Gå til innhold

Lage egen filserver


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva har du fra før av?

Jeg har ingenting fra før.

Hvilket OS skal du bruke?

Aner ikke. Hvilke fordeler / ulemper gir de forskjellige operativsystemene?

Skal du ha flere disker?

Ja, tenkte meg rundt 2 TB, altså 4 x 500, hvis det ikke blir alt for dyrt i forhold til de andre komponentene.

Raid?

Hvis det er den beste løsningen, så ja.

Lenke til kommentar

Hei!

syntes du har et veldig romslig budsjett til en filserver , du trenger ikke akkurat dagens raskeste maskin for å drive filserving i eget nett !

Har ikke en gammel maskin liggendes et eller annet sted da ?

En pentium II 400 MHz vil gjøre jobben helt flott.

 

det kunne vært greit å vite litt mer om hva maskinen skal gjøre , om det er mediafiler i eget nett eller FTP over internett .? om hvor mange som skal bruke den samtidig (hvor mye stress den får)

hva slags operativsystem den skal bruke ?

 

jeg har en 1GHz dell maskin med 384 MB ram satt opp til dette bruket her (akkurat satt den opp..)

med ubuntu dapper og GNOME , den leverer film og musikk til bærbar i stua trådløst uten problemer.

 

Lykke til !

 

ups ... noen er raskere på tastaturet enn meg :blush:

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
Hei!

syntes du har et veldig romslig budsjett til en filserver , du trenger ikke akkurat dagens raskeste maskin for å drive filserving i eget nett !

Har ikke en gammel maskin liggendes et eller annet sted da ? 

En pentium II 400 MHz vil gjøre jobben helt flott.

Jo, har faktisk en Pentium II i kjelleren. Er ikke noe stress å kjøpe ny da, men hvis den funker, så går det greit.

 

Skal fungere som en filserver via/over/ved hjelp av FTP over internett.

 

Skal også fjernstyre den, så jeg kan laste ned RETT til serveren, uten å måtte overføre internt fra min maskin til serveren.

Lenke til kommentar

Fortell gjerne om hvaslags pålitelighet du ønsker, nyttig for å velge RAID-nivå.

Skal maskinen kjøre database også? Dette vil også påvirke RAID-nivået.

Ellers er vel disker 500GB dyrere pr. GB (typisk kr 1600 og oppover) enn 400 GB disker (kr 1100 og oppover) og 300 GB (kr 750 og oppover). Det kan være bedre å satse på en drøss mindre disker enn få store, spesielt for RAID-nivåer der du må ofre et par disker i paritet.

Lenke til kommentar

en pentium II kan jo være så mangt , har du no mere specs på den

 

den bør vel ligge over 300 MHz og 128 ram for å få noe særlig fart på sakene

 

jeg tror at den kan brukes hvis den ikke har for mange brukere av gangen.

en ikke for tung linux distro vil fungere , og hvis du setter deg inn i materien og baserer deg på terminal bruk ( tekst grensesnitt)

så vil denne gjøre jobben

Lenke til kommentar
Fortell gjerne om hvaslags pålitelighet du ønsker, nyttig for å velge RAID-nivå.

Skal maskinen kjøre database også? Dette vil også påvirke RAID-nivået.

Ellers er vel disker 500GB dyrere pr. GB (typisk kr 1600 og oppover) enn 400 GB disker (kr 1100 og oppover)  og 300 GB (kr 750 og oppover). Det kan være bedre å satse på en drøss mindre disker enn få store, spesielt for RAID-nivåer der du må ofre et par disker i paritet.

6977621[/snapback]

Ja, det er derfor jeg poster her på forumet.

 

Ønsker rundt 2 TB lagringsplass.

 

Er ikke RAID noe av det største innen lagring og backup nå for tiden?

 

Hvor mye koster det å sette opp 8 x 300, og hvor mye lagring vil jeg kunne ha da, hvis man ser bort ifra backup?

Lenke til kommentar
en pentium II kan jo være så mangt , har du no mere specs på den

 

den bør vel ligge over 300 MHz og 128 ram for å få noe særlig fart på sakene

 

jeg tror at den kan brukes hvis den ikke har for mange brukere av gangen.

en ikke for tung linux distro vil fungere , og hvis du setter deg inn i materien og baserer deg på terminal bruk ( tekst grensesnitt)

så vil denne gjøre jobben

6977635[/snapback]

Nei, har desverre ikke noe specs på den.

 

Kan jo bare kjøpe en slik en slik en.

 

Jeg har ikke et fast budsjett, er vel mer hvor mye jeg vil bruke på filserver.

 

Er det viktig med mye minne (f.eks), betaler jeg gjerne 8500 istedenfor 8000, det er ikke det.

 

Er bare at jeg har sett for meg en filserver i prisklassen rundt 8 tusen.

 

Er det viktige faktorer som trengs på en filserver, betaler jeg gjerne 10-12 tusen.

 

Men rundt 8000 hadde vært passelig, hvis jeg får noen god server for det da.

 

Det viktigste er jo at serveren holder stand, for jeg gidder ikke mer skrot og drit.

Lenke til kommentar

dette var jo en grei CPU, men om den passer på hovedkortet til pII maskinen det tviler jeg på ! :!:

 

har du tatt en titt på komplett sine sider under servere , det var iallfall en der som var under 8000kr .

selv om jeg tror dette er et drastisk overkill i forhold til dine behov !

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
Fortell gjerne om hvaslags pålitelighet du ønsker, nyttig for å velge RAID-nivå.

Skal maskinen kjøre database også? Dette vil også påvirke RAID-nivået.

Ellers er vel disker 500GB dyrere pr. GB (typisk kr 1600 og oppover) enn 400 GB disker (kr 1100 og oppover)  og 300 GB (kr 750 og oppover). Det kan være bedre å satse på en drøss mindre disker enn få store, spesielt for RAID-nivåer der du må ofre et par disker i paritet.

6977621[/snapback]

Ja, det er derfor jeg poster her på forumet.

 

Ønsker rundt 2 TB lagringsplass.

 

Er ikke RAID noe av det største innen lagring og backup nå for tiden?

 

Hvor mye koster det å sette opp 8 x 300, og hvor mye lagring vil jeg kunne ha da, hvis man ser bort ifra backup?

6977694[/snapback]

Vel, jeg mangler fortsatt mye informasjon her, men la oss tenke høyt her:

Høy pålitelighet, ingen databasebehov på selve serveren, ingen spesielle behov for høy ytelse, ønske om lav pris. Da foreslår jeg:

- RAID 6 (krever da 2 disker til paritet)

- 10 disker på 300 GB hver, fordelt til 1 hot spare, 2 paritet og 7 data; dette gir 2,1 TB lagring.

- disk type SATA eller parallell ATA, totalt kr. 7500 i disk alene.

- operativsystem: Debian er ofte brukt til servere.

- annen hardware: du trenger 2 ekstra diskkontrollere som kan håndtere 4 disker hver (pris ca. kr 400), da har du kapasitet til 2 disker i tillegg.

- maskin: billig Pentium 2 er tilstrekkelig. Bare pass på du har nok PCI-spor til kontrollerne, og eventuelt ekstra ethernetkontroller.

- minne: 512 MB tipper jeg vil være nok.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Fortell gjerne om hvaslags pålitelighet du ønsker, nyttig for å velge RAID-nivå.

Skal maskinen kjøre database også? Dette vil også påvirke RAID-nivået.

Ellers er vel disker 500GB dyrere pr. GB (typisk kr 1600 og oppover) enn 400 GB disker (kr 1100 og oppover)  og 300 GB (kr 750 og oppover). Det kan være bedre å satse på en drøss mindre disker enn få store, spesielt for RAID-nivåer der du må ofre et par disker i paritet.

6977621[/snapback]

Ja, det er derfor jeg poster her på forumet.

 

Ønsker rundt 2 TB lagringsplass.

 

Er ikke RAID noe av det største innen lagring og backup nå for tiden?

 

Hvor mye koster det å sette opp 8 x 300, og hvor mye lagring vil jeg kunne ha da, hvis man ser bort ifra backup?

6977694[/snapback]

Vel, jeg mangler fortsatt mye informasjon her, men la oss tenke høyt her:

Høy pålitelighet, ingen databasebehov på selve serveren, ingen spesielle behov for høy ytelse, ønske om lav pris. Da foreslår jeg:

- RAID 6 (krever da 2 disker til paritet)

- 10 disker på 300 GB hver, fordelt til 1 hot spare, 2 paritet og 7 data; dette gir 2,1 TB lagring.

- disk type SATA eller parallell ATA, totalt kr. 7500 i disk alene.

- operativsystem: Debian er ofte brukt til servere.

- annen hardware: du trenger 2 ekstra diskkontrollere som kan håndtere 4 disker hver (pris ca. kr 400), da har du kapasitet til 2 disker i tillegg.

- maskin: billig Pentium 2 er tilstrekkelig. Bare pass på du har nok PCI-spor til kontrollerne, og eventuelt ekstra ethernetkontroller.

- minne: 512 MB tipper jeg vil være nok.

6978867[/snapback]

Blir jo ganske mye mer enn 8000 det der da?

Lenke til kommentar

RAID:

-er ikke

-skal ike

-kan ikke

-vil ikke

 

være erstatning for skikkelig backup, bare så det er sagt :)

 

Du vil nok trenge et par SATA/ATA kontrollere, RAID kan du sette opp i operativsystemet ditt, slik at du ikke vil miste det hvis kontrolleren din skulle ta kvelden. (noe som kan skje)

 

Hvis du aldri har brukt linux så er servervalget Windows, man setter ikke opp et system man aldri har brukt før til server hvis man ønsker å faktisk kunne fikse ting greit når noe ikke funker en dag.

 

Når det gjelder RAID-type på en filserver er RAID5 et selvsagt valg da det gir deg veldig god leseytelse og du "mister" bare en disk når det kommer til lagringsplassen. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal du har en billig filserver? De fleste nettbutikker har bra maskiner til rundt 5000kr. Da får du som regel 250GB med diskplass og 1GB minne og WinXp. Kjøp en slik maskin, bytt strømforsyning, siden den som gjerne følger med ikke er av de beste. Så kjøper du disker for resten av pengene, da får du mye filserver for pengene.

Lenke til kommentar
Blir jo ganske mye mer enn 8000 det der da?

6979321[/snapback]

Igrunnen ikke, for det er diskene som kommer til å koste uansett, og en gammel maskin nevnte du at du hadde allerede.

 

4 * 500 GB blir 4 * kr 1600 = 6400, men da har du null sikkerhet med RAID0.

5 * 400 GB blir 5 * kr 1100 = 5500, igjen null sikkerhet med RAID0

Du kan naturligvis sette det opp som 4 separate filområder, men det er likevel alltid surt å miste 4-500 GB med data.

 

Ikke glem at din tid også har en verdi, en eller to ekstra disker for å unngå havari tjener seg raskt inn.

 

I samme slengen vil jeg anbefale UPS.

Lenke til kommentar

På filserver vil jeg hverken anbefale Windows, GNU/Linux eller BSD, men Solaris. Det er på grunn av at Solaris nå har fått filsystemet ZFS, et filsystem som langt på vei erstatter både software og hardware RAID slik vil kjenner det i dag. Man kan også glemme partisjonering, formatering m.m, det er ganske grensesprengende.

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det så kjører jeg en PII 400Mhz hjemme selv med 256MB RAM. Skifta fra 128, men det er ingen merkbar forskjell egentlig. Kjører Server 2003 på den nå, og har tilgang enkelt til filene via nettet hvor som helst :) Kjører en 10GB til filer og en 4GB til OS. Flaskehalsen hos meg ofte er som regel båndbredden ut av huset. 35kBps er ikke mye å kjøre på, så det tar en del tid med mindre du har en billig SHDSL som jeg skal skaffe meg nå. Sitter å konfigurerer domene til server m.m i denne tid. Så jeg er egentlig ganske ny med dette selv... :p

Lenke til kommentar
Bare for å nevne det så kjører jeg en PII 400Mhz hjemme selv med 256MB RAM. Skifta fra 128, men det er ingen merkbar forskjell egentlig. Kjører Server 2003 på den nå, og har tilgang enkelt til filene via nettet hvor som helst :) Kjører en 10GB til filer og en 4GB til OS. Flaskehalsen hos meg ofte er som regel båndbredden ut av huset. 35kBps er ikke mye å kjøre på, så det tar en del tid med mindre du har en billig SHDSL som jeg skal skaffe meg nå. Sitter å konfigurerer domene til server m.m i denne tid. Så jeg er egentlig ganske ny med dette selv... :p

6983569[/snapback]

Den maskinen er vel treg som sirup,antar jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...