Gå til innhold

vurdering av PC kjøp


[Linda

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg en ny bærbar nå og vil gjerne ha deres vurdering om det var et godt evt dårligkjøp:

 

*15" TFT skjerm, 1024x768 oppløsning

*Intel Pentium-4 2400MHz prosessor

*512MB PC266 DDR minne

*40GB harddisk

*Kombinert 8x DVD-ROM leser / 8x/4x/32x CDRW-brenner

*64MB skjermkort AGP 4X SMA

*Innebygget lydkort og høyttalere

*56k modem

*10/100Mbit nettverkskort

*4x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

*FireWire IEEE1394 port

*IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port

*Synaptics touchpad m/scrollknapp

*Parallell port

*Hodetelefonuttak

*Utgang for ekstern skjerm

*TV-utgang (SVHS), kabel følger med

*Norsk 220V strømforsyning/lader følger med

*Norsk tastatur

*Eksternt ladbart li-ion batteri følger med

*Driftstid på batteri opp til 4 timer

*Ladetid ca. 4 timer

*Leveres uten operativsystem

*Størrelse: 330 x 281 x 40 mm

*Vekt kun 3,2kg

 

Navnet på Pcn er i-Buddie. Her er en link som er mer oversiktelig: http://www.multicom.no/

 

Er den til 15995,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sikkert bra den pcen.

Kommer egentlig ann på hver sin smak.

 

personlig så:

jeg tror det er en desktop cpu i denne, og på en 15" blir 1024x768 litt for stort. Er dte kun en rein TFT skjerm, og ikke SXGA ?

 

Om det er en desktop cpu, så lager denne ekstremt mye varme, og det går utover batteri tiden. bråker mye mye mer også enn en mobile cpu

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg aldri brukt penger på en slik maskin av to grunner:

 

For lav oppløsning på skjerm.

Altfor dårlig skjermkort.

 

Hvorvidt det da er 1 ghz eller 3 ghz prosessor er likeggyldig i forhold til mitt bruk, men hvis behovet er en kraftig maskin som skal bære bærbar / flyttbar, og spilling er en ikke-ting er det helt sikkert et greit kjøp.

Det viktigste er jo at du er fornøyd med det du har valgt, ikke hva alle andre synes.

 

Men som sagt, personlig ville jeg aldri kjøpt noe sånt.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg sterkt å styre unna denne PCen.

 

Ulemper

- Lav oppløsning på skjerm. Finn skjerm med SXGA

- Ikke innebygget batteri, så det blir egentlig ikke noe bærbar. Det eksterne batteriet veier ca 1kg og er nesten like stor som PCen selv.

- Har ikke PCMCIA

- Viftestøy

- Dårlig kvalitetinntrykk

 

Egentlig ikke så mye bra å si om denne PCen.

Lenke til kommentar

Ja, det kan du lurer på.Skulle nok spørt før jeg kjøpte den ja. Men det er vel mulighet for å sende den tilbake ved angrefristloven? Slik at jeg får tilbake pengene mine og de får Pcn?

 

Har dere noen andre anbefalinger til meg ved kjøpt av Pc. Må ikke nødvendigvis være bærbar. Vil ha Pcn i første omgang til spill, er ikke så nøye med programvare heller.

 

Takk

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 15:01, skrev [Linda:

Men det er vel mulighet for å sende den tilbake ved angrefristloven? Slik at jeg får tilbake pengene mine og de får Pcn?


 

Hvis du bestilte den fra Internett (og altså ikke kjøpte den i en butikk) skulle det være mulig, ja.

 

Husk at du må gi selger beskjed om at du ønsker å angre senest 14 dager etter at du mottok PCen.

 

LeD

Lenke til kommentar

Hvis du først og fremst skal ha maskinen til spill, hvorfor kjøpte du da bærbar? Finnes mange gode skjermkort til bærbare for tiden, men de er dyre og vil nok ikke være bra nok i så altfor lang tid fremover..

 

Hvis du skal ha en bærbar som det kan spilles på bør du minimum ha radeon 7500. (Det vil ikke holde lenge..) Du bør helst ha en maskin med GeForce 4 440/460 eller Radeon 9000 og helst 64 mb dedicated memory(ikke shared). Dette vil selvsagt koste, men holde ihvertfall en stund.

 

Uansett: En stasjonær PC er sinnsvakt mye bedre på spill og koster langt mindre..

Lenke til kommentar

Jeg kan ingeting om bærbare. Men på siden til den som pcmax selger for 12900kr (her)

 

Quote:


15" TFT-LCD


Together with a huge 15.0" XGA / SXGA+ TFT LCD display, the i-Buddie 4 provides high quality visuals and maximum viewing area with 1024x768 / 1400x1050 resolutions.


 

Betyr ikke dette at den har SXGA?

 

Ps; ikke skyt meg hvis jeg tar gruelig feil da :smile:

Lenke til kommentar

Skulle jeg bestilt meg ny stasjonær hadde det blitt fra PSData eller Komplett tenker jeg (Databutikken har også bra priser)

 

Det er lurt å finne ut hvilke komponenter du skal ha og så sjekke hvilke nettbutikker som har det på lager/er billigst

(Ingen vits i å kjøpe komplett maskin fra en leverandør som Dell, HP, Packard Bell osv. da dette bare skaper begrensninger på maskinen og ofte blir dyrere)

 

Hvis jeg skal anbefale komponenter må det bli det samme som jeg anbefalte kameraten min som nettopp kjøpte seg PC (Bestilte det meste i deler fra PSData, skal man ha satt den sammen koster det ca 700,-):

 

Pentium 4 Hovedkort med 533 FSB (gjerne 8x AGP)

P4 2,5 eller 2,53 CPU (Ikke vits med mer - store prishopp fra denne prosessoren og oppover)

512 RAM

19" Skjerm med minst 1600*1200 oppløsning

80 eller 120 GB harddisk (Western Digital er bra)

GeForce 4 Ti 4600 m/128 ram (Eller ATI Radeon 9700 hvis du vil legge mer penger idet)

++ alt annet som du måtte trenge av diskettstasjon, DVD, brenner, tårn, mus, tastatur osv.

 

Med dette kan du få en rå spillmaskin til ca. 15000,-

(Har du noen tusen til å bruke kan du selvsagt få enda raskere prosessor, mer RAM, bedre skjerm osv..)

 

Har nettopp satt sammen maskinen til kameraten min, og jeg må si jeg godt kunne tenkt meg den samme selv :smile:

Lenke til kommentar

Hva syntes du om dette forslaget til Pc

 

Asus P4S8X/LAN Hovedkort for S478/P-4

- SIS648, ATA/133, ATX, DDR, 8X AGP, lyd

kr 1 189,00

 

110603 Asus CD-brenner IDE 40x/12x/48x

- CRW-4012A, Intern Retail (FlextraLink) kr578,00

 

110950 Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM

- ATA/100 harddisk 2MB cache ST380021A

kr1 050,00

 

ATI VGA-Card Radeon 9700 Pro 128MB DDR AGP TV-Out DVI Connect 3D, ATIC3D-6018

kr 3395

Apacer Memory 512MB SDRAM PC-133 Original 168Pin CL2, 512MB PC-133

kr 465

 

INTEL CPU Pentium 4 S-4 78 2.533GHz 533MHz 512K Boxed, BX80532PE2533D

kr 2498

 

Har tastatur og mus sjæl,pluss skjerm. Er ikke så bra skjerm, er ikke sikker på oppløsninga.

Eller har du et annet forslag til bra skjerm?

 

Har kabinett også, men vet ikke om det fungerer. Forslag???

 

Hva syntes du?

Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt er et godt valg, brenneren du har valgt er også helt grei. Harddisken er meget stillegående og gir en grei ytelse. Hvis du vil ha en av de raskeste harddiskene i den størrelsen går du for WD800JB, denne disken bråker litt mer, men jeg synes ikke det er plagsomt mye mer.

 

Skjermkortet er det beste som er på markedet i dag når det kommer til spilling.

 

Rammen du har valgt passer ikke til hovedkortet ditt, så der må du velge ram av typen ddr ram, og helst pc2700 ram.

 

Prosessoren er også meget god.

 

Når du skal ha en så rask maskin som også bruker endel strøm vil jeg tro at du er nødt til å kjøpe et nytt kabinett også. Chieftech miditowerene er gode, og med en 360w strømforsyning som bør holde en stund.

 

Med det skjermkortet du skal kjøpe deg rettferdigjør det ikke hvis du har en gammel skjerm. Hvis du har lite penger kjøper du en rimelig LG eller Hansol skjerm (helst 19") til litt over 2000 kr.

 

[ Denne Melding var redigert av: bludern på 2002-11-04 11:23 ]

Lenke til kommentar

Ser bra ut det, bare vær sikker på at hovedkortet støtter prosessoren med 533 bus. Ellers tror jeg du har valgt feil ramtype, du bør benytte PCI 333 eller 400. Ser meget bra ut ellers :smile:

 

Du kan jo prøve med den skjermen du har, og heller bytte senere. Kabinettet vet jeg ikke, er ikke så godt å si om det vil passe ihop, men det kan jo hende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...