Gå til innhold

Lov til å ha på telefonen i fly (flightmode)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal fly med Norwegian i morra og lurer på dette.

Har en HTC TyTn og kan for min del ta ut simkort og alt slikt jeg, men får jeg lov til å ha den på?

Greit å legge inn film eller noe musikk på den...

6976353[/snapback]

Ja, det er lovlig med flightmode.

Er jo ganske derfor det heter nettopp flightmode.

EDIT: BTW, feilpostet.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Ikke helt riktig.

Du spør om Norwegian.

Sist jeg fløy med Norwegian (sist uke) fra Stavanger, så ble det poengtert over høyttaler, at mobiltelefoner skulle være HELT avslått, under take off og landing. Altså når setebeltet skulle være på.

Ellers under turen, kunne mobiler være i "flight mode".

Lenke til kommentar

Nå er det litt vanskelig på enkelte mobiler å bruke noe annet enn flightmode på flyet (hvis man ikke skal ta ut batteriet). Flightmode slår av sender og mottakerdelen, så det skal ikke være noe problem å benytte flightmode på flyet

Lenke til kommentar
Det er vanlig at elektroniske dingsebomser skal være av under take-off og landing ja, det står som regel i sikkerhetsbrosjyren, gjelder da for PDA-er, Laptoper, CD-spillere og resten av hurlumheiet.

Vet ikke hvorfor, men det er nå engang slik.

6978405[/snapback]

Meiner eg har høyrt at det er fordi landing og take-off er to kritiske delar av flyturen, og passasjerane då skal rette all oppmerksomheit mot det å sitte stille og berre vere med enn å følge med på musikk, ein PC eller liknande. Du blir jo ofte råda frå å sitte med bøker etc. under take-off og landing òg.

Og nei, mobiltelefonar påverkar ikkje instrumenta på flyet, og det gjer iallefall ikkje bærbare datamaskiner eller MP3-spelarar heller :)

Lenke til kommentar
Det er vanlig at elektroniske dingsebomser skal være av under take-off og landing ja, det står som regel i sikkerhetsbrosjyren, gjelder da for PDA-er, Laptoper, CD-spillere og resten av hurlumheiet.

Vet ikke hvorfor, men det er nå engang slik.

6978405[/snapback]

Meiner eg har høyrt at det er fordi landing og take-off er to kritiske delar av flyturen, og passasjerane då skal rette all oppmerksomheit mot det å sitte stille og berre vere med enn å følge med på musikk, ein PC eller liknande. Du blir jo ofte råda frå å sitte med bøker etc. under take-off og landing òg.

Vel, jeg tror hovedårsaken er pga frykt for forstyrrelser fra elektroniske system. Selv om 99 % av all elektronisk utstyr ikke forstyrrer flysystemene, tenker vel de sikkerhetsansvarlige at det er bedre å forby de 99 % fremfor å ta sjansen på de 1 % som kanskje forstyrrer flysystemene. Jeg har forresten flydd ganske ofte (over 200 ganger, bokstavelig talt), og har aldri blitt frarådet å lese under take-off eller landing (selv om jeg ofte har sittet med nesen i blad, magasin o.l. under denne fasen), så jeg vet ikke helt hvor du tar det fra.

Og nei, mobiltelefonar påverkar ikkje instrumenta på flyet, og det gjer iallefall ikkje bærbare datamaskiner eller MP3-spelarar heller :)

6978566[/snapback]

Selv om de lærde har stridet lenge om det, er det begynt å bli en konsensus om at det ikke er noe særlig risiko for det, iallefall under normal flyging. Men flyselskapene er trege til å følge etter... :p

EDIT: En annen årsak til at passasjerer ikke bør bruke feks laptoper under take-off og landing er vel at de tar plass på matbrettet. Matbrettet skal alltid være lukket under take-off og landing.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...