reverto Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Muslimene oppfattet tegningen av mohammed med en bombe som usakelig kritikk for å si det mildt. 6987884[/snapback] Ekstremistene oppfattet kanskje karikaturen av Mohammed med en bombe i lua som et hån, ja. Men muslimer flest gir vel seg katta i om karikaturer av Mohammed blir vist verden over. Mange muslimer har laget egne bilder at profeten Mohammed i alle år. Eksemplene finnes i fleng. Fra fine portrettmalerier til enkle sketsjer gjort med blyant i bøker og liknende. Problemet ligger ikke hos muslimene eller i vår ytringsfrihet. Men konservative imamer og andre ekstremister som er med på å hige opp om et hatbilde av vesten for å styrke sin sak. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Og du konkluderer med at islamistene lagde sine egne muhammed tegninger? Og dette går du god for etter å ha sett i en tv2 reportasje som generelt var meget negativ til Islam og tok magazinet i forsvar?Imaner som er strengt religiøse i sin tro skal altså ha brutt mot det de nettopp kjemper mot, avbilding av profeten. Lite trolig. Dette er da vitterlig ingen nyhet?! Fikk du ikke med deg at dette skjedde? Dette kom jo klart frem i debatten rundt dette for knappet et år siden! Lite trolig? Kanskje. Fakta, realitet og sant? Ja, i høyeste grad. Du kan ikke basere din argumentasjon på at du tviler dette skjedde, du må forholde deg til virkeligheten, og virkeligheten er den at disse imanene måtte dra fram egne bilder, som til og med jeg syns var upassende, for å hisse opp sine meningsfeller. Er det forsatt ikke noe som skurrer her? Vil du fortsatt legge skylden på Magazinet? Ja dette er enda en ting det virker som om du ikke forstår om Islam. Bare ca 1/4 av den norske befolkning vet hva ordet "preferanse" betyr og du sier til meg at folk ikke trenger å lære mer om Islam? Og det selv om det norske folk regnes jo som ett av de mest kunnskapsfulle og avislesende folk i hele verden. Ja mer kunnskap trenger vi! Hvordan kan du påstå dette? Noen undersøkelser/statistikker som viser dette? Jeg mener vi vet mer enn nok om Islam. Det virker for meg at det er du som ikke kan nok om denne spesielle saken. Det har lite med forståelse for Islam når deres egne imaner drar rundt på en løgntokt nede i midtøsten! Kanskje du frykter muslimer som du sier, men det gjør ikke jeg. Muslimer er akkurat som deg og meg. De har bare en annerledes kultur. Vi er alle mennesker. Å forstå hverandre er første skritt. Det danner basisen. Dialog er fortsettelsen. 6988299[/snapback] Jeg frykter sjeldent enkeltpersoner, men jeg frykter idèene disse mennesken farer med. Jeg vet hva ekstreme muslimer mener, jeg vet hvor lett det er for disse imanene å styre store mengder med muslimer i den rettningen de selv ønsker. Som jeg har sagt, det er ikke små mengder mennesker disse imanene taler til, og det er ikke små mengder mennesker som står og jubler og roper arabiske slagord om at Vesten må dø. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Hva muslimene selv mener om programmet: http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=5509&PN=1 http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=5462&PN=1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hadde ikke disse fanatikerne tent på ambassaden hadde den ikke brent ned. Som du sier, Magicus. Vi mennesker må lære og forstå hverandre. Gjelder ikke dette begge veier? Hvorfor kan ikke de forstå at vi har ytringsfrihet, og kan gjøre praktisk talt hva vil vil her i Norge? Tegningene ble publisert i et kristent blad, hvor mange muslimske lesere har et kristent blad? 6988331[/snapback] Magazinet var det 7. norske mediet som viste faksimile av tegningene. De som hadde vist de før inkluderer TV2, Aftenposten, VG og Morgenbladet. De to andre husker jeg ikke. Men det var først når de ble publisert i et kristent blad at det ble oppstyr. 6988466[/snapback] Bergens Tidende trykket faksimilen. Leste den selv og den stod på trykk like etter den hadde stått i Jyllands-Posten. Til forskjell fra Magazinet var det ikke trykket som noe stor sak, mer som en kuriositet på en av de siste sidene. Man kunne heller ikke se tegningen skikkelig. Måtte se dem på nettet for å får med med tekster og slikt. Magazinet viet saken stor plass, på en tid da reaksjonene allerede var sterke. Det var forskjellen og hovedsakelig hvorfor det ble reagert på. 6988729[/snapback] Selv trodde jeg Magazinet var første til å gjengi tegningene inntil jeg så artikkelen på TV 2 i går. Det var en faksimilie i en kontekst av at folk her i Norge var skremt til taushet. Du skriver at Magazinet viet saken plass på en tid da reaksjonene allerede var sterke. Dette rimer ikke. I Norge hadde vi knapt hørt om det, og striden burde normalt ha lagt seg, 3 mnd etter originalen i Jyllandsposten. Saken er den at først etter at Magazinet trykket det, ble det hauset opp av den danske imamen med venner, og hataksjonene mot Norge og Danmark begynte. Så mitt spørsmål er: Er det noen som forsøker å få til en religionskrig? 6989001[/snapback] Striden blusset opp da muslimske ledere tok med tegningene (og la til en god del flere) til muslimske land. Saken ble brukt mer eller mindre som en "unnskylding" for opptøyer. Dette kom ganske klart frem i dokumentaren på TV2 i går, som jeg tror de fleste hadde hatt godt av å se. Saken har vært totalt avsporet i media. Det bør forøvrig nevnes at karikaturer av kristne og jøder er vanlig i muslimske aviser, men de troende lever da med det. Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Disse tegningene ble vel mer eller mindre laget for å provosere... Men det at muslimene skal begynne å drepe folk over noen tegninger av Muhammed, Det kaller jeg å overreagere! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Disse tegningene ble vel mer eller mindre laget for å provosere...Men det at muslimene skal begynne å drepe folk over noen tegninger av Muhammed, Det kaller jeg å overreagere! 6991690[/snapback] Faktisk ble de ikke det. Grunnen til at de ble tegnet var fordi en avis spurte mange karikaturtegnere om å tegne hvordan de så Muhammer/Islam. Dette var i kontekst med de relativt store tall drap, voldhandlinger og trussler som hadde foregått i Europa den siste tiden, og spesielt det at en ikke kunne finne noen som turte å tegne Muhammed i forbindelse med en barnebok. Disse bildene ble trykket, ingen reaksjoner. Bildene ble til og med trykket i Egypt uten at det oppsto noen reaksjoner! Ikke så rart, med tanke på at muslimer selv tegner muhammed, og har gjort det opp igjenom historien uten at dette skal være så stort. Av de 12 tegningene som ble trykket var det kun 3-4 som var spesielt nevneverdige, men på ingen måte noen særlig støtende. Det var som sagt "tegn Muhammed slik du ser han i dag" (eller noe lignende), ikke "tegn og gjør narr av muhammed". Av de 3 muslimene jeg kjenner personlig er 2 av de ganske lett påvirkelig av hva imaner rundt om i verden klarer å lirke av seg. En av de mener jøder står bak alt ondt her i verden, til og med holocoust. En annen sa til meg han ville 100% ha vært med på demostrasjoner, vold og ødelegginger hvis han hadde vært i midtøsten på det tidspunktet. Rett og slett fordi det var forventet av han fra sin familie, venner og meningsfeller. Men det var ingen av de som mente at noen av tegningene var spesielt krenkende, og på ingen måte støtende. Grunnen til at det ble så mye styr var ikke over de 12 opprinnelige tegningene. Det var de danske imanenes egne tegninger som de tok med seg ned til midtøsten på en løgntokt for å spre budskapet om hvor ille Danmark, Norge og Vesten er. Bilder av Muhammed fremstilt som en gris, Muhammed som har sex med en gris og lignende er såklart veldig støtende. Men disse bildene ble aldri trykket i vestlig presse! Men de var ment for å provosere. Endret 3. oktober 2006 av smoothie Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Dokumentaren kan sees på TV2 webtv her. (Kreves registrering, men dette er gratis og går fort) Edit: Det var jo ikke gratis likevel Endret 3. oktober 2006 av smoothie Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 1. jo alle fortjener respekt, de fleste muslimer er ikke selvmordsbombere de fleste muslimer fortjener respekt Selvmordsbombere fortjener også respekt? 2. utdannelsen deres går ikke på religion, og den er ofte like høy som din (hvis du har utdannet deg da, noe jeg tviler på) Jo, utdannelsen i muslimske land er i aller høyeste grad religiøs. 3. så du mener at den dag i dag blir kristne fremstilt som mordere og drept i sine egne hjem helt uten grunn, i like stor grad som muslimer? Nei, men så er det muslimer som står for de største grusomhetene selv i dag. Men gjennom historien har kristne blitt forfulgt og trakassert. frks. at muslimers utdanning var basert på religion Oo, det er jo bare piss! 6983242[/snapback] Nei, i muslimske land er dette en realitet. Fordi FrPere tror på alt folk forteller dem? Så utrolig dobbeltmoralsk. Når du snakker om muslimer så må man ikke generalisere, og du passer på å forsvare dem med nebb og klør, men folk som stemmer Frp kan du glatt skjære over en kam, og rakke ned på så mye du bare vil?! Muslimene oppfattet tegningen av mohammed med en bombe som usakelig kritikk for å si det mildt. Nå hadde danske imamer med seg falske tegninger til midtøsten, og det var DISSE som satte i gang bråket. Hvis poenget bare var å lage en usyldig skildring så burde de unnskylde seg. Noe som magazinets redaktør også gjorde. Magazinet viste bare en FAKSIMILE fra JP. Før dette hadde selv en egyptisk avis trykket tegningene! Det er magazinet og de som publiserte bildene sin feil at ambassaden brant ned. 6988116[/snapback] Se over. Magazinet trykket en faksimile, samt at en egyptisk avis trykke tegningene før Magazinet gjorde det. Hva har du å si til dette? Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hva muslimene selv mener om programmet: http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=5509&PN=1 http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=5462&PN=1 6991459[/snapback] Fra diskusjonen på islam.no: Hva kan man forvente? Kan vi noen gang egentlig forvente at norsk media taler vår sak? Det handler ikke om å formidle et budskap, eller sannheten om du vil, det dreier seg om å kapre flest mulige seere/lesere og fortelle vår verden det den ønsker å høre.. Men det kommer en dag da alle vil forstå, da sannheten vil bli lagt frem slik at alle ser den og da er det vi som holder de rette kortene på hånden *Grøss* Tydeligvis noen som har store problemer med å ta inn over seg noe som helst... Forøvrig digget jeg konfrontasjonen på TV 2 i dag kl. 19, der Gahr Støre måtte svare for seg. Bondevik var som vanlig glatt som en ål. Men hva er det med Ashlam Ashan (fikk jeg navnet riktig)? Han sitter der å prater med øynene igjen mesteparten av tiden! Da jeg var på sikkerhetskurs lærte vi at mennesker som unngår øyekontakt når de snakker til deg enten lyver eller planlegger å gjøre noe mot deg (eks. stjele)! Lenke til kommentar
Übergeneral Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Nei, men så er det muslimer som står for de største grusomhetene selv i dag. Men gjennom historien har kristne blitt forfulgt og trakassert. Nåja, jeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til med dette, men håper ikke du virkelig forsøker å sette muslimene i et dårligere lys en kristne? Da snakker vi store problemer med å ikke se objektivt på situasjoner. Kristendommen er absolutt blant de aller blodigste religionene gjennom historien, om ikke det den blodigste. Den ble skapt på grunnlag av krig og forfølgelse, og opprettholdes til en viss grad i dag ved hjelp av krig og forfølgelse. Noen eksempler? Konflikten i Tsjetsjenia, Israelkonflikten (Israel er jøder, men USA er et kristent land), korstogene og Romas utvidelse etter kristningen. Det var noen eksempler. Muslimer er da faen meg ikke verre en kristne når det gjelder forfølgelser og trakassering. Tror egentlig ikke du forsvarer kristne med dette sitatet, og kanskje ikke at det var det du mente, men var deilig å få det ut lell Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Nei, men så er det muslimer som står for de største grusomhetene selv i dag. Men gjennom historien har kristne blitt forfulgt og trakassert. Nåja, jeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til med dette, men håper ikke du virkelig forsøker å sette muslimene i et dårligere lys en kristne? Da snakker vi store problemer med å ikke se objektivt på situasjoner. 6996730[/snapback] Fin innledning. Kristendommen er absolutt blant de aller blodigste religionene gjennom historien, om ikke det den blodigste. Dette var interessante opplysninger. Jeg regner med du refererer til inkvisisjonen og korstogene? La meg opplyse om at det blir blåbær hvis du sammenligner med Muhammeds herjinger. For ikke å snakke om hans etterfølgere. Den ble skapt på grunnlag av krig og forfølgelse, og opprettholdes til en viss grad i dag ved hjelp av krig og forfølgelse. Noen eksempler? Konflikten i Tsjetsjenia, Israelkonflikten (Israel er jøder, men USA er et kristent land), korstogene og Romas utvidelse etter kristningen. Det var noen eksempler. Den ble skapt ved at en ikke ukjent tømrer fra Nazaret sto frem og hevdet at han var Guds Sønn. Troen opprettholdes ved at noen (inkl. undertegnede) fortsatt tror på dette til tross for at det er svært umoderne og mindre og mindre populært i de vestlige land. Det å gi kristendommen skylden for konflikten i midtøsten er bak mål. Det er en konflikt mellom to etnisiteter og to religionsgrupper. Ingen av dem er kristne. (Men vi har nok tråder om den konflikten allerede.) Muslimer er da faen meg ikke verre en kristne når det gjelder forfølgelser og trakassering.Tror egentlig ikke du forsvarer kristne med dette sitatet, og kanskje ikke at det var det du mente, men var deilig å få det ut lell Det mener jeg at karikaturstriden skulle vise ganske tydelig. I kjølvannet av denne striden har jeg sett flere karikaturer av Jesus, men det har ikke resultert i at kristne har tatt livet av Imamer, eller brent noen flagg eller ambassader. Uttalelsene dine faller på sin egen urimelighet, og du klemmer ut av deg noe politisk korrekt BS du ikke har dekning for. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Dette var interessante opplysninger. Jeg regner med du refererer til inkvisisjonen og korstogene? La meg opplyse om at det blir blåbær hvis du sammenligner med Muhammeds herjinger. For ikke å snakke om hans etterfølgere. 6996929[/snapback] Har du noen dokumentasjon på Muhammed herjinger? Korstogene første til ca en million døde, inkvisisjonen ca 350 000. (Kilde: Wikipedia.) Geir Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Dette var interessante opplysninger. Jeg regner med du refererer til inkvisisjonen og korstogene? La meg opplyse om at det blir blåbær hvis du sammenligner med Muhammeds herjinger. For ikke å snakke om hans etterfølgere. 6996929[/snapback] Har du noen dokumentasjon på Muhammed herjinger? Korstogene første til ca en million døde, inkvisisjonen ca 350 000. (Kilde: Wikipedia.) Geir 6997061[/snapback] Som nevnt tidligere i tråden var korstogene et ledd i krigføringen mot muslimene. Som i flere århundrer hadde forsøkt å invadere Europa, og på et tidspunkt hadde lyktes i å ta seg inn i Spania og langt oppover i Italia. Når det gjelder herjingene til Muhammed og hans etterfølgere lover jeg å komme med en oppdatering, men akkurat nå er jeg på jobb. Uansett, hvis vi ser på situasjonen i dag, så er det vel ikke noe spørsmål om hvem som er værst? Ingen er redd for å rakke ned på kristne symboler eller lage "kontroversielle" filmer om Jesus, mens Norske medier i hovedsak ikke tør avbilde Muhammed. Tilfeldig? Neppe. Og kom ikke og fortell meg at det er av respekt for andres tro de unnlater å vise Muhammed. Den respekten er det ihvertfall svært få av dem som viser overfor andre religioner. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Ja, korstogene var jo nettopp en reaksjon på muslimsk aggresjon. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Men det blir sjelden eller aldri nevnt i sammenheng med korstogene. Kan virke som det er krefter i Vesten som bevisst ønsker å sverte vår fortid mest mulig ved å framstille Vesten som aggressorene, mens den andre siden kun bedrev forsvarskrig. Skremmende. Aldri snakk om eksempelvis slaget ved Tours(Poitiers) eller slaget ved Wien. Endret 4. oktober 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå