Gå til innhold

Hvilken vei skal strenger settes på en gitar?

Jørnan

Anbefalte innlegg

Sitter med en 12 strengers gitar her. Problemet mitt er at jeg vant itl å sette på 6 strenger, ikke 12. Så hvor plasserer jeg de 6 andre strengene? Skal understrengene eller hva du vil kalle det plasseres ovenfor eller nedenfor de "originale" strengene? Jeg har plasert dem ovenfor, fordi der var det mindre hakk som de passet inn i, men jeg er litt usikker på om jeg har gjort feil. Plasserte dem (fra toppen): Rar E-streng, E streng, rar A streng, A streng osv. nedover. Er det riktig?

Rar e-streng er den som ligger en oktav over den andre. Vet ikke hva den heter.

Og skal H og E strengene ha like par strenger? Det står .014 på begge H strengene og .011 på begge E strengene. Syns det var litt rart at de var like. Men en E-streng en oktav høyere enn vanlig hadde vel blitt for lyst? ;)

Ps: Hva heter egentlig de strengene som er en oktav høyere enn de andre? ;)

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Da har jeg satt på strengene riktig. For et h*** å stemme. Men når det er gjort låter det mye finere enn med 6 strenger. Spilte noe heavy/klassisk og det låt faktisk bra på 12 aukustisk gitar. Hørtes ut som om det var tostemt. Så til dere som har 12 strengers gitar, prøv å spille det sologreiene i starten på Aou of the Ashes med Symphony X. Det blir faktisk bra. Hadde ikke trodd det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...