Gå til innhold

TV 2 viser Muhammed-tegningene

Anbefalte innlegg

Er helt enig. SAMTIDIG må en huske at publiseringen av disse bildene er sårende for muslimer. Det handler om å ta hensyn. Hvilken hensikt har det å publisere disse bildene? Å provosere? Eller å utøve ytringsfriheten?

Hvis målet er å uttrykke ytringsfriheten kan en fint finne mange måter å gjøre dette på uten å vanære andres kultur og religion.

6987359[/snapback]

Hensikten med å publisere bildene var å sette en annen sak i kontekst. Magazinet ble klaget inn for PFU (pressens faglige utvalg) av SU (sosialistisk ungdom)

Sosialister i et nøtteskall. Man kan gjerne hetse kristendommen etter beste evne, men islam er en hellig ku.

Jeg ble ikke overrasket over det sedvanlige gnålet fra Islamsk Råd Norge:

"Det er respektløst og provoserende. Vi trodde vi var ferdig med den striden nå. Dette tjener ingen av partene, dessuten vil Norge nok en gang miste ansikt overfor muslimske land, sier styreleder i World Islamic Mission, Mohammad Azhar"

..

"I brevet skriver organisasjonen også at visningen er med på å øke kløften mellom muslimer og ikke-muslimer."

Så flytt til Saudi-Arabia da, hvis det er så fælt at hele Norge ikke lever etter koranen.

"De har bommet hvis de mener situasjonen i verden er bedre enn tidligere. Irak er fortsatt okkupert og situasjonen i Palestina er like ille som før, sier Azhar."

Hva i all verden har Irak og Palestina med saken å gjøre?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132450

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svaret er enkelt.

MAKT

Og da lager de gjerne forfalskede beviser som de viser for sine hjernevaskede underståtter som ikke har mulighet for å sjekke om noe er sandt eller ikke.

6987438[/snapback]

Helt korrekt. Jeg håper denne dokumentaren resulterer i at flere nordmenn får øynene oppe for hvilken trussel vi egentlig står ovenfor, men våre politikere er for redde å ta fatt i.

6987451[/snapback]

En ting jeg ikke fatter er at denne imamen får bo i Danmark,jeg vill tro han er en fare for rikets sikkerhet og burde sendes hjem momentant .

6987466[/snapback]

Kanskje han tar en Krekar :!:

6987473[/snapback]

Lite søk på VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116088

Men står ingenting om han har gjort det eller ikkje :)

Lenke til kommentar
Svaret er enkelt.

MAKT

Og da lager de gjerne forfalskede beviser som de viser for sine hjernevaskede underståtter som ikke har mulighet for å sjekke om noe er sandt eller ikke.

6987438[/snapback]

Helt korrekt. Jeg håper denne dokumentaren resulterer i at flere nordmenn får øynene oppe for hvilken trussel vi egentlig står ovenfor, men våre politikere er for redde å ta fatt i.

6987451[/snapback]

.... og tyr til dine reaksjoner?

Jeg har alltid lurt på hva «håper folk får opp øynene» betyr.

Er det ikke bare en annen måte å si «måper folk blir enige med meg». :p

Lenke til kommentar
Svaret er enkelt.

MAKT

6987438[/snapback]

6987451[/snapback]

6987497[/snapback]

Er vel heller poenget at det er viktig å få folk til å engasjere seg i dette, fordi det er en utrolig viktig debatt. Ungdommen nå til dags vet ikke engang hvor midtøsten ligger...

Lenke til kommentar
Er helt enig. SAMTIDIG må en huske at publiseringen av disse bildene er sårende for muslimer.

Er ikke enig i det,for hvorfor reagerte de ikke da momentant og hvorfor reagerte de ikke mot alle bøkene,ja selv barnebøker med tegninger av profeten som brukes i deres eget land.

Nei de store reaksjoner kom da islamistiske ektreme imamer begynte å rope over seg og fylle på med løgner.

Som det var sagt i programmet så er det ikke religionen eller de vanlige troende som er problemet, men islamister som kunn er ute etter makt og jævelskap (siste ordet her er mitt ikke fra reportasjen)

Lenke til kommentar
Er helt enig. SAMTIDIG må en huske at publiseringen av disse bildene er sårende for muslimer. Det handler om å ta hensyn. Hvilken hensikt har det å publisere disse bildene? Å provosere? Eller å utøve ytringsfriheten?

Hvis målet er å uttrykke ytringsfriheten kan en fint finne mange måter å gjøre dette på uten å vanære andres kultur og religion.

6987359[/snapback]

Hensikten med å publisere bildene var å sette en annen sak i kontekst. Magazinet ble klaget inn for PFU (pressens faglige utvalg) av SU (sosialistisk ungdom) men konklusjonen var utvetydig at journalistikken som til grunn for publiseringen av karikaturene var ubestridelig innenfor akseptable grenser.

Den opprinnelige saken gjaldt to tegnere som hadde blitt drapstruet av muslimske ekstremister for å ha tegnet eller tenke på å tegne karikaturer av profeten Mohammed.

Magazinet var ikke den første og er ikke den siste som har publisert karikaturene.

6987442[/snapback]

Selv om pressensfaglige utvalg(som ikke har noen reell makt, bare ett rådgivende organ) ikke fant noe kritikkverdig ved magazinets publisering betyr ikke at muslimer ikke blir såret av det.

Selv om det er lovlig å kritisere og håne den muslimske verden betyr ikke at vi bør gjøre det eller oppmuntre til å gjøre det.

Er mange her som oppmuntrer til hån av den muslimske tro. Jeg er også for at vi burde kunne kritisere den muslimske tro. Men da burde vi kritisere den saklig utfra hva troen står for. Vi burde ikke gjøre narr av eller drive blasfemi av andre sin tro. Saklig kritikk derimot burde ikke bare være lov, men det burde være en selvfølgelighet. Altså å tegne mohammmed med en bombe i hatten(glemte ka det navnet var) er ikke saklig kritikk.

Men å drapstrue andre som kommer med usakelig og krenkende kritikk av islam er selvfølgelig VERRE enn å publisere noen bilder.

Lenke til kommentar
Vel den eneste jeg så som spottet profeten var vel den danske imamen som la ved falske bilder der han hevdet at profeten ble fremstilt som en gris.

Dette må vel være blasmefi på høyeste plan  :nei:

Når det så gjelder politikere ,så er/var det vel ikke en eneste som hadde baller nok til å forsvare sannheten i dette tilfellet,jeg har iallefall ikke reg noen.

6987406[/snapback]

Det ER blasfemi på høyeste plan. En muslim som spotter profeten og islam blir som frafallen å regne. Jeg visste før dette programmet gikk at demonstrasjonene og ambassadebrenningene ble framprovosert, men som dere så, ikke av tegningene, men disse religiøse lederne som ikke synes reaksjonen i den muslimske verden var tilfredstillende for dem. Derfor måtte de ta med seg bensin og lighter og fyre opp bålet på alvor. Dette var det jævligste av alt. Og etterpå pekte de på ikke bare redaktørene som trykket karikaturene, men hele Vesten og sa vi var blasfemikere og respektløse hele gjengen. Da gjør det jo akkurat det de kritiserer oss for å gjøre, altså å peke ut alle muslimer som terrorister, når det bare var noen få som sto bak. :hrm:

Lenke til kommentar
Er helt enig. SAMTIDIG må en huske at publiseringen av disse bildene er sårende for muslimer.

Er ikke enig i det,for hvorfor reagerte de ikke da momentant og hvorfor reagerte de ikke mot alle bøkene,ja selv barnebøker med tegninger av profeten som brukes i deres eget land.

Nei de store reaksjoner kom da islamistiske ektreme imamer begynte å rope over seg og fylle på med løgner.

6987524[/snapback]

Er vel ganske klart at denne saken ble brukt som en unskyldning til å gå løs på vestlige interesser!

Lenke til kommentar
Sosialister i et nøtteskall. Man kan gjerne hetse kristendommen etter beste evne, men islam er en hellig ku.

6987482[/snapback]

Som jeg husker ikke hvem sa for noen dager siden i et debattprogram så er det ikke at sosialistene ikke hetser muslimene også når de gjør noe gærent. Det er det at kampsaken deres er den andre parten og da blir fokuset festet på de. Dette gjelder høyresiden også som motdebattanten (jeg husker ikke hvem det var heller) fra borgelig side i samme debattprogram var enig i.

Men siden dette tok fokuset vekk fra den hetsen de begge ville gi hverandre sa de ikke noe mer om det og fortsatte å kappe hue av hverandre. :D

Endret av reverto
Lenke til kommentar
Svaret er enkelt.

MAKT

6987438[/snapback]

6987451[/snapback]

6987497[/snapback]

Hva er så mine reaksjoner? At jeg frykter for min egen frihet og reagerer deretter? At jeg mener det er skammelig å kaste ut en norsk borger, som staten skal beskytte, ut til ulvene for å hindre repsalier mot seg selv? Kan vi egentlig stole på våre myndigheter når de ikke klarer å stå for et av de mest grunnleggende prinsippene i et moderne demokrati?

Og når jeg sier at folk må få øynene opp, så mener jeg at vi må innse hvilken trussel dette egentlig er. At alle som er krampeaktig opptatt av å være politisk korrekt slutter å rope at vi må respektere andres religion, selv når vi ser hvordan denne religionen reagerer på våre egne prinsipper som vi må ta vare på. Jeg mener at Norge som nasjon ikke kan stå å se på at våre ambasader blir satt fyr på, at våre egne borgere skal ty til selvsensur uten å gripe inn, med derimot presse på det selv.

Jeg mener at vi må slutte å være feige, vi må beskjempe denne ondskapen.

Lenke til kommentar
Svaret er enkelt.

MAKT

6987438[/snapback]

6987451[/snapback]

6987497[/snapback]

Hva er så mine reaksjoner? At jeg frykter for min egen frihet og reagerer deretter? At jeg mener det er skammelig å kaste ut en norsk borger, som staten skal beskytte, ut til ulvene for å hindre repsalier mot seg selv? Kan vi egentlig stole på våre myndigheter når de ikke klarer å stå for et av de mest grunnleggende prinsippene i et moderne demokrati?

Og når jeg sier at folk må få øynene opp, så mener jeg at vi må innse hvilken trussel dette egentlig er. At alle som er krampeaktig opptatt av å være politisk korrekt slutter å rope at vi må respektere andres religion, selv når vi ser hvordan denne religionen reagerer på våre egne prinsipper som vi må ta vare på. Jeg mener at Norge som nasjon ikke kan stå å se på at våre ambasader blir satt fyr på, at våre egne borgere skal ty til selvsensur uten å gripe inn, med derimot presse på det selv.

Jeg mener at vi må slutte å være feige, vi må beskjempe denne ondskapen.

6987567[/snapback]

Og eventuelle planer for en fremgangsmåte for denne bekjempelsen..?

Lenke til kommentar

6987524[/snapback]

Er vel ganske klart at denne saken ble brukt som en unskyldning til å gå løs på vestlige interesser!

6987555[/snapback]

Jepp og hadde det ikke vært for disse ekstreme imamene som lager kvalm av alt så hadde vel kristne , muslimer og andre kunnet levd temmelig fint sammen i fred og fordragelighet til tross for forskjellig tro og bakgrunn .

For som sagt jeg ser ikke folket som den store faren men dets islamistiske imamer som utnytter et system som fra tidenes morgen har hjernevasket sine innbyggere.

Lenke til kommentar

6987359[/snapback]

Hensikten med å publisere bildene var å sette en annen sak i kontekst. Magazinet ble klaget inn for PFU (pressens faglige utvalg) av SU (sosialistisk ungdom)

Jeg ble ikke overrasket over det sedvanlige gnålet fra Islamsk Råd Norge:

"Det er respektløst og provoserende. Vi trodde vi var ferdig med den striden nå. Dette tjener ingen av partene, dessuten vil Norge nok en gang miste ansikt overfor muslimske land, sier styreleder i World Islamic Mission, Mohammad Azhar"

..

"I brevet skriver organisasjonen også at visningen er med på å øke kløften mellom muslimer og ikke-muslimer."

Så flytt til Saudi-Arabia da, hvis det er så fælt at hele Norge ikke lever etter koranen.

"De har bommet hvis de mener situasjonen i verden er bedre enn tidligere. Irak er fortsatt okkupert og situasjonen i Palestina er like ille som før, sier Azhar."

Hva i all verden har Irak og Palestina med saken å gjøre?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132450

6987482[/snapback]

Prøv å holde deg saklig istedet for å stemple meg som sosialist. Saklig kritikk av islam og kristendommen kommer jeg ofte med. Men jeg går ikke rundt å håner gud ELLER islam. Når var sist gang noen her tegnet "jesus som suger guds kuk". Jeg gjør det ikke og oppmuntrer heller ikke andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Tegningene skal ikke ha all skylden.

Alle vet jo at tegningene ble brukt som en "unnskyldning" for å vise hatet mot vesten. Når tegningene kom, så ante ekstremistene sjansen til å ytre sitt hat mot vestlige land.

Nå har de fleste ekstremistene vist hva de føler, så nå bryr de seg fint lite om denne utdaterte saken.

Lenke til kommentar
i deres hellige bok, står det at muhammed ikke skal bli avbildet elns.

derfor. det står ikkeno sted at Jesus ikke skal avbildes.

6980499[/snapback]

Jo det gjør det faktisk. Sjekk de ti bud du. Ikke de forkortede en linjers, men de orginale. (For vi kan vel ikke pick and choose og forkorte guds befalinger til menneskene?) Du skal ikke gjøre noen bilder av noe på bakken, i lufta eller i himmelen står det, sånn sirkus. Altså kanskje hakket strengere enn i koranen? Uten at jeg vet det.

Endret av freke
Lenke til kommentar
Tegningene skal ikke ha all skylden.

Alle vet jo at tegningene ble brukt som en "unnskyldning" for å vise hatet mot vesten. Når tegningene kom, så ante ekstremistene sjansen til å ytre sitt hat mot vestlige land.

Nå har de fleste ekstremistene vist hva de føler, så nå bryr de seg fint lite om denne utdaterte saken.

6987615[/snapback]

Ja, fins muslimer som hater vesten uansett om vi publiserer mohammed bilder eller ei.

På samme måte som vi har nynasister og andre som hater muslimer uavhengig av hva de gjør. Å stemple alle nordmenn som rasister eller som muslimsk-fiendtlig er feil. Å stemple alle muslimer som terrorister eller som hatere av vesten er også feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...