FSOL Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Men jeg surfa på internett, kom det plutselig en skummel lyd og skjermkortvifta sluttet plutselig å fungere. Noen som har anelse om hva som kan være årsaken (har overklokking noe å si) og om jeg kan fiks det selv? Har ikke lyst å returnere kortet (abit siluro geforce 4) til databutikken, da det trolig tar en måned eller mer å få det tilbake. Vurderer å kjøpe denne http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet361.htm [ Denne Melding var redigert av: FSOL på 2002-11-02 13:54 ] Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Tja, har noen teorier som vanlig. :smile: Støv, hår og andre uhumsketer kan ha gjort at vifta stoppet. Skjekk om viften går rundt. Det kan også være en krets på skjermkortet som er brent av, slik at viften ikke for strøm. Du kan prøve viften på en PSU, men hold deg under 5 volt. Er ikke sikker på spenning på disse viftene, så du bør finne det ut først. Men egentlig er strømbrudd lite trolig, siden du sa det kom en ulyd først. Det er også mulig at motoren er brent. Man kan heller ikke se bort fra at øket varme (overklokking) kan forkorte levetiden på vifta, siden den er montert så intimt fast i ribba. Men synes likevel det er mistenkelig tidlig for en vifte og ta kvelden. Tror neppe det er hovedårsaken. Har mest sannsynlig vært en produksjons-svakhet. Men det da kan gjøre i stedet for og returnere, er og bruke en annen litt større vifte som blåser mot kjøleribben. Du for sannsynligvis like godt kjøling, om ikke bedre! Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 Takk for gode svar. Tror motoren er brent, lukta litt svidd under den, og prøvde å gi den strøm fra strømforsynigen uten at den gikk rundt. Det er vel ikke mulig å fikse for en som ikke kan nnoe elektronikk. Jeg har 2 80mm papst vifter, kanskje jeg kunne montere en av dem over. Har due noe forslag til hvordan dette kan gjøres? Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 ta et gammelt pci kort du ikke trenger,lag hull i det og fest vifta på kortet slik at den blåser opp/ned på skjermkortet (regner med at AGP porten din står øverst) Pass bare på at kortet ikke får kontakt med hovedkortet=kortslutning (klippe...neglelakk....tape....etc..) funka fint hos meg. STOOR vifte (flytter mye luft uten høy rpm=støy) blåser rett på STOOR kjøleribbe. = samme kjøling (faktisk litt bedre) som min gamle prosessor vifte men MYE mindre støy. Lenke til kommentar
|Cipher| Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 spn2000: det var faktisk en genial ide! Tror jeg prøver noe slikt selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå