Gå til innhold

Lage egen filserver


Gissan

Anbefalte innlegg

Jeg har 4,5 mbps ut, og 700 kbps inn. inv_biggrin.gif

 

Eller er det motsatt?

Det er nok motsatt. Inn-hastigheten er alltid mye høyere enn ut-hastigheten på ansynkrone linjer. Men seriøst, Windows 2003 Server på den trege maskinen?

6986399[/snapback]

Kan stemme det.

 

Er vel kanskje ikke det ultimate for server det?

 

Kan se om jeg kan få meg SHDSL hvis jeg kjøper / bygger filserver.

 

Snakker du om min eller nollie's server nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordet hårreisende virker noe fjernt.. :roll:

Du finner ikke noe sirup, utenom min foreløbige ADSL båndbredde som avgjør hvor fort jeg kan kjøre ting over nettet. På hjemmenettverket - Gbit - er det derimot ingen betydelig forksjell på å bruke min PII eller min meget raskere AMD 2,7GHz PC, til kjøring av IE og explorer f.eks. Nettopp den hensikten jeg har med serveren.

Skulle gjerne satt opp en totalsikret debianserver, el lig, som ville tatt meg muligens et halvår å lære siden jeg har ingen tidligere erfaringer eller kunnskaper om linux. Overføringen ligger jo på det maskimale av det båndbredden takler uansett... En unixfanatiker som deg har vel sikkert ikke prøvd det ennå(?)

 

Spesifiser sirupen min, så skal jeg se etter... :)

 

men forstår godt at det vil være alt annet enn Server 2003 som bør velges til et slikt krevende systemet som er omdiskutert her... :p

 

- Du får skylde på læreren min i IT som har Server2003 på lærerplanen naturlig nok, selv om jeg ønsket opprinnelig å komme inn i linux heller fra starten av...

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Skulle gjerne satt opp en totalsikret debianserver, el lig, som ville tatt meg muligens et halvår å lære siden jeg har ingen tidligere erfaringer eller kunnskaper om linux. Overføringen ligger jo på det maskimale av det båndbredden takler uansett... En unixfanatiker som deg har vel sikkert ikke prøvd det ennå(?)

Hovednerven i nettverket mitt er en brannmur, og operativsystemet er FreeBSD. Har testet OpenBSD 4.0-current de siste dagene, og når 4.0 er offisiell, kommer jeg til å gå over til OpenBSD. OpenBSD er et av de OS som har desidert færrest sikkerhetshull i en standard installasjon. De har siden de kom ut med første versjon kun hatt ett eneste hull, ifølge dem selv. Til brannmur-bruk ser jeg ikke GNU/Linux som anvendelig nok. Og Windows er langt ute på viddene, det duger overhodet ikke. Fanatiker, nei. Men når jeg stiller opp fakta, sier det seg selv.

 

PS: har prøvd Debian, og det er absolutt ikke å anbefale.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Har du nå funnet den perfekte data for meg.

 

Kanskje jeg kan få den gratis til og med.

 

Det er en P3 501 MHz, 128 MB ram.

 

Rammet kan selvfølgelig oppgraderes, men det er 128 kjørende nå.

 

Innebygget skjermkort, og alt er fungerende.

 

Maskinen fungerer faktisk overaskende godt dags dato.

 

Er også en 16 GB HDD med, til OS og slikt.

 

Ville dette være en godt egnet server?

 

Da kan jeg jo bruke 7-8 tusen på harddisker.

 

Må i verste fall betale 2-3 hundre kroner, men det er vel et kupp uansett?

Lenke til kommentar

Det at du kjenner flere som har det, betyr ikke at det er det riktige å gjøre. Hvis du har filer du ikke vil miste, vil disse i større grad være eksponert enn hvis du har en egen filserver. Man vil selvfølgelig være relativt trygg hvis man kjører webserveren chrooted. Likevel er det bedre å bruke en dedikert maskin til dette for å ivareta sikkerheten best mulig. Selv har jeg over 600GB med data på multimedia-maskinen min, og kan ikke tenke meg å kjøre web-tjenester på denne maskinen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det at du kjenner flere som har det, betyr ikke at det er det riktige å gjøre. Hvis du har filer du ikke vil miste, vil disse i større grad være eksponert enn hvis du har en egen filserver. Man vil selvfølgelig være relativt trygg hvis man kjører webserveren chrooted. Likevel er det bedre å bruke en dedikert maskin til dette for å ivareta sikkerheten best mulig. Selv har jeg over 600GB med data på multimedia-maskinen min, og kan ikke tenke meg å kjøre web-tjenester på denne maskinen.

6998780[/snapback]

Nei, du har vel kanskje rett der.

 

Det jeg mente var at det ikke kan være så dumt, da flere bruker denne løsningen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har sittet å snoket litt på OpenBSD, selv om jeg sikkert ikke vil klare å få opp noen ftp før på lenge... men skal kanskje prøve meg: Lastet ned en 3.9 versjon for moroskyld og prøvde meg på en install på en ubrukt data jeg har liggende. Er ikke sikker på om jeg fikk til en omtrentlig fullført installasjon når jeg trykker i vei som jeg leste. Mulig det ble noe, men hva hjelper det.. :p

Er det noen guide på hvordan man kan få til en slik? Eller kreves det endeløse sourcekoding erfaringer og kunnskaper for å få konfigurert en ftpd med OpenBSD..? Kan forøvrig Solaris eller FreeBSD være et godt alternativ.. ? Er ikke av de kraftigste serverne jeg prater om. Fra 0,6-1,5GHz Pentium PCer med 128-384 SD-RAM. RAID løsninger er det ikke snakk om. Spør ganske løst bare...

 

 

(Har kommet såpass langt at Win2003 duger ikke til de mange serveroppgavene jeg nå setter opp i hjemmet. :p Ser foreløbig ut til at det blir ubuntuløsninger på de fleste, om ikke andre bedre tips her.)

Endret av nollie
Lenke til kommentar

FreeBSD vil være et godt valg som filserver. Det er forholdsvis enkelt å sette opp, og installeren er en god del enklere enn OpenBSD sin. Filsystemet som FreeBSD benytter seg av, UFS2 har blitt benyttet i lang tid og er nå å anse som et modent og stabilt filsystem. OpenBSD 4.0 har nå nådd RELEASE-status (ferdig versjon). Slik jeg ser det, vil det ultimate valget for en filserver være Solaris. Filsystemet ZFS som du nå finner i Solaris er ganske overlegent i forhold til det meste annet du finner. ZFS tilbyr faktisk RAID-funksjonalitet, riktignok i en litt annen form enn hva som har vært vanlig til nå. Ulempen med Solaris i forhold til din maskinvare er at Solaris krever litt kraftig maskinvare for å kunne kjøres skikkelig. Det er særlig viktig at maskinen har mye RAM (anbefalt minimum er 512 MB, helst 1 GB eller mer), samt en kraftigere prosessor. Men jeg har kjørt Solaris på en maskin med 2 stk. PIII Xeon 667 MHz, og det gikk greit. Maskinen hadde 768 MB RAM. Solaris klarer nemlig å utnytte SMP-systemer ganske så effektivt. Men for den maskinvaren som du bruker, vil nok FreeBSD være et godt valg.

Lenke til kommentar
FreeBSD vil være et godt valg som filserver. Det er forholdsvis enkelt å sette opp, og installeren er en god del enklere enn OpenBSD sin. Filsystemet som FreeBSD .......(..)

7373875[/snapback]

 

Har lite kunnskaper om alle slags forskjellige filsystemer... Men regner med det er en enkel prosess å konvertere NTFS/FAT til UFS2 f.eks.? Har nå en god del data på min forhenværende server. Oppsett av brukere, overvåking, tilgang til server i FreeBSD, er dette mulig? Er det noen remote controle løsninger på disseav noe slag? Ikke at det er nødvendig, at jeg kan redigere ting og tang enkelt og greit på serveren er nødvendig :)

 

Tillegg:

Hadde også en tanke på å kunne redirecte en ftp-konto på ftpserveren til en webserver. Har litt problemer med å få alle porter osv til å fungere om det er 2 ftpservere, og login blir i enkelte tilfeller problemmatisk utenfra lokalt nettverk.

 

Uansett, er dette mulig? FreeBSD er vel kanskje kun ment som filserver og helst ikke noe annet. Ser at du råder til å unngå fil og webserver på en maskin.

Eller kan jeg ha all data på filservern og kun dermed kjøre servicen på webserveren? Det blir vel kanskje problemer med kompabilitet ovenfor filsystemet på maskinene ser jeg.. (EXT/UFS2 eller NTFS/UFS2)

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Du kan alltids bruke vnc på FreeBSD sammen med et lett og fint GUI, som f.eks. Fluxbox eller Xfce. NTFS/FAT kan ikke konverteres til UFS2 på samme måte som man kan konvertere FAT32 til NTFS i Windows, men FreeBSD har ingen problemer med å lese NTFS. Brukerkontroll er innebygget i FreeBSD. Hvis du deler over SMB (Windows-nettverk) så kan du opprette egne samba-brukere, og du kontrollerer alternativene i /usr/local/etc/smb.conf. Men det meste av administrering gjør du forholdsvis enkelt via SSH.

Lenke til kommentar
Fortell gjerne om hvaslags pålitelighet du ønsker, nyttig for å velge RAID-nivå.

Skal maskinen kjøre database også? Dette vil også påvirke RAID-nivået.

Ellers er vel disker 500GB dyrere pr. GB (typisk kr 1600 og oppover) enn 400 GB disker (kr 1100 og oppover)  og 300 GB (kr 750 og oppover). Det kan være bedre å satse på en drøss mindre disker enn få store, spesielt for RAID-nivåer der du må ofre et par disker i paritet.

6977621[/snapback]

Denne koster ikke 1600 og oppover som du beskriver!! :tease:

Owned

Lenke til kommentar
Fortell gjerne om hvaslags pålitelighet du ønsker, nyttig for å velge RAID-nivå.

Skal maskinen kjøre database også? Dette vil også påvirke RAID-nivået.

Ellers er vel disker 500GB dyrere pr. GB (typisk kr 1600 og oppover) enn 400 GB disker (kr 1100 og oppover)  og 300 GB (kr 750 og oppover). Det kan være bedre å satse på en drøss mindre disker enn få store, spesielt for RAID-nivåer der du må ofre et par disker i paritet.

6977621[/snapback]

Denne koster ikke 1600 og oppover som du beskriver!! :tease:

Owned

7401574[/snapback]

Han mener vel heller disker som er ment å være i drift 24/7, som f.eks. MaxLine-serien eller WD RAID edition. Den disken du prater om er en standard harddisk som ikke er beregnet på "hard bruk".

Lenke til kommentar
Du kan alltids bruke vnc på FreeBSD sammen med et lett og fint GUI, som f.eks. Fluxbox eller Xfce.

 

Kikker på begge, men klarer ikke finne noen utgaver til FreeBSD. Det nærmeste var en død lenke for Fluxbox i OpenBSD. Xfce så ikke ut til å støtte FreeBSD i det hele tatt...

 

Andre guis å tipse?

Lenke til kommentar
Du kan alltids bruke vnc på FreeBSD sammen med et lett og fint GUI, som f.eks. Fluxbox eller Xfce.

 

Kikker på begge, men klarer ikke finne noen utgaver til FreeBSD. Det nærmeste var en død lenke for Fluxbox i OpenBSD. Xfce så ikke ut til å støtte FreeBSD i det hele tatt...

 

Andre guis å tipse?

7424510[/snapback]

VNC ligger i FreeBSD ports. Det er bare å finne vnc i ports-mappen, gå dit, skrive "make install clean" og så gjøres alt automatisk for deg. Det beste er at det er RealVNC, den originale VNC-tjenesten, den som fungerer best. Forresten, du finner både fluxbox og xfce i ports. Jeg har selv brukt XFce i FreeBSD, så xfce er støttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...