Lemkin Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Vi må lære å forstå islam og få større forståelse fra denne kulturen. Klarer vi ikke forstå kulturen kan vi heller aldri akseptere den. Islam eksperten var jo ikke nøytral. Hans ytringer var farget av "Danske verdier" i denne saken. Men hva er du mener vi må lære? Du snakker hele tiden om større forståelse, men hva er det vi ikke forstår? Jeg mener vi vet hva Islam er, hvordan den muslimske verden fungerer og opperer og hvordan den reagerer på diverse ting. Å reagere på de tegningene som ble publisert i Vesten var noe den muslimske verden ikke gjorde. Det var ingen reaksjoner på de opprinnelige 12 tegningene som til og med ble trykt i Egypt uten at noen sa noe! Bør ikke det fortelle oss noe? Kanskje tegningene som vi (i Vesten) lagde ikke var så ille? Jeg tror ikke det. Jeg tror vi vet nok om både Islam og at den muslimske verden vet nok om oss, uten at det fører oss noen sted. Begge sider av en agenda, begge sider frykter hverandre. De som brant ned ambassaden gjorde det pga magazinets publisering. Årsak og virkning min venn. 6988159[/snapback] Nei, du må da huske hva som virkelig utløste dette styret. Det var ikke de opprinnelige tegningene, det var islamistenes egne tegninger! Har ikke dette kommet klart nok fram enda? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 De som brant ned ambassaden gjorde det pga magazinets publisering. Årsak og virkning min venn. 6988159[/snapback] Nei. Magazinet publiserte tegningene. Arabiske aviser publiserte en artikkel om bl.a Magazinets artikkel. Ingen større reaksjoner fant sted. Islamske leder fra bl.a Danmark fant fram diverse tegninger og reiste ned for å vise dem fram. Da gikk alt i stå. Du kan ikke vri deg unna den der, dessverre. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Vi må lære å forstå islam og få større forståelse fra denne kulturen. Klarer vi ikke forstå kulturen kan vi heller aldri akseptere den. Islam eksperten var jo ikke nøytral. Hans ytringer var farget av "Danske verdier" i denne saken. Men hva er du mener vi må lære? Du snakker hele tiden om større forståelse, men hva er det vi ikke forstår? Jeg mener vi vet hva Islam er, hvordan den muslimske verden fungerer og opperer og hvordan den reagerer på diverse ting. Å reagere på de tegningene som ble publisert i Vesten var noe den muslimske verden ikke gjorde. Det var ingen reaksjoner på de opprinnelige 12 tegningene som til og med ble trykt i Egypt uten at noen sa noe! Bør ikke det fortelle oss noe? Kanskje tegningene som vi (i Vesten) lagde ikke var så ille? Jeg tror ikke det. Jeg tror vi vet nok om både Islam og at den muslimske verden vet nok om oss, uten at det fører oss noen sted. Begge sider av en agenda, begge sider frykter hverandre. De som brant ned ambassaden gjorde det pga magazinets publisering. Årsak og virkning min venn. 6988159[/snapback] Nei, du må da huske hva som virkelig utløste dette styret. Det var ikke de opprinnelige tegningene, det var islamistenes egne tegninger! Har ikke dette kommet klart nok fram enda? 6988253[/snapback] Og du konkluderer med at islamistene lagde sine egne muhammed tegninger? Og dette går du god for etter å ha sett i en tv2 reportasje som generelt var meget negativ til Islam og tok magazinet i forsvar? Imaner som er strengt religiøse i sin tro skal altså ha brutt mot det de nettopp kjemper mot, avbilding av profeten. Lite trolig. Ja dette er enda en ting det virker som om du ikke forstår om Islam. Bare ca 1/4 av den norske befolkning vet hva ordet "preferanse" betyr og du sier til meg at folk ikke trenger å lære mer om Islam? Og det selv om det norske folk regnes jo som ett av de mest kunnskapsfulle og avislesende folk i hele verden. Ja mer kunnskap trenger vi! Kanskje du frykter muslimer som du sier, men det gjør ikke jeg. Muslimer er akkurat som deg og meg. De har bare en annerledes kultur. Vi er alle mennesker. Å forstå hverandre er første skritt. Det danner basisen. Dialog er fortsettelsen. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Så det som kommer fra den ene siden er løgn og det som kommer fra den andre er ikke. Ja, det må være greit å se det slik. Men nå gidder jeg ikke mer. Her stanger man jo bare i veggen. Ha en eller fortryllende aften. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 De som brant ned ambassaden gjorde det pga magazinets publisering. Årsak og virkning min venn. 6988159[/snapback] Nei. Magazinet publiserte tegningene. Arabiske aviser publiserte en artikkel om bl.a Magazinets artikkel. Ingen større reaksjoner fant sted. Islamske leder fra bl.a Danmark fant fram diverse tegninger og reiste ned for å vise dem fram. Da gikk alt i stå. Du kan ikke vri deg unna den der, dessverre. 6988297[/snapback] Vri meg unna? Hadde Norske medier latt være å publisere bildene hadde ikke ambassadene blitt angrepet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hadde ikke disse fanatikerne tent på ambassaden hadde den ikke brent ned. Som du sier, Magicus. Vi mennesker må lære og forstå hverandre. Gjelder ikke dette begge veier? Hvorfor kan ikke de forstå at vi har ytringsfrihet, og kan gjøre praktisk talt hva vil vil her i Norge? Tegningene ble publisert i et kristent blad, hvor mange muslimske lesere har et kristent blad? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Helt enig monzilla. Gjensidig dialog er viktig. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hadde ikke disse fanatikerne tent på ambassaden hadde den ikke brent ned. Som du sier, Magicus. Vi mennesker må lære og forstå hverandre. Gjelder ikke dette begge veier? Hvorfor kan ikke de forstå at vi har ytringsfrihet, og kan gjøre praktisk talt hva vil vil her i Norge? Tegningene ble publisert i et kristent blad, hvor mange muslimske lesere har et kristent blad? 6988331[/snapback] Magazinet var det 7. norske mediet som viste faksimile av tegningene. De som hadde vist de før inkluderer TV2, Aftenposten, VG og Morgenbladet. De to andre husker jeg ikke. Men det var først når de ble publisert i et kristent blad at det ble oppstyr. Lenke til kommentar
Parabolan Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Kan ikke skjønne hvorfor de blir så sinna på grunn av en tegning,muslimene har tegna jesus mange ganger,vi blir da ikke sinna for det.. 6980458[/snapback] Fordi i vesten så tror går folk rundt og tror at muslim betyr terrorist (ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer etc) og når disse tullingene i tilleg begyner å fremstille muhamed som terrorist så skjønner jeg godt at folk blir sindte! Det er umulig å sammenligne med kristendommen fordi våre hus aldri blir bombet og våre koner alldri blir voldtatt på grunn av løgner på vår kultur og religion! 6980501[/snapback] Tøv.. Dette skjer til dags dato, av muslimer. Ikke bare i vesteuropa/USA, men på balkan hvor albanerne, som utgjør restene av det ottomanske riket (muslimenes forrige nesten vellykkede forsøk på å sluke europa), har holdt på og drevet etnisk rensing mot kristne serbere i årevis med støtte fra NATO. Man trenger ikke gå mer enn 100 år siden de muslimske ottomanske tyrkerne utgjorde en stormakt på det europeiske kontinent, riket sprakk rett etter 1 verdenskrig. Ett mindre kjent kapittel i det ottomanske rikets historie er nedslaktingen av de kristne armenerne hvor muslimer slaktet ned over 1 million armenere, ett av tidenes værste folkemord og det desidert værste folkemord under hele 1 verdenskrig, armenerne var den tidens svar på jøder under 2 verdenskrig. Før det igjen, herjet muslimene i middelhavet og bedrev utstrakt slaveri, bl.a med hvite europeere blandt lenkene. Hovedsakelig gikk slavehandelen riktignok med øst-afrikanere (negere). Disse blir forøvrig den dag i dag utsatt for folkemord og slaveri i enorm skala av grovt rasistiske arabere (selv om flere av disse negerne har konvertert til islam), bl.a i mauretania og sudan. Det er en praksis dere "fuck capitalism" gutta merkelig nok knapt nok nevner, selv om det bare de siste par årene har blitt slaktet ned hundre tusner av negere av rasistiske arabere med kalashnikov som rir rundt på kameler, søk på Janjaweed på wikipedia og se: http://www.cbsnews.com/stories/2004/10/08/...ain648277.shtml Merkelig nok får ikke arabernes slavehandel særlig plass i dagens historiebøker selv om denne slavehandelen var langt mer utstrakt enn den euro-amerikanske og pågikk langt lenger. Saudiarabia forbød slaveri først i 1962, og selv europeiske kvinner kidnappes og holds fanget som sexslaver i harem i muslimske land til dags dato. Filipinere og andre blir lurt til arabiske land som hushjelper og misshandles og utnyttes som sexslaver for sine arabiske herskere, det er nå gått så langt at det er lagt ut offentlige advarsler i filipinene om å søke jobb i muslimske land. I kuwait, ett styrtrikt land, har en arbeidsledig etnisk kuwaiter en levestandard en norsk ansatt bare kan drømme om, mens de i jobb kun har yrker som ansees som passelig for en kuwaiter å ha, f.ex lederstillinger i bedrifter, statsrådjobber o.l. Bygge veier og andre den jevne kuwaiter ser på som "drittjobber" bruker man innleid arbeidskraft på fra fattige land. 80% av arbeidsstyrken er fra andre, hovedsakelig fattige land og mange lever under elendige kår til en lønn de knapt kan leve av og har ikke engang tak over hodet. Og her i norge blir det huskestue fordi en innvandrer ikke kommer inn på en pub? Her prises innvandringen av statsbetalte "antirasister" som med ett sleskt glis kommer med løgner og halvsannheter i ett forsøk på å overbevise nordmenn om at vi må ha ett flerkulturelt samfunn. En løgn som stadig gjentas er "arbeidsinnvandringen", vi har i realiteten en trygdeinnvandring med dagens ikkevestlige innvandrere, les: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1348280.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1347909.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1108140.ece http://www.dagsavisen.no/innenriks/article969393.ece http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,840386,00.html http://www.berlingske.dk/artikel:aid=226134%20 http://pub.tv2.no/dyn-nettavisen/verden/?a...hiveItem=170601 http://www.svd.se/dynamiskt/Brannpunkt/did_2577372.asp Men tilbake til historien: Søritalia var okkupert og enda litt før, spania. Muslimene ble omsider stoppet av Karl Martell i Spania, og litt senere i middelalderen ble muslimene drevet ut av både spania og søritalia men på balkan bet de seg fast under det ottomanske riket og holdt koken til 1924, hvor så albanerne ble den siste rest av motstand. Under korsfarertiden var det øst-romerske riket under byzantine nesten totalt overkjørt av aggresive muslimer, og den byzantinske keiseren ba da pave Urban om hjelp (derav sitatet fra paven det nylig ble reagert så kraftig på). Nykonverterte muslimske tyrkere nektet kristne adgang til det hellige jerusalem, kidnappet og drepte kristne pilegrimmer. Den rollen jerusalem hadde som hellig land for det kristne europa den gang var enorm, og reaksjonen ble deretter. Urban etterkom ropet etter hjelp fra Byzantine og startet korstogene. Europa og islam har ligget i krig i over 1000 år. Endret 3. oktober 2006 av Parabolan Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hadde ikke disse fanatikerne tent på ambassaden hadde den ikke brent ned. Som du sier, Magicus. Vi mennesker må lære og forstå hverandre. Gjelder ikke dette begge veier? Hvorfor kan ikke de forstå at vi har ytringsfrihet, og kan gjøre praktisk talt hva vil vil her i Norge? Tegningene ble publisert i et kristent blad, hvor mange muslimske lesere har et kristent blad? 6988331[/snapback] Magazinet var det 7. norske mediet som viste faksimile av tegningene. De som hadde vist de før inkluderer TV2, Aftenposten, VG og Morgenbladet. De to andre husker jeg ikke. Men det var først når de ble publisert i et kristent blad at det ble oppstyr. 6988466[/snapback] Bergens Tidende trykket faksimilen. Leste den selv og den stod på trykk like etter den hadde stått i Jyllands-Posten. Til forskjell fra Magazinet var det ikke trykket som noe stor sak, mer som en kuriositet på en av de siste sidene. Man kunne heller ikke se tegningen skikkelig. Måtte se dem på nettet for å får med med tekster og slikt. Magazinet viet saken stor plass, på en tid da reaksjonene allerede var sterke. Det var forskjellen og hovedsakelig hvorfor det ble reagert på. Lenke til kommentar
Nesjabu Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Dette er vårt land! Vi kan vise hva vi vil på tv uten at utlendigane klikker. De bur i husene våre, tar jobbene våres. De skal faen ikkje klage. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hadde ikke disse fanatikerne tent på ambassaden hadde den ikke brent ned. Som du sier, Magicus. Vi mennesker må lære og forstå hverandre. Gjelder ikke dette begge veier? Hvorfor kan ikke de forstå at vi har ytringsfrihet, og kan gjøre praktisk talt hva vil vil her i Norge? Tegningene ble publisert i et kristent blad, hvor mange muslimske lesere har et kristent blad? 6988331[/snapback] Magazinet var det 7. norske mediet som viste faksimile av tegningene. De som hadde vist de før inkluderer TV2, Aftenposten, VG og Morgenbladet. De to andre husker jeg ikke. Men det var først når de ble publisert i et kristent blad at det ble oppstyr. 6988466[/snapback] Bergens Tidende trykket faksimilen. Leste den selv og den stod på trykk like etter den hadde stått i Jyllands-Posten. Til forskjell fra Magazinet var det ikke trykket som noe stor sak, mer som en kuriositet på en av de siste sidene. Man kunne heller ikke se tegningen skikkelig. Måtte se dem på nettet for å får med med tekster og slikt. Magazinet viet saken stor plass, på en tid da reaksjonene allerede var sterke. Det var forskjellen og hovedsakelig hvorfor det ble reagert på. 6988729[/snapback] Selv trodde jeg Magazinet var første til å gjengi tegningene inntil jeg så artikkelen på TV 2 i går. Det var en faksimilie i en kontekst av at folk her i Norge var skremt til taushet. Du skriver at Magazinet viet saken plass på en tid da reaksjonene allerede var sterke. Dette rimer ikke. I Norge hadde vi knapt hørt om det, og striden burde normalt ha lagt seg, 3 mnd etter originalen i Jyllandsposten. Saken er den at først etter at Magazinet trykket det, ble det hauset opp av den danske imamen med venner, og hataksjonene mot Norge og Danmark begynte. Så mitt spørsmål er: Er det noen som forsøker å få til en religionskrig? Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hovedsakelig gikk slavehandelen riktignok med øst-afrikanere (negere). Disse blir forøvrig den dag i dag utsatt for folkemord og slaveri i enorm skala av grovt rasistiske arabere (selv om flere av disse negerne har konvertert til islam), bl.a i mauretania og sudan. Det er en praksis dere "fuck capitalism" gutta merkelig nok knapt nok nevner, selv om det bare de siste par årene har blitt slaktet ned hundre tusner av negere av rasistiske arabere med kalashnikov som rir rundt på kameler, søk på Janjaweed på wikipedia og se: 6988504[/snapback] Meget bra og nyansert innlegg! Du viser at du virkelig kan historien godt, i motsetning til en del andre som har bare "hørt noe", men allikevel uttaler seg som de har full kontroll over verdenshistorien... Og det er et stort problem, at mange av organisasjonene (og deres medlemmer) som står frem som talsmenn for menneskeretter, ikke har evne til å sette seg inn i historien som helhet, og dermed skape seg et nyansert bilde av bla det vi ser i dag i slike debatter som overnevnte. Det eneste enkelte evner til å akkumulere er utsagn som "Fuck Bush and USA", og virkelig tror på at det det er dette som har ødelagt verden. Slike mennesker har en klokketro på at verden er statisk, at "de menneskene" bestandig har bodd "der", at "denne skogen" har stått "der" siden tidenes morgen, at det bestandig har vært kaldt i Norge osv. Om dette skyldes et ungdommelig svart/hvitt verdensbilde, eller varige svekkede evner til å lære hele verdenshistorien skal jeg la være usagt. Men det får store konsekvenser når slike menesker skal sitte bak roret og styre et land! Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Dette er vårt land! Vi kan vise hva vi vil på tv uten at utlendigane klikker.De bur i husene våre, tar jobbene våres. De skal faen ikkje klage. 6988858[/snapback] Helt enig...hvorfor skal vi la oss diktere av disse som tror at de kan gjøre hva faen de vil...Ble så jævlig kvalm av og se regjeringen prøve og unnskylde seg for disse galningene og sendte til og med en prest ned til en av de værste ekstremistene for og megle...De får jaggu meg akseptere at vi i vesten lever etter andre normer og verdier enn det de galningene gjør der nede hvor menneskeliv ikke betyr noe som helst.... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Selv trodde jeg Magazinet var første til å gjengi tegningene inntil jeg så artikkelen på TV 2 i går. Det var en faksimilie i en kontekst av at folk her i Norge var skremt til taushet. Du skriver at Magazinet viet saken plass på en tid da reaksjonene allerede var sterke. Dette rimer ikke. I Norge hadde vi knapt hørt om det, og striden burde normalt ha lagt seg, 3 mnd etter originalen i Jyllandsposten. Saken er den at først etter at Magazinet trykket det, ble det hauset opp av den danske imamen med venner, og hataksjonene mot Norge og Danmark begynte. Så mitt spørsmål er: Er det noen som forsøker å få til en religionskrig? 6989001[/snapback] Det mener jeg er feil. Den danske imamen reagert umiddelbart etter oppslaget i Jyllands-Posten. Danske muslimer og landets regjering var i en dialog som ble brutt. Det pga. en del av muslimene var av den ekstreme sorten, samtidig ble Regjeringen sett på som arrogant. Imamene reiste da på tur rundt i Midt-Østen for å informere om hvor fæle danskene var. Den danske ambassaden ble angrepet først, og det pga. situasjonen i Danmark. Oppslaget i Magazinet bidro til at Norge ble blandet inn, ikke selv konflikten. Kaller det situasjonen i Danmark, i motsetning til karikaturene. Kan ikke utelukke at konflikten kunne vært løst der. Fortsatt noe som ikke stemmer? Lenke til kommentar
Übergeneral Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Selvsagt er det forståelig at enkelte muslimer reagerer når noen tegner profeten deres, en reaksjon er helt lovlig. Men, å brenne ambassader, true med terror og krig. Det er ikke lovlig! I disse tilfellene setter man menneskeliv på spill, ingen mennesker blir skadet ved å tegne Muhammad, eller vent, jo de gjør visst det Hadde noen muslimer tegna et bilde av Norge som en terroriststat, selvsagt jeg hadde ikke likt det, men hadde jo ikke godt berserk på den arabiske ambassaden heller. Folk her snakker om forståelse? Det er forskjell på å skulle forstå jeg på en kultur og det å være redd for i det hele tatt kunne snakke om den. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) sumptrollet: syns du at det er no bedre at folk snakker stygt om deg når du vet at de gjør det bare at du ikke hører det når de sier det? 6987340[/snapback] Hva har det med saken å gjøre? Muhammed er en forlengst avdød profet, jeg er i live. 6987407[/snapback] jeg håper da virkelig at du bare spiller dum nå, for hvis ikke så er det bare trist... Jeg mente at selvom vi som mener at å krenke andres religioner og kulturer og spre løgner om dem er galt skrur av TVn vet vi fortsatt hva som skjer, og det sårer oss (muslimer mest i dette tillfellet) like mye. Men jeg ble så provusert av dokumentaren og at dere går på som dumme sauer at jeg tror jeg skal trekke meg ut av denne debatten. Jeg tror magicus an gjøre en mye bedre jobb her 6987448[/snapback] Dumme sauer må vel være en passende beskrivelse av de som bor i egypt og omegn. Karikaturene stod jo på trykk i egyptiske aviser i mange måneder før magasinet trykket dem. Folk der ga katta før gamlefar med skjegg og lue begynte å hytte med nevene og fortalte folk hvordan de skulle reagere. Endret 3. oktober 2006 av b0nna Lenke til kommentar
zilch Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Om muslimene ikke klarer å respektere vår ytryingsfrihet, så kan de komme seg til helsiken ut av landet. Da er de ikke velkommen her, og det er ingen menneskerett å få bo i Norge. Om de ikke liker en ytring, så får de bruke ytringsfriheten til å møte ytringen med. Å true oss til stillhet med terror er uakseptabelt, da bør vi ta til våpen. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Karikaturene stod jo på trykk i egyptiske aviser i mange måneder før magasinet trykket dem. Folk der ga katta før gamlefar med skjegg og lue begynte å hytte med nevene og fortalte folk hvordan de skulle reagere. 6989250[/snapback] Og her er vi ved sakens kjerne når det kjelder karikaturtegningene. Jeg skal vedde lua mi på at ingen av de som deltok i ambassade og flaggbrenningene noen sinne hadde sett disse tegningene. Men at de følger skjeggete bamsers minste vink, uten å reflektere over hva de egentlig gjør. Man kan gjente si at "slik er ikke de fleste muslimer!", og det stemmer nok i utgangspunktet. Men hver gang en imam roper hopp, ja, så gjør de det, uten å nøle, selv om de ikke har sett "bevisene" selv. Og så lenge muslimer i disse landene det dreier seg om ikke tar avstand fra imamenes opphausing til terror, så blir man nødt til å forholde seg til dette. På samme måte som om vi i Norge skulle godta en regjering som oppfordret til folkemord, og utøve slike ordre uten å blunke, og ikke gjøre noe forsøk på å skape en ny regjering med andre synspunkter. Det er like ille å være stilltiende enig som å delta aktivt! Om de er dumme sauer får stå for din regning... Lenke til kommentar
.... Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå