Gjest Slettet+142 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 hey.. eg kjører serveren min (med linux ubuntu LAMP 6.06) et sted og desktop pc'n et helt annet sted. så eg lurer på kordan eg då lettest mulig kan fjernstyre pc'n, pluss kordan eg kan komme meg inn i terminaler osv ? PS:: Ikkje snakk avansert linux til meg Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 hei . prøv å google litt med VNC som søkeord , tror du finner det du trenger der snakker vi terminaler , snakker vi veldig fort avansert ! Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Enkleste er å sette opp en ssh-server på Ubuntu-maskinen, og bruke f.eks. PuTTY på klienten. Gjør så her: +sudo apt-get install openssh-server (på serveren) +åpne port 22 i routeren, og forwarde til rett IP (på serverens nettverk) +Sette opp et gratis domene fra dyndns eller noip, bare for å ha noe lettere å huske. (serverens nettverk) +Laste ned PuTTY (klientens nettverk) +Koble til og ha det morro Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) virker vnc på linux? eg har prøvd vnc før, men eg får det aldri til å virke... fant denne (guiden?) uansett avansert, vil eg mest ha tilgang til terminaler EDIT: hc: skal prøve PuTTY virker på windows right? eg kjører nemlig window på desktop'n Endret 1. oktober 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hvis du vil ha tilgang til terminaler, så er mitt forslag det beste. Du kan selvfølgelig bruke noe annet enn openssh-server, men denne er kjekk og fin. VNC på en server er ikke vits, heller ikke GUI (Gnome, KDE, XFCE etc) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) PuTTY virket PERFEKT tusen takk connecter den bare til serveren uten at eg må gjøre noe? eler må eg sette opp SSH.greiene? + må eg installere PuTTY på serveren på noe som helst vis? Endret 1. oktober 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Du trenger ikke PuTTY på serveren openssh-server starter av seg selv, og du trenger ikke å konfigurere noe annet enn porter i routeren. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Tror virkelig jeg skal prøve dette jeg også hehe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 virker jo ganske enkelt login via PuTTY, blir vel med linux-brukeren, sant? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Finnes det noen måte å konfigurere openssh-serveren? Gjerne da ting som velkomstmeldingen blant annet. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 skal bare melde at jeg sitter nå og styrer serveren (ubuntu) fra en xp maskin i vnc og det fungerer helt fint . nå har begge maskinene samme dhcp server , noe det virker som ikke trådstarter har . vet ikke om dette er noe å si men , du kan spare litt prosessorkraft og minne på å ikke ha GUI , men jeg har ikke problemer med å levere musikk og film til to andre maskiner i huset . serveren har 384 MB ram og en 1GHz prosessor. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 skal bare melde at jeg sitter nå og styrer serveren (ubuntu) fra en xp maskin i vnc og det fungerer helt fint . nå har begge maskinene samme dhcp server , noe det virker som ikke trådstarter har . vet ikke om dette er noe å si men , du kan spare litt prosessorkraft og minne på å ikke ha GUI , men jeg har ikke problemer med å levere musikk og film til to andre maskiner i huset . serveren har 384 MB ram og en 1GHz prosessor. 6978311[/snapback] Hvilken guide for oppsett av VNC på serveren fulgte du? eventuelt trengte du det ikke? Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 husker ikke , men jeg mener at programpakkene kom med en serverdel og en klientdel , og at det bare var og innstallere de på rett sted . når jeg tenker meg om , så satt jeg akkurat opp en maskin til med ubuntu og det eneste jeg har gjort etterpå er å endre hostname på den, og gått inn under system innstillinger og eksternt skrivebord og huket av for : la andre maskiner se og styre skrivebordet , vet ikke om dette hjelper dere men .. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 På en server som krever sikkerhet er VNC ABSOLUTT IKKE anbefalt. VNC sender passord ukryptert og vil være en klar sikkerhetsrisiko for denne serveren. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Velkomstmeldingen kan du endre i /etc/motd En ascii-overskrift pleier å bli fint, og kanskje et lite sitat etc under. http://www.network-science.de/ascii/ <-- fin asciigenerator Lenke til kommentar
Ole_Rygg Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvordan endrer jeg da motd fila når jeg ikke brukte GUI? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvordan endrer jeg da motd fila når jeg ikke brukte GUI? 7106682[/snapback] Med vi, ee, pico, joe, elvis osv... Lenke til kommentar
Ole_Rygg Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Prøver og skrive sudo apt-get install openssh-server på min server som kjører Fedora Core 5, men får beskjed om at den ikke finner kommandoen: apt-get.. Noen som vet feilen? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Prøver og skrive sudo apt-get install openssh-server på min server som kjører Fedora Core 5, men får beskjed om at den ikke finner kommandoen: apt-get.. Noen som vet feilen? 7107322[/snapback] Fedora har yum som pakkesystem, ikke apt. Lenke til kommentar
Ole_Rygg Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) sudo yum-get install openssh-server da? Edit: Virket når jeg brukte "yum install openssh-server" Takk Endret 19. oktober 2006 av Ole_Rygg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå