Gå til innhold

fil/tv-opptak/backup -server, ser dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å sette opp en fil/backup server, og kanskje mulighet for tv-opptak ved help av et tv-kort. Istedet for å kjøpe en brukt avdanka pentium3, tenkte jeg kanskje å bygge meg en, kom frem til dette:

Kabinett: Chieftec BH-02 ATX Midi Tower Sort/Sølv m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU

Hovedkort: MSI K9VGM-V, VIA K8M890, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, SATAII, LAN, PCI-Ex16

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/vifte

Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

I tillegg har jeg 2 IDE disker, en på 250 og en på 80gb. Så for meg da å speile(raid) de 2 diskene på 250gb og kjøre OS(linux debian) på 80gb disken. Cd-brenner, tastatur og mus har jeg også fra før.

Totalpris: 3289kr + porto.

Hva syntes dere om dette oppsettet? Som jeg nevnte tidligere kunne jeg tenke meg også å kjøpe et tvkort for å spille inn med, for så å bli overført til xboxen min for å kunne se det på tvn. Burde jeg ha mere ram? Denne maskinen kommer til å stå i kjelleren om det kan ha noe å si, er full ufting der så tror ikke fuktighet vil bety så mye.

Endret av b-ill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mye for penga ja, men sjekk kvaliteten på PSUen. Den var nesten for billig. Og en ting til, det ser ut til at du har valgt en SATA-disk, noe som ikke går hvis du skel RAIDe den med en IDE-disk. RAIDede disker må ha samme grensesnitt. Og nå så jeg nettopp at du har DDR-minne, noe som ikke går på et hovedkort som skal bruke DDR2. Og du må ha en RAID-kontroller hvis du skal kjøre RAID. Jeg veit ikke om det er integrert i hovedkortet, men etter all sannsynlighet er det ikke det siden du skal kjøre IDE RAID. Forøvrig vil jeg gøre det oppmerksom på at du har valgt et mATX-hovedkort til at ATX-kabinett, så hvis du bryr det om det kan du kjøpe et midre kabinett eller et større hovedkort som vanligvis vil ha mer funksjonalitet (tenker spes. på flere PCI-porter som kan være greit hvis du skal ha både kontroller(e) og TV-kort. Og før jeg glemmer det trenger du egentlig et skjermkort så du kan koble skjermen til noe, ta et kjempebillig som feks GeForce 6200. Eller du kan jo "låne" et fra en annen PC når du trenger å koble på skjerm, siden en 24/7-server muligens klarer seg uten skjerm når den bare er server. Men når jeg tenker meg om trenger du jo skjerm når du skal planlegge opptak.

-GG

Lenke til kommentar
Veldig mye for penga ja, men sjekk kvaliteten på PSUen. Den var nesten for billig.

Hvordan sjekker en kvaliten på en PSU?

Og en ting til, det ser ut til at du har valgt en SATA-disk, noe som ikke går hvis du skel RAIDe den med en IDE-disk. RAIDede disker må ha samme grensesnitt.

Jeg skal kjøre software basert Raid, tror ikke det har noe å bety da om man har både Ide og S-Ata

Og nå så jeg nettopp at du har DDR-minne, noe som ikke går på et hovedkort som skal bruke DDR2.

Du tror ikke det er DDR kompatibelt? Hmm, må da finne meg DDR2 vist ikke.

Forøvrig vil jeg gøre det oppmerksom på at du har valgt et mATX-hovedkort til at ATX-kabinett, så hvis du bryr det om det kan du kjøpe et midre kabinett eller et større hovedkort som vanligvis vil ha mer funksjonalitet (tenker spes. på flere PCI-porter som kan være greit hvis du skal ha både kontroller(e) og TV-kort.

Hovedkortet har 2 PCI og 2 PCI-E, så tror ikke det er så farlig, har integrert lydkort og skjermkort. Dessuten har kabinettet plass til 5 3.5" disker noe som jeg ser som en stor fordel med tanke på filserver.

Og før jeg glemmer det trenger du egentlig et skjermkort så du kan koble skjermen til noe, ta et kjempebillig som feks GeForce 6200. Eller du kan jo "låne" et fra en annen PC når du trenger å koble på skjerm, siden en 24/7-server muligens klarer seg uten skjerm når den bare er server. Men når jeg tenker meg om trenger du jo skjerm når du skal planlegge opptak.

-GG

6978524[/snapback]

Her er det jo integrert skjermkort på hovedkortet, dessuten så jeg for meg styringen av opptak etc på et web-grensesnitt om det finnes.

Lenke til kommentar

Mye for pengene, ja. IDE + SATA på SW-RAID funker, så no worries der.

Jeg kjører forøvrig en server med 1x40GB, 1x45GB og 1x160GB i RAID (en 40GB root RAID1 og en 45GB backup RAID1 + en vanlig 75GB partisjon). I tillegg har jeg 5x300GB i RAID5 hvorav en er spare disk. (Ubuntu 6.06 LTS med MythTV og Hauppauge PVR-150)

Lenke til kommentar
Mye for pengene, ja. IDE + SATA på SW-RAID funker, så no worries der.

Jeg kjører forøvrig en server med 1x40GB, 1x45GB og 1x160GB i RAID (en 40GB root RAID1 og en 45GB backup RAID1 + en vanlig 75GB partisjon). I tillegg har jeg 5x300GB i RAID5 hvorav en er spare disk. (Ubuntu 6.06 LTS med MythTV og Hauppauge PVR-150)

6979360[/snapback]

Finnes det noe web grenesnitt på den mythtv og hauppauge løsnigen der? Jeg skal jo bare ha selve serveren plassert i kjelleren uten skjer, mus eller tastatur.

Lenke til kommentar

(...)

6979360[/snapback]

Finnes det noe web grenesnitt på den mythtv og hauppauge løsnigen der? Jeg skal jo bare ha selve serveren plassert i kjelleren uten skjer, mus eller tastatur.

6979466[/snapback]

Ja, MythWeb. MythTV splitter opp programvaren i en frontend og en backend del. Begge kan selvsagt kjøre på én maskin, men fordelen er at du kan ha mange frontend-er rundt omkring i huset og ha backend med opptaker med harddisker osv i kjelleren slik som du skal. (Jeg har også min maskin i kjelleren, og styrer den via ssh og FreeNX.)

Lenke til kommentar

(...)

6979360[/snapback]

6979466[/snapback]

Ja, MythWeb. MythTV splitter opp programvaren i en frontend og en backend del. Begge kan selvsagt kjøre på én maskin, men fordelen er at du kan ha mange frontend-er rundt omkring i huset og ha backend med opptaker med harddisker osv i kjelleren slik som du skal. (Jeg har også min maskin i kjelleren, og styrer den via ssh og FreeNX.)

6979631[/snapback]

Herlig!

Hva slags hardware har du ellers? Hva hovedkort, ram, cpu? Har du skjermkort?

Mange disker du hadde! Så ut som en smukk server

Lenke til kommentar
Veldig mye for penga ja, men sjekk kvaliteten på PSUen. Den var nesten for billig.

Hvordan sjekker en kvaliten på en PSU?

Finn ut litt om hvordan PSUer fra samme produsent kommer ut i tester rundt om kring og prøv å få en ide om hva slags kvalitet det generelt er på produktene deres. Kabinett og PSU til den prisen virker som sagt så billig at jeg tør å betvile kvaliteten.

Jeg skal kjøre software basert Raid, tror ikke det har noe å bety da om man har både Ide og S-Ata

Og der gikk det et lys opp for GG... SW RAID var noe helt annet ja.

Og nå så jeg nettopp at du har DDR-minne, noe som ikke går på et hovedkort som skal bruke DDR2.

Forutsatt at infoen er riktig tar det hovedkortet bare DDR2, siden DDR2 ikke er bakoverkompatibelt, ikke engang fysisk. Det er rett og slett umulig å smeise en DDRDIMM ned i en DDR2DIMM-slot.

Hovedkortet har 2 PCI og 2 PCI-E, så tror ikke det er så farlig, har integrert lydkort og skjermkort. Dessuten har kabinettet plass til 5 3.5" disker noe som jeg ser som en stor fordel med tanke på filserver.

Amen, du vinner. Integrert VGA=ingen problemer.

Lenke til kommentar
Nå har byttet til et litt mere stabilt kabinett tror jeg og skiftet til DDR2. Ser bedre ut nå. Men med tanke på hardware Raid, hva trenger jeg å kjøpe da?

6986836[/snapback]

Hvorfor vil du bruke hardware RAID? SW RAID er mye mer fleksibelt og har bra ytelse, ihvertfall i Linux.

(Du trenger enten støtte for HW RAID på hovedkortet, eller så kan du kjøpe diskkontroller(e) med RAID støtte).

Endret av fAke_
Lenke til kommentar
Nå har byttet til et litt mere stabilt kabinett tror jeg og skiftet til DDR2. Ser bedre ut nå. Men med tanke på hardware Raid, hva trenger jeg å kjøpe da?

6986836[/snapback]

Hvorfor vil du bruke hardware RAID? SW RAID er mye mer fleksibelt og har bra ytelse, ihvertfall i Linux.

(Du trenger enten støtte for HW RAID på hovedkortet, eller så kan du kjøpe diskkontroller(e) med RAID støtte).

6987457[/snapback]

Hva slags software løsninger finnes det for linux?

Lenke til kommentar

(...)

6987457[/snapback]

Hva slags software løsninger finnes det for linux?

6988568[/snapback]

Alle nye Linux-distribusjoner (med kjerneversjon >2.4) inkluderer SW RAID i kjernen. Les mer her.

Når du skriver SW-løsninger, tenker du på noe spesielt (utenom selve støtte for SW-RAID)? Finnes mange løsninger for administrasjon av RAID, disker, partisjoner etc. F.eks. EVMS, Webmin, osv.

Lenke til kommentar

Heisann,

kjører en slik løsning selv her. har en cooler master stacker med 8 disker, og 2 tunere i. Jeg kjører min på fedora, og bruker MythTV noe som har fungert glimrende i over 2 år nå.

Når det gjelder raid osv, så bruker du "logical volumes". Herlig sak! bare sleng inn en disk og øke størrelsen på volumet. Dette kan du lese om her http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/

Selv kjører jeg på en gammel 478' prosessor en 3.2Ghz prescott, 1 gig minne og en silicone image ide kontroller, og 2 stk hauppauge pvr-350 kort

Med MythTV er det en fordel å sette opp en frontend i stua

Fin installasjons veiledning for mythtv på fedora: http://wilsonet.com/mythtv/fcmyth.php

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Forutsatt at infoen er riktig tar det hovedkortet bare DDR2, siden DDR2 ikke er bakoverkompatibelt, ikke engang fysisk. Det er rett og slett umulig å smeise en DDRDIMM ned i en DDR2DIMM-slot.

Tror du ja. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...