skvip Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Hovedkortet mitt er: Abit KT7A Når jeg skrur på pcen begynner vifta på hovedkortet å bråke og ule i ca 10-15 sekunder før den stilner. Hva er galt? Er det skadelig for hovedkortet? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Hva er romtemperaturen i rommet hvor PC'en står plassert. Jeg har et GeForce 4 hvor viften bråker i 15 sekunder ved oppstart på grunn av at smurningen ini blir kald. Er dette årsaken har du ikke noe å frykte, men det er en indikasjon på at du bør sette på varmeovnen på rommet. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Kan være det er kulelageret som er gåent. Ta av viften og hold den foran en støvsuger på full gang (helt inntil) slik at den går rundt. Hold den slik en stund. Pleier å hjelpe. Lenke til kommentar
oddivato Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Hadde samme problem sjøl en gang. Tok av klisterlappen som sitt i sentret av vifta og dryppa inn litt vanlig maskinolje (men ikke overdriv) Vifta vart som ny igjen. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Du kan forlenge levetiden til viften din ved å kjøre litt olje ned i lageret, men det er bare en provisorisk løsning. Jeg anbefaler deg å kjøpe en ny vifte, helst kulelagret. Du har jo tross alt et kostbart datasystem til mange tusen kr, ikke gå for noe jallarmekk da for å spare 90 kr til en vifte. :-) Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Hylingen er fra lageret på viften. Chippsettviftene benytter seg av glidelager (av bronse mener jeg å huske?), og det er ganske normalt at disse lager ulyd nå de er kalde og litt slitt. Etter en liten stund så får de opp temperature i lageret, og ulydene forsvinner. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 nei nei.. Ikke kjøp deg ny vifte..kjøp deg en chipsett kjøleribbe. Jeg har samme kortet og jeg kan gi deg en enkel løsning på problemet. Det stemmer som de andre sier at det er dårlige lager i vifta som forårsaker denne ulinga. Idag monterte jeg denne kjøleren istedet for vifta. Funker kjempebra, ikke noe mere viftestøy der i gården nei.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå