Gå til innhold

remote linux server? kordan...?

Gjest Slettet+142

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+142

hey..

eg kjører serveren min (med linux ubuntu LAMP 6.06) et sted og desktop pc'n et helt annet sted.

så eg lurer på kordan eg då lettest mulig kan fjernstyre pc'n, pluss kordan eg kan komme meg inn i terminaler osv ?

PS:: Ikkje snakk avansert linux til meg :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste er å sette opp en ssh-server på Ubuntu-maskinen, og bruke f.eks. PuTTY på klienten.

Gjør så her:

+sudo apt-get install openssh-server (på serveren)

+åpne port 22 i routeren, og forwarde til rett IP (på serverens nettverk)

+Sette opp et gratis domene fra dyndns eller noip, bare for å ha noe lettere å huske. (serverens nettverk)

+Laste ned PuTTY (klientens nettverk)

+Koble til og ha det morro ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

virker vnc på linux?

eg har prøvd vnc før, men eg får det aldri til å virke...

fant denne (guiden?)

uansett avansert, vil eg mest ha tilgang til terminaler :D

EDIT: hc:

skal prøve :D PuTTY virker på windows right?

eg kjører nemlig window på desktop'n

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

PuTTY virket PERFEKT :D tusen takk ;)

connecter den bare til serveren uten at eg må gjøre noe?

eler må eg sette opp SSH.greiene?

+ må eg installere PuTTY på serveren på noe som helst vis?

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

skal bare melde at jeg sitter nå og styrer serveren (ubuntu) fra en xp maskin i vnc og det fungerer helt fint .

nå har begge maskinene samme dhcp server , noe det virker som ikke trådstarter har .

vet ikke om dette er noe å si men ,

du kan spare litt prosessorkraft og minne på å ikke ha GUI , men jeg har ikke problemer med å levere musikk og film til to andre maskiner i huset . serveren har 384 MB ram og en 1GHz prosessor.

Lenke til kommentar
skal bare melde at jeg sitter nå og styrer serveren (ubuntu) fra en xp maskin i vnc og det fungerer helt fint .

nå har begge maskinene samme dhcp server , noe det virker som ikke trådstarter har .

vet ikke om dette er noe å si men ,

du kan spare litt prosessorkraft og minne på å ikke ha GUI , men jeg har ikke problemer med å levere musikk og film til to andre maskiner i huset . serveren har 384 MB ram og en 1GHz prosessor.

6978311[/snapback]

Hvilken guide for oppsett av VNC på serveren fulgte du? eventuelt trengte du det ikke?

Lenke til kommentar

husker ikke , men jeg mener at programpakkene kom med en serverdel og en klientdel , og at det bare var og innstallere de på rett sted .

når jeg tenker meg om , så satt jeg akkurat opp en maskin til med ubuntu og det eneste jeg har gjort etterpå er å endre hostname på den, og gått inn under system innstillinger og eksternt skrivebord og huket av for : la andre maskiner se og styre skrivebordet ,

vet ikke om dette hjelper dere men ..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...