Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke skru seg av.

Anbefalte innlegg

Hei Hei, det ble ganske mye å skrive, men er i hovedsak infomasjon slik at dere lettere kan komme med forslag. Og at vi ikke hopper helt av, takker til alle som står på og hjelper til.

Problemet:

Jeg lider av et veldig plagsomt problem, nesten vær eneste gang jeg skrur av maskinen. Tar det rundt 5-7 sekunder så skrur den seg på igjen, uten at jeg har rørt en finger.

Jeg har virkelig sittet å tenkt og tenkt, men ikke kommet fram til noen som helst løsning. Det eneste jeg er beskymrer meg for er om det kan være Hovedkortet.

Maskinen min har også lett for å reboote helt automatisk mens jeg driver med applikasjoner/spill, men da kan jeg å høre en stygg "skrape" lyd fra harddisken. Jeg kan ikke se noe grund til at det skal være minne brikkene, ettersom jeg nettopp har byttet dem ut med noen nyere og problemet har selvsagt hatt med de gamle brikkene.

Et godt eksempel:

Alle vinduene med Firefox lukket seg, så prøvde jeg å åpne Firefox igjen. Men den rebootet, som sagt dette er ikke bare Firefox. Og dette har også skjedd midt inne i spill etc.

Kjøling:

Eier en Intel Pentium 4 Prescot 3,4 Ghz. (Ikke Extreme Edition)

Tempraturene under er målt da maskinen er under idle:

Hovedkort: 44°C

CPU: 30°C

AUX: 41°C

GPU: 36°C

GPU omgivelser: 45°C

System Disk: 39°C

De tre andre diskene ligger fra: 33°C - 37°C

Jeg kan forklare kort litt om oppsettet til kjølingen min;

Jeg eier et Lian-Li fulltower som jeg har kuttet plass til 3 stk. 120x120 vifter på toppen av caset, en radiator på 360x120 er koblet på disse, dem blåser da selvfølgelig ut.

Helt nederst forand ved harddisk feste har jeg 2 stk. 80x80 vifter som blåser inn, disse kan reguleres med en knapp forand på kabinettet, jeg har dem alltid på full styrke.

På prosessor høyde bak har jeg 2 stk. 80x80 vifter som blåser inn, disse reguleres av hovedkortet ettersom de er koblet opp til hovedkortet.

Maskinen min er også vannavkjølt, hvor jeg da kjøler ned CPU og GPU.

Endret av ConeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Hei, det ble ganske mye å skrive, men er i hovedsak infomasjon slik at dere lettere kan komme med forslag. Og at vi ikke hopper helt av, takker til alle som står på og hjelper til.

Problemet:

Jeg lider av et veldig plagsomt problem, nesten vær eneste gang jeg skrur av maskinen. Tar det rundt 5-7 sekunder så skrur den seg på igjen, uten at jeg har rørt en finger.

Jeg har virkelig sittet å tenkt og tenkt, men ikke kommet fram til noen som helst løsning. Det eneste jeg er beskymrer meg for er om det kan være Hovedkortet.

Maskinen min har også lett for å reboote helt automatisk mens jeg driver med applikasjoner/spill, men da kan jeg å høre en stygg "skrape" lyd fra harddisken. Jeg kan ikke se noe grund til at det skal være minne brikkene, ettersom jeg nettopp har byttet dem ut med noen nyere og problemet har selvsagt hatt med de gamle brikkene.

Et godt eksempel:

Alle vinduene med Firefox lukket seg, så prøvde jeg å åpne Firefox igjen. Men den rebootet, som sagt dette er ikke bare Firefox. Og dette har også skjedd midt inne i spill etc.

Kjøling:

Eier en Intel Pentium 4 Prescot 3,4 Ghz. (Ikke Extreme Edition)

Tempraturene under er målt da maskinen er under idle:

Hovedkort: 44°C

CPU: 30°C

AUX: 41°C

GPU: 36°C

GPU omgivelser: 45°C

System Disk: 39°C

De tre andre diskene ligger fra: 33°C - 37°C

Jeg kan forklare kort litt om oppsettet til kjølingen min;

Jeg eier et Lian-Li fulltower som jeg har kuttet plass til 3 stk. 120x120 vifter på toppen av caset, en radiator på 360x120 er koblet på disse, dem blåser da selvfølgelig ut.

Helt nederst forand ved harddisk feste har jeg 2 stk. 80x80 vifter som blåser inn, disse kan reguleres med en knapp forand på kabinettet, jeg har dem alltid på full styrke.

På prosessor høyde bak har jeg 2 stk. 80x80 vifter som blåser inn, disse reguleres av hovedkortet ettersom de er koblet opp til hovedkortet.

Maskinen min er også vannavkjølt, hvor jeg da kjøler ned CPU og GPU.

6977420[/snapback]

Psu for dårlig?

Prøv å bytte om på minnebrikkene, evt bare en om gangen!

Lenke til kommentar
Psu for dårlig?

Prøv å bytte om på minnebrikkene, evt bare en om gangen!

6977473[/snapback]

Ram brikkene har jeg prøvd å bytte, men jeg er litt beskymret for den ene spennings verdien som vises i Everst Home Edition.

Everest Home Edition er et program man bruker til for å vite litt ekstra system info etc.

Spenningsverdier:

CPU kjerne: 1.34v

+2.5v: 1.81v

+3.3v: 3.28v

+5.0v: 5.03v

+12v: 11.97v

+5v Hvilemodus: 5.08v

VBAT Batteri: 3.09v

+2.5 står ikke hva den er til, men er det den til CPU vifta? Fordi CPU vifta er ikke plugget i ettersom jeg bruker vannavkjølt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...