Gå til innhold

Hva er peltier?

PTRN

Anbefalte innlegg

Tenkte på å anskaffe meg vannkjøling og oppe i det finner jeg peltier... Noen på 200 Watt og andre på noe og hundre, hva er forsjellen på 100 og 200 Watt?

Og hva i all verden er det den gjør?

Så det jeg lurer på er:

-Hva er en peltier

-Hvilken nytte har den

Alle svar mottas med takk! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-02 12:44, skrev Pettern800:

Tenkte på å anskaffe meg vannkjøling og oppe i det finner jeg peltier... Noen på 200 Watt og andre på noe og hundre, hva er forsjellen på 100 og 200 Watt?

Så det jeg lurer på er:

-Hva er en peltier

-Hvilken nytte har den

Alle svar mottas med takk!
:)

Et peltier element er en teknisk inretning som utnytter seg av et termisk fenomen, funnet av Jean Charles Athanase Peltier i 1834.

Fenomenet skjer når en strøm av elektroner flyter igjennom to ulike metall; når det går en elektronstrøm gjennom disse, så blir det tatt ( absorbert ) termisk energi fra det ene og transportert den over til det andre ved hjelp av elektrisk strøm. Man "pumper" da termisk energi, derfor kalles ofte et peltier element for en varmepumpe.

Peltier effekten skjer altså hele tiden, der strøm går igjennom to ulike metall. I de fleste tingene rundt oss så er denne effekten uhyre liten, men den er der, f.eks i en en ledning av kopper og aluminium som er tvinnet sammen.

Det har gjennom tidende blitt jobbet mye ( og fremdeles jobbes det ) for å framheve dette merkelige fenomenet. Resultatet har blitt en bruk av ulike typer halveder materialer som er i stand til å frambringe store temperaturforskjeller mellom disse to metallene. En temperaturforskjell på rundt 75 grader mellom de to metallene er ikke noe uvanlig med moderne peltier element. Kan utdype virkemåten til deg, er det ønskelig.

Derfor, vi kan bruke peltier effekten til å kjøle ned eller varme opp ting...

100watt, 200watt... Det er Qmax du tar dette fra. Qmax er hvor mye energi peltier-elementet flytter fra kald til varm side når temperaturforskjellen over kald og varm side er 0 OG et gitt start temperatur på varm side av peltier elementet. Derfor, i en last situasjon så vil varmeoverføringen synke, ved maks temperaturforskjell mellom kald og varm side, så pumpes ikke varme lenger.

Produsenter oppgir forskjellige start betingelser for Qmax, desverre. Det kan villede litt. Legg merke til at Qmax ikke er det et peltier element trekker fra strømforsyningen, da må du gange Imax med Vmax, noe som gir teoretisk effekt i startøyeblikket, for så synke med økende temperatur forskjell mellom kald og varm side.

=)

Lenke til kommentar

Et Peltier-element (pelt) kan enkelt beskrives som ei elektrisk varmpumpe, ved at den transporterer varme fra den ene siden av elementet til det andre. På den måten kan det kjøle f.eks. en prosessor ned til under romtemperatur.

Wattstyrken angir hvor mye varme det kan flytte før det begynner å slå feil vei. En gyllen regel er å ha pelt på ca. dobbel så mange watt som det du skal kjøle ned.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-02 12:44, skrev Pettern800:

Så det jeg lurer på er:

-Hva er en peltier

-Hvilken nytte har den

Alle svar mottas med takk! :smile:

Vanskelig å forklare i dybden her, du finner en flott illustrert artikkel her

Den skal forklare det du trenger å vite, og en del til =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-02 13:13, skrev Pettern800:

Men hva skjer hvis jeg skal kjøle en CPU som er på f.eks. 60 Watt og jeg har et peltier på f.eks. 200 Watt? Går det bra eller dårlig?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Pettern800 på 2002-11-02 13:13 ]</font>

Det går helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...