Gå til innhold

Høyttalere og lydkort til musikk. 3000kr +/-

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge brukt steroanlegget mitt sammen med det innebygde lydkortet som høyttalere til pcen, men nå tenkte jeg det var på tide med noe bedre. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men skal prøve så godt jeg kan. Har forstått det slik at til musikk, vil det være bedre å gå for gulvhøyttalere, og ikke slike "pc-høyttalere", men jeg fant ingen bedre plass å lage dette emnet, og kan godt hende det blir pc-høyttalere allikevel. Da trenger jeg vel ett par stereohøyttalere og en forsterker/reciever (vet egentlig ikke forskjellen på de to), har ikke behov for surround. Når det gjelder lydkort burde jeg vel gå for et som har en noe bedre "inngang" enn minijack?

Musikken som skal spilles er for det meste rock/metal, det hender det blir spilt både det ene og det andre, men går for det meste i forskjellige former for rock og metal.

Har satt en prisgrense på rundt 3000, om jeg må ut med langt over det for å få noe "brukbart", får det heller være. Har satt opp noe, men har ingen begrunnelse for akkurat de komponentene, annet enn at det ser ut som høyttalerene er veldig godt likt, og resten var billig. Er veldig stort pluss om det faktisk kan kjøpes fra pcutsyr.no, men ikke noe krav.

Eltax Acura AMP-70

Dynavoice F6 Calvados

TerraTec SoundSystem Aureon 5.1

Og hva burde jeg "bruke for å koble forsterker til pcen"?

Om jeg har glemt noe, er det bare å si ifra.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser bra ut det oppsettet der, men jeg tror jeg ville ha valgt en annen forsterker, kanskje se etter en brukt Pioneer eller Yamaha surroundreciver, alltid kjekt med muligheten til å utvide. Men med ditt budsjett tror jeg at jeg ville valgt brukt i alle fall.

Forskjellen på reciver og forsterker er at reciveren har innebygget radio.

Dynavoice F6 har fått mye skryt for å gi mye for penga, så jeg tror du blir fornøyd med de høyttalera der.

Lydkortet har optisk SPDIF-utgang, det er nok den beste måten å koble til lyden på det, og siden du sannsynligvis bare skal kjøre stereo så er det ikke noe problem at lydkortet bare støtter 2.0 ut på digitalutgangen, og 5.1/7.1 ved å benytte passthrough (men bare Wave Out, ikke DirectSound). Har det lydkortet selv og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Så lydkortet er greit? Du ville ikke lagt mer penger i det?

Hvilken forsterker anbefaler du? Tjener jeg mye på dette?

Jeg fant ingen passende brukte forsterkere, det går vel å bruke stereoanlegget mitt, og bare bytte ut høyttalerene, som en midlertidlig løsning? Er dette noe du vil anbefale?

Er det en sånn du tenker på? Det virker jo ikke riktig, skal den ikke være firkantet?

Har litt mange spørsmål, beklager det. Er utrolig takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar

Kjøp Dynavoice F6, du finner ikke bedre høyttalere til prisen.

Ang lydkort kan du lese hw.no sin test her.

Den optiske kabelen på biltema er riktig den, men det er litt vansklig å se det på bildet kanskje. Sammen med Biltemas 2.5 eller 4mm2 høyttalerkabel så burde det bli bra.

Har du sjekka finn.no? Pleier å være mange brukte receivere der. Hvis du har råd så ville jeg vurdert Pioneer VSX-916, evt VSX-1016 eller Yamaha RX-V659. Kjekt å få med romkorreksjon og pre-out hvis du har planer om å bytte høyttalere og utvide med en effektforsterker seinere. Men hvis ikke så ville jeg ikke gått noe lavere enn VSX-516 eller RX-V559 uansett.

Lenke til kommentar
Lydkortet har optisk SPDIF-utgang, det er nok den beste måten å koble til lyden på det, og siden du sannsynligvis bare skal kjøre stereo så er det ikke noe problem at lydkortet bare støtter 2.0 ut på digitalutgangen, og 5.1/7.1 ved å benytte passthrough (men bare Wave Out, ikke DirectSound). Har det lydkortet selv og er fornøyd med det.

6978115[/snapback]

Hvordan klarer du å lese ut av spesifikasjonene at dette kortet bare støtter 2.0 på digitalutgangen? Jeg er også interessert i et lydkort med digital (optisk) ut, men jeg trenger 5.1. Hva må jeg se etter da?

Mvh

Ulf

Lenke til kommentar

I drivera får man bare valgt 2.0 mens SPDIF er enabled. De fleste lydkort med optisk ut støtter bare 2.0 over digitalutgangen, men så vidt jeg veit så får du 5.1/7.1 med HDA Digital X-PLOSION 7.1 - DTS eller HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold - Dolby Digital Live fra shg.no. De kan real-time encode DD (evt DTS) over digitalutgangen. Soundstorm-brikka på nforce2 hovedkort kunne også encode 5.1 (Dolby Digital Live) over digitalutgangen.

Men hvis du bare skal bruke kortet i en HTPC med for eksempel Windows XP og MediaPortal til å spille dvd og musikk, så funker TerraTec-kortet fint. Du kan overføre 5.1 eller høyere når du bruker passthrough, men altså bare med WaveOut og ikke DirectSound. Lydkvaliteten er den samme, men WaveOut bruker nok litt mer CPU. Siden Windows Media Center antageligvis bare bruker DirectSound vil du ikke få 5.1 lyd der.

Lenke til kommentar

Da har du 2 alternativer:

1. Vanlig 5.1 - 7.1 lydkort hvor du bruker analoge kabler fra lydkort til forsterker. Ulempen her er en fantastisk kabelspagettigryte bak PC'en og forsterkeren din, i og med at det er en haug med ut- og innganger du må kable opp. Men når dette er gjort er det bare å nyte surround-lyd i spill.

2. HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold med intergrert Dolby Digital og DTS enkoder. Da kobler du kun èn digitalkabel fra lydkortet til forsterkeren. Selv om ikke BF2 har forhåndsenkodet lyd slik som f.eks AC3-lydstrøm på filmer, eller har mulighet til sanntidsenkoding, så vil den intergrerte enkoderen ta seg av dette, og sende dette elegant over èn enkelt digitalkabel.

Lenke til kommentar

Takk for den, skag1.

Alternativ 2 høres jo forlokkende ut. Hva gir best lydkvalitet? Er det noen ulemper med alt 2, som feks tap av kvalitet i sanntidskodingen?

Hvordan er kvaliteten på HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold kortet i forhold til feks Creative X-Fi?

I BF2 må man jo bruke mikrofon, og den jeg har og gjerne vil bruke har vanlig 3.5 mm plugg. Det skulle jo ikke være noe problem med alt 1, men hva med alt 2?

Beklager mange spørsmål fra en nybegynner på lyd.

- Ulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...