Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne leiekontrakten lovlig?

Mendel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var så dum og uheldig og skrev under på en kontrakt for en hybel som er alt for dyr, mindre enn lovet i annonsen, mangler ting som ble lovet i annonsen og som rett og slett ikke holder mål.

Jeg skal nå flytte ut herfra, men pga jeg var så dum å skrev under på kontrakten så må jeg forsatt betale for 2 til måneder i leie siden det er 3 måneders oppsigelsestid.

Jeg har også problemer med at utleiers arbeidere kommer og går på rommet mitt som de vil når jeg ikke er tilstede eller har gitt de tillatelse å være inne på rommet, og hvis jeg har forstått det rett så når jeg leier av utleier så er det min private eiendom og de har ikke lov å gå inn uten min samtykke.

Jeg har også fått plassert alt av nettverksbokser og skitt på rommet mitt og med støyet som kommer av de.

Vel over til topic. Er denne kontrakten jeg legger i vedlegg lovlig? Er det mulig for meg og bryte kontrakten uten å måtte punge ut med et hav av peng til utleier?

På forhånd takk

Tom Aril Hansen

Leiekontrakt_KH.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... jeg var så dum å skrev under på kontrakten så må jeg forsatt betale for 2 til måneder i leie siden det er 3 måneders oppsigelsestid.

6977060[/snapback]

3 måneder gjensidig oppsigelse virker å være normalt på leieavtaler (sikrer både leietager og utleier).

Jeg har også problemer med at utleiers arbeidere kommer og går på rommet mitt som de vil når jeg ikke er tilstede eller har gitt de tillatelse å være inne på rommet...

6977060[/snapback]

Hvis det er nødvendig arbeid for utbedringer/vedlikehold må du nok finne deg i det.

Vel over til topic. Er denne kontrakten jeg legger i vedlegg lovlig? Er det mulig for meg og bryte kontrakten uten å måtte punge ut med et hav av peng til utleier?

6977060[/snapback]

Kontrakten ser rimlig standard ut. Ser ut som kontrakten er tilpasset delvis møblert leilighet/hybel. Men sammenlign med kontrakter som er tilgjengelige på nettet. Ser ut som de er svært lik din i ordlyden. Avvik mellom forkjellige kontrakter medfører ikke nødvendigvis at noen av dem er ulovlige.

Lenke til kommentar

Kontrakten er helt lovlig den.. Problemet er heller at du ikke blir informert at folk går inn og ut uten at du blir informert.. Var det lenge planlagte utbedringer så burde/skal du informeres ved kontraktsinngåelse, dermed vil kontrakten være ugyldig. Det står ingenting i kontrakten om innbo, derfor er ikke dette noe brudd.. Slikt må du klare å lese selv..

En litt morsom sak er den lille fine linja;

Leiligheten er besiktiget og det er ikke funnet feil og mangler (herunder nedvask). Den overtas slik den fremstår.

Du er rimelig f***** når du ikke orker å lese kontrakten. Ved bilkjøp er en slik linje helt ugyldig, men ikke ved utleie av bolig..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Jeg leste kontrakten, men jeg er ikke noe flink juristisk sett, hva betyr den linjen der? Ja, jeg vet jeg er idiot :p Så setter pris på om du forklarer den ;)

Vil det bli sett på som lengre utbedringer når en har Modem og routere og slikt stående på rommet når det ikke er mitt, men selve utleiers sin. Det er den som er grunnen til at utleiers arbeidstakere kommer og går som de vil på rommet mitt.

Jeg ble heller ikke informert om at dette skulle bli plassert på rommet mitt før jeg skrev under på kontrakten, da jeg skulle flytte inn så var det plutselig bare plassert her.

Og forhåpentligvis så lærer jeg av dette ;) Skal fra nå av lese kontrakter og lignende skikkelig før jeg skriver under ;)

Lenke til kommentar
Jeg var så dum og uheldig og skrev under på en kontrakt for en hybel som er alt for dyr, mindre enn lovet i annonsen, mangler ting som ble lovet i annonsen og som rett og slett ikke holder mål.

Jfr Husleieloven §2-2 skal husrommet være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Dersom boligen er mindre enn avtalt, er dette en mangel. Det godtas dog litt slingring, ca 10-15%. Er det en privat hybel i annens bolig, hybelhus eller leilighet dette her?

Jeg skal nå flytte ut herfra, men pga jeg var så dum å skrev under på kontrakten så må jeg forsatt betale for 2 til måneder i leie siden det er 3 måneders oppsigelsestid.

3 mnd gjensidig oppsigelse er ikke ulovlig å avtale.

Jeg har også problemer med at utleiers arbeidere kommer og går på rommet mitt som de vil når jeg ikke er tilstede eller har gitt de tillatelse å være inne på rommet, og hvis jeg har forstått det rett så når jeg leier av utleier så er det min private eiendom og de har ikke lov å gå inn uten min samtykke.

Det er riktig. Jfr Husleieloven §5-1 er det du som disponerer husrommet. Det er likevel noen unntak i §§5-4, 5-5 og 5-6. Det som er viktig er at det må dreie seg om pliktig vedlikehold for å unngå skader, osv osv. Det SKAL varsles deg i god tid, faktisk 3 mnd ved enkelte tiltak. Arbeidet må heller ikke være deg til vesentlig ulempe. Jeg vil gå så langt som til å si at du har krav på å få utlevert alle nøkler til husrommet.

Det er en del ting der som ihvertfall er suspekt. Kontrakten bruker ordet forskuddsleie. Er det snakk om depositum? Det skal isåfall stå på en egen depositumskonto. Forskuddsleie er ikke tillatt, med unntak av én mnd.

Det står noe som strøm der, gjelder det deg? Jeg tviler på at det er lov å fakturere strøm 3 mnd på forskudd. Man har i tillegg krav på å se regnskapene over strømbruket, og kun betale det reelle forbruket.

Det står at leieren er ansvarlig for enhver type vindusknusing, det er i det minste urimelig, kanskje ulovlig.

Gjør til slutt oppmerksom på at jeg ikke er jurist, og det jeg sier tas på eget ansvar. :)

Lenke til kommentar
Jfr Husleieloven §2-2 skal husrommet være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Dersom boligen er mindre enn avtalt, er dette en mangel. Det godtas dog litt slingring, ca 10-15%. Er det en privat hybel i annens bolig, hybelhus eller leilighet dette her?

Dette er et eget hybelkompleks. Det ble avtalt om 18 kvm's hybel, men jeg har fått rundt 10 kvm om ikke mindre.

Det er riktig. Jfr Husleieloven §5-1 er det du som disponerer husrommet. Det er likevel noen unntak i §§5-4, 5-5 og 5-6. Det som er viktig er at det må dreie seg om pliktig vedlikehold for å unngå skader, osv osv. Det SKAL varsles deg i god tid, faktisk 3 mnd ved enkelte tiltak. Arbeidet må heller ikke være deg til vesentlig ulempe. Jeg vil gå så langt som til å si at du har krav på å få utlevert alle nøkler til husrommet.

Det at de kommer og går som de vil har ikke noe med vedlikehold for å unngå skader, de kommer og går for å restarte boksene, samt konfigurere de. Og jeg har heller ikke fått noe varsel om disse "besøkene". Fleste gangene har de kommet inn i helga eller når jeg har vært på skolen. Visse ganger har det også ost av røyklukt.

Det er en del ting der som ihvertfall er suspekt. Kontrakten bruker ordet forskuddsleie. Er det snakk om depositum? Det skal isåfall stå på en egen depositumskonto. Forskuddsleie er ikke tillatt, med unntak av én mnd.

Forskuddsleie var for august, han sa at han måtte ha 1 måneders forskuddsleie og 1 måneders depositum.

Det står noe som strøm der, gjelder det deg? Jeg tviler på at det er lov å fakturere strøm 3 mnd på forskudd. Man har i tillegg krav på å se regnskapene over strømbruket, og kun betale det reelle forbruket.

Strøm er inkludert i min leie på 3900.

Det står at leieren er ansvarlig for enhver type vindusknusing, det er i det minste urimelig, kanskje ulovlig.

Godt å vite, selv om jeg ikke er en vindusknuser type da :p hehe

Gjør til slutt oppmerksom på at jeg ikke er jurist, og det jeg sier tas på eget ansvar.

Det skal jeg huske på ;) Og takk for svarene ;)

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Dette er et eget hybelkompleks. Det ble avtalt om 18 kvm's hybel, men jeg har fått rundt 10 kvm om ikke mindre.

Uten tvil helt urimelig. Du kan ha krav på avslag i leie, eller kanskje heving av leieavtalen.

Det at de kommer og går som de vil har ikke noe med vedlikehold for å unngå skader, de kommer og går for å restarte boksene, samt konfigurere de. Og jeg har heller ikke fått noe varsel om disse "besøkene". Fleste gangene har de kommet inn i helga eller når jeg har vært på skolen. Visse ganger har det også ost av røyklukt.

Nok en gang, utvilsomt urimelig. Du har krav på at dette stopper øyeblikkelig.

Forskuddsleie var for august, han sa at han måtte ha 1 måneders forskuddsleie og 1 måneders depositum.

Det høres OK ut. Depositum skal stå på egen depositumskonto, ellers kan du kreve det øyeblikkelig tilbakebetalt. 1 mnd forskuddsleie er også OK. F.eks. at du betaler for august i slutten av juli.

Hvis strøm er inkludert i den faste leien så er det vel greit.

Jeg gjør oppmerksom på at husleieloven er ufravikelig dersom det er til ulempe for leietaker. Utleier ses på som den sterkeste part når det gjelder utleie av bolig, slik at leietaker er gitt gode rettigheter i loven.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Uten tvil helt urimelig. Du kan ha krav på avslag i leie, eller kanskje heving av leieavtalen.

Tror du det er nok for å heve leieavtalen da det er det jeg har lyst å gjøre, jeg vil ikke ha redusert pris siden jeg flytter.

Nok en gang, utvilsomt urimelig. Du har krav på at dette stopper øyeblikkelig.

Det skal jeg gjøre om ikke leiekontrakten blir hevet.

Det høres OK ut. Depositum skal stå på egen depositumskonto, ellers kan du kreve det øyeblikkelig tilbakebetalt. 1 mnd forskuddsleie er også OK. F.eks. at du betaler for august i slutten av juli.

Stemmer det.

Hvis strøm er inkludert i den faste leien så er det vel greit.

yup

Jeg gjør oppmerksom på at husleieloven er ufravikelig dersom det er til ulempe for leietaker. Utleier ses på som den sterkeste part når det gjelder utleie av bolig, slik at leietaker er gitt gode rettigheter i loven.

6977597[/snapback]

Så hvis utleier står sterkest i saken, er det da mulig for meg å få opphevd leieavtalen på det jeg har?

Lenke til kommentar

Tror du det er nok for å heve leieavtalen da det er det jeg har lyst å gjøre, jeg vil ikke ha redusert pris siden jeg flytter.

Om det er nok eller ikke tør jeg ikke si. Det er lov å prøve seg ihvertfall. Og dersom du får redusert leie, så blir det ihvertfall litt mindre å betale i oppsigelsestiden.

Hva skal utleier gjøre om du hevder heving av avtalen, og flytter på dagen? Saksøke deg?

6977597[/snapback]

Så hvis utleier står sterkest i saken, er det da mulig for meg å få opphevd leieavtalen på det jeg har?

6977709[/snapback]

Hm.. nei, ikke derfor. Bare nevnte at loven gir leietaker mange rettigheter, siden han normalt regnes som den svakeste parten i avtaleforholdet.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Nei ikke full fraskrivelse, men mangler som står i forhold til annonse blir ugyldig.

Andre mangler er ført opp i kontrakten og skal gis beskjed til utleier så fort som mulig..

6977728[/snapback]

Jeg vil si at dersom avtalen sier 18kvm, og hybelen er på 10kvm, er det en mangel selv om husrommet er besiktiget. Det morsomme med jus er at det ikke er så mye som er skråsikkert. :p

Lenke til kommentar
Hva skal utleier gjøre om du hevder heving av avtalen, og flytter på dagen? Saksøke deg?

Det jeg frykter er at fyren kan ta det gjennom innkassofirma og da blir det bare enda dyrere for meg, jeg vet ikke helt rettighetene mine når det kommer til slikt.

Lenke til kommentar

Det jeg frykter er at fyren kan ta det gjennom innkassofirma og da blir det bare enda dyrere for meg, jeg vet ikke helt rettighetene mine når det kommer til slikt.

6977887[/snapback]

Hypotetisk:

Hvis han går til inkasso, så gir du beskjed til inkassoselskapet at du bestrider kravet. (Gjerne list opp at

*hybelen var halvparten så stor som avtalt,

*ukjente personer hadde tilgang til hybelen,

*kontrakten inneholder urimelige, kanskje ulovlige, elementer,

for å gjøre det helt klart at du har en god sak, men det er ikke nødvendig).

Dermed kan de ikke gjøre noe mer, og utleier må isåfall gå til sak. Jeg tviler på at han gidder det. Depositumet kan det bli litt problemer med å få tilbake, dog..

Antakeligvis kan det være greit å snakke med utleier, og si at dette finner du deg ikke i. Kanskje han sier OK, flytt i vei, hvis du tilbyr ham å beholde depositumet eller noe sånt.

Det som dessverre er sikkert, er at denne saken kommer til å koste deg enda mer irritasjon, tid og penger enn det burde.. :ermm:

Lenke til kommentar

6977887[/snapback]

Hypotetisk:

Hvis han går til inkasso, så gir du beskjed til inkassoselskapet at du bestrider kravet. (Gjerne list opp at

*hybelen var halvparten så stor som avtalt,

*ukjente personer hadde tilgang til hybelen,

*kontrakten inneholder urimelige, kanskje ulovlige, elementer,

for å gjøre det helt klart at du har en god sak, men det er ikke nødvendig).

Dermed kan de ikke gjøre noe mer, og utleier må isåfall gå til sak. Jeg tviler på at han gidder det. Depositumet kan det bli litt problemer med å få tilbake, dog..

Antakeligvis kan det være greit å snakke med utleier, og si at dette finner du deg ikke i. Kanskje han sier OK, flytt i vei, hvis du tilbyr ham å beholde depositumet eller noe sånt.

Det som dessverre er sikkert, er at denne saken kommer til å koste deg enda mer irritasjon, tid og penger enn det burde.. :ermm:

6977994[/snapback]

Tviler på at fyren går med på at jeg bare flytter mot at han får beholde depositummet da han allerede har sagt at jeg må betale ut oppsigelsestiden.

Depositummet er jeg ikke redd for å miste for å si det slik, værre å måtte betale 2 måneders leie for en hybel som jeg faktisk ikke takler å bo i, jeg blir rett og slett deppa slik det er nå.

Gode tips det du nevner der i tilfelle han tar kontakt med inkasso firma.

Har du målt opp hybelen? Det bør du gjøre.

6978018[/snapback]

Nei, ikke enda. Men flytter i dag til en større og billigere leilighet, så skal få målt når jeg har fått ut alle tinga ;) Litt lettere å måle da ;)

Lenke til kommentar

Litt fra Husleieloven:

§ 2-3. Uriktige opplysninger om husrommet

Det foreligger en mangel dersom husrommet ikke er i samsvar med opplysninger som er gitt av utleieren eller på utleierens vegne. Dette gjelder likevel bare dersom det kan antas at opplysningene har virket inn på avtalen, og de ikke i tide er rettet på en tydelig måte.

§ 2-4. Manglende opplysninger om husrommet

Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen.

§ 2-8. Reklamasjon

Leieren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom det ikke er gitt melding til utleieren om at mangelen påberopes, innen rimelig tid etter at leieren burde oppdaget den. Dette gjelder likevel ikke dersom utleieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Etter leieforholdets opphør kan finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom:

a) partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives annen konto i den samme finansinstitusjonen og

b) utleieren har dokumentert tidspunktet for når betalingsplikten inntrådte og opphørte.

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned etter at varselet ble mottatt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken.

§ 4-1. Det alminnelige leieprisvern

Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår.

§ 4-4. Tilbakebetaling av ulovlig leie

Den som har betalt høyere leie enn lovlig, kan kreve tilbakebetalt forskjellen mellom det som er betalt og lovlig vederlag, med mindre betaleren i vesentlig grad må anses medansvarlig for overtredelsen. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling blir krevd.

Kravet etter første ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt.

§ 5-4. Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig.

Leier av bolig kan med utleierens godkjenning gjennomføre tiltak på eiendommen som er nødvendige på grunn av leierens eller husstandsmedlemmers funksjonshemming. Leier av lokale kan med utleierens godkjenning sette opp vanlige skilter, markiser o.l. Godkjenning etter første og annet punktum kan ikke nektes uten saklig grunn.

Om leierens plikt til å sette husrommet tilbake i opprinnelig stand gjelder § 10-2.

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Hele loven kan leses her..

Her har jeg tatt ut noen av de viktigste tingene fra loven anngående ditt leieforhold.. Så hele kontrakten stemmer ikke helt...

:hrm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei

Jeg har også fått plassert alt av nettverksbokser og skitt på rommet mitt og med støyet som kommer av de.

På forhånd takk

Tom Aril Hansen

6977060[/snapback]

Dette er en av de verste leiekontrakten jeg noensinne har sett. Dette er jo helt klart en kontrakt som gir leieren dårligere vilkår enn hva husleieloven angir som minsterettigheter.

Om du googlet litt før du skrev under den leiekontrakten ville du fort funnet den urimelig.

Ved mangler vil vurderingen måtte ta utgangspunkt i mangelens betydning for denne konkrete leier og hvilken kunnskap utleier hadde om dette. Det betyr at samme mangelstype kan gi hevingsrett for én leier, men ikke for en annen. Ved leie av bolig vil det ha stor betydning om manglene knytter seg til nødvendige fasiliteter som kjøkken, bad og WC, eller om det er oppholdsrom som er mangelfulle, ved leie av lokaler må vi på samme måte spørre om hvor viktige manglene er mht. at lokalet kan tilfredsstille de sentrale behov hos leieren.

§ 2-15. Rett til å holde leie tilbake:

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.

Tilbakeholdsretten er et alminnelig kontraktsrettslig prinsipp som nå er lovfestet. Den gjelder uansett hva slags mislighold som foreligger på utleiers side.

Videre sier loven angående utleiers adgang til husrommet:

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig (Når leieren må finne seg i mindre ulemper, må det ved vurderingen tas hensyn til om utleier har gjort det som er mulig for å minimalisere ulempene.). Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Jeg legger for ordens skyld ved en standard leiekontrakt som du kan ha med tanke på dine fremtidige leieforhold.

Boligleie.doc

Lenke til kommentar

Jaja, jeg gadd ikke styre mer med dette og betalte bare leia, siste leia som jeg måtte betale og hadde penger til det, litt surt, men men. Går på skole og alt og har rett og slett ikke tid til å krangle. Desutten er det litt greit å ha en liten hybel i sentrum om jeg en kveld ikke orka/hadde råd til taxitur hjem til leiligheten ;)

Takk for all respons her inne, har kommet til en leilighet som er mye bedre enn den jeg bodde i, ingen depositum eller noe og faktisk billigere i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...