Gå til innhold

spørsmål om egen hjemmeside

Anbefalte innlegg

Hei, har lest litt om det med servere og domene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=587769

Hva er ftp?

Hva er minimumskravet for innhold i en pc som man skal bruke til en server?

Trenger man god internettlinje?

Må jeg ha linux, hvis jeg bare skal bruke serveren til en enkel hjemmeside hvor jeg har et lite forum i tillegg? trenger jeg server i det hele tatt.. ?

Skal ha en god del filmer og ting på siden.

Vi er 6 stykker som skal spleise så pris vil ikke bety noe når det gjelder kjøp av domene eller noe, men vi har ganske liten peiling på dette her. Selv om det står godt forklart i linken over.

Skal vi bare gi opp eller kan vi få dette her til?

Takker :thumbup:

Endret av BlackGoblin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du info om ftp: FTP

Nesten alt kan brukes til en webserver. Er ikke mye krav for å få til det. Og du trenger ikke linux...

Hvis det er mye trafikk på siden du/dere skal lage så trenger dere en god internett linje, med bra opplastning. Hvis du bestiller en webserver fra en forhandler ligger vel linja på 100mbit fordelt på alle de andre..

Lenke til kommentar

Skal du ha filmer ute til nedlasting vil du fort få trøbbel med en vanlig ADSL-linje ja. Det er flere billige webhoster som tilbyr ganske bra med plass og linjer opp mot 1 Gbit, dere kan spare mye trøbbel og hodekløing ved å gå for dette i stedet.

Lenke til kommentar

Nei, det trenger dere på ingen måte. Det finnes plenty nettsteder som tilbyr både gratis hjemmesideplass og forumservere. Vil dere ha det litt mer fancy, så kjøper dere domene hos f. eks web10.nu. Da har dere masser av plass og god funksjonalitet til en minimal kostnad, og det eneste dere trenger å gjøre, er å lage selve hjemmesiden og så sette opp forumet (f. eks phpbb).

Lenke til kommentar

Det enkle svaret ja!

Det mer avanserte svaret, du kan leie deler av en server hos andre. Dette kalles "webhotell" og er mye rimeligere enn å leie server.

Om du ikke ønsker å leie webhotell hos en leverandør så må du sette opp en webserver selv. Dette trenger ikke være en egen maskin (MEN den må stå på 24/7 om du ikke vil at websiden din skal forsvinne).

Nedlastingshastigheten for brukerne på DIN server vil være avhengig av hvor mye du bruker linjen din. Det betyr at du vil få en veldig treg internettside om du har mange besøkende som prøver å laste ned store ting som filmer (spesielt hvis du bruker p2p programmer ol. i tillegg til webserveren din).

Velger du å ha serveren hjemme bør du knytte deg opp mot en dynamisk DNS tjeneste slik at IP adressen din blir knyttet til et domenenavn (enten topp som minserver.com .net .org ol. eller subdomener (ofte gratis) eks. minserver.no-ip.com.

De billigste webhotellene er ikke spesielt dyre, så det er nok det letteste, med mindre du vil fikse det selv. Lykke til med valget!

http://www.wampserver.com/en/index.php

En webserver for Windowsmaskiner som støtter SQL og PHP (for forum) i tillegg til HTML.

FTP brukes til å laste opp/ned filer til andre maskiner over internett. Les mer på artikkelen på Wikipedia som NeXz gav.

Lenke til kommentar
Fantastisk me sånn phpbb frum:)

hørtes enkelt ut med web10.nu, skal se hvordan det er :)

Hvordan laster jeg over phpbb frum til en server langt vekke, bruke ftp? :p

6989041[/snapback]

Jeg har ikke annet enn gode ord å si om web10, så tviler på at du blir misfornøyd med de. Ang. installering av phpbb, så er det kort fortalt bare å overføre filene til webhotellet via ftp, og så konfigurerer du resten via webgrensesnitt. Det er egentlig utrolig enkelt, og alt står greit forklart i dokumentasjonen som følger med phpbb. Lykke til :thumbup:
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut :!:

Hva er:

alias

subdomener

MySql, DNS, FTP & statistikk

PHP, SSI, Perl & CGI

ASP/.Net

?? :hrm:

koster ikke mer enn 20 kr på hver å opprette siden + og 15 kr hver i året :)

det blir kraftig avrundet opp til 40 kr det :dribble:

Det er lite peng, hvis jeg ikke tar feil, og jeg har glemt moms å sånn :hmm:

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...