkert vert fikset på rust tidligere. Sjekk at dette er gjort noen lunde. Liker plassering av bilstereo på disse. Som skapt for å sette stereo i. En 90 støtfanger + felger får disse til å se mer moderne ut. Kjente feil: Elektriske koblinger. Sikringsboks er vanlig å skifte. Drivknuter og mansjetter. Sikkert fler. Lenke til kommentar
Magnos Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Den ser grei ut den, men hvordan er det å skru på den... Det må være lett nok for meg Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Den er helt sikkert grei å skru på. Har hatt endel VW /Audi både før og etter denne modellen. Uansett, så trenger du literatur for å gjøre noe. Haynes bok for eks. Er mange ting som er umulig å vite og som er forskjellig fra bil til bil. Det finnes ingen biler som er lett å skru på for en som ikke har gjort det før. Men med litt prøving og lesing i bøker, så pleier det å gå greit. Ha god systematikk når du demonterer. Bruk brød til å ha skruer oppi. Ha bordarealer klar til så skru på. Du trenger også en egnet garasje som bilen kan stå i noen mnd. Ha også klar en del frisk kapital. 1000 lappene fyker når du holder på med bil. Edit: Bytt ut brød med brødposer. hehe Endret 2. oktober 2006 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1242065 Noe slikt bør være greit dersom du bare skal plukke den fra hverandre og forsøke å få den sammen igjen. Kjøp bilen for 1500, lever inn eventuelle skilter, melding om eierskifte, skru til du blir blå, lever bilen til huggern og få tilbake 1500kroner. Hvilken som helst 1500-kroners bil er grei, men ascona/kadett er meget enkle. F.eks brukte jeg 40 minutter på å bytte clutch. Altså fra jeg parkerte bilen til den ble startet opp igjen med ny clutch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå