treant Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hei! Jeg husker ikke formelen for at ( jeg er ekstrem dårlig til å forklare) masse + fart = mere fart. jeg skal forklare hvorfor en tyngre kule får større fart enn en letterkule hvis du svinger den fram og tilbake (pendel). Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Du husker den nok ikke fordi den ikke eksisterer. Massen virker ikke inn på farten, det kan vi f.eks se ut i fra denne formelen: mgh + (1/2)mv^2 = mgh0 + (1/2)m(v0)^2 (Hvor 0 skal være når pendelen er på sitt laveste punkt) Vi vet at farten ved pendelens øverste punkt og høyden ved pendelens laveste punkt er 0, og vi kan dermed fjerne de to leddene som inneholder disse. Hvis vi da snur på formelen litt, får vi at: v0 = √2gh Ut i fra det ser vi at kulas masse ikke har noe innvirkning på farten den får. Lenke til kommentar
treant Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Aha, daså :!: Så konklusjonen blir sånn at f.eks en kule på 20g og 50g har like lang svingetid da? Lenke til kommentar
treant Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Men takker for hjelpen _julenissen_ Jeg så for meg ei fjær og en vinge fra et fly, og at de to objektene falt fra samme høyde og samtidig, og da tenkte jeg at vingen fra flyet måtte falle raskere med tanke på tyngdekraften. Og det prøvde jeg å sammenligne med kulene. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det har med luftmotstand å gjøre. Lenke til kommentar
treant Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Okey, bare jeg som roter fælt med alt mulig.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå