Gå til innhold

X2 med forskjellig ytelse på kjernene?

Vod kaNockers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du satt riktig affinitet for å kjøre en prime95 for hver kjerne?

Har du gjort alt riktig, så kan det være du må øke vcore og prøve igjen...?

6974848[/snapback]

Det er SuperPi testen jeg snakker om, kjører jeg to Prime95 tortur-tester en på hver kjerne ser jeg også at den ene kjernen regner ut fortere enn den andre. Slik er det uansett om jeg kjører systemmet overklokket eller alt på stock hastigheter.

Lenke til kommentar

Jeg får alltid litt over 1min på den ene og litt over 30sek på den andre. Kjører jeg testen på begge får jeg like mye som når jeg kjører på den raskeste, dvs litt over 30 sek (35 var siste gangen). AMDclock viser at hastigheten på begge kjernene er samme hele tiden på 2650MHz. Høres det ut som software problem eller hardware problem?

Lenke til kommentar

Så problemet gjelder både SuperPi og Prime95 men ikke 3DMark06 CPU-test? Kan du prøve noen flere CPU-tester og se om de også viser en stor differanse eller ikke?

Har du prøvd å reinnstallere Windows eller kjøre tester i Linux? Det er OSet som fordeler arbeid til de to kjernene så det kan kanskje være en bug i OSet?

Lenke til kommentar
Så problemet gjelder både SuperPi og Prime95 men ikke 3DMark06 CPU-test? Kan du prøve noen flere CPU-tester og se om de også viser en stor differanse eller ikke?

Har du prøvd å reinnstallere Windows eller kjøre tester i Linux? Det er OSet som fordeler arbeid til de to kjernene så det kan kanskje være en bug i OSet?

6975590[/snapback]

Jeg har en nyinstallert XP SP2 etter at jeg har fått alt hardware. Linux har jeg aldri brukt. Mener du at det er kanskje bug i XP installasjonen min? Jeg kom nettopp på at det tar mye lenger tid for Windows å boote enn det var på min gamle 3200+SC. Går det kanskje å kjøre Prime og SuperPi i Vista? Har en harddisk med den installert som jeg ikke bruker til vannlig, vil disse programmene fungere i Vista?

Edit: Er i Vista nå og det går ikke å teste med SuperPi eller Prime. Får error eller not convergent eller noe.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Må legge til at jeg opplever noe av det samme. Ved stresstesting i Orthos, regner den ene kjernen ut noe fortere enn den andre. Ligger noen "Lehmer-Iterations" foran den andre, og avstanden øker dess lenger jeg lar Orthos kjøre. Og dette er forøvrig på en Core 2 Duo E6400 CPU :hmm:

EDIT: Hvor dum går det an å bli? Jeg kom akkurat på at jeg har brukt maskinen mens Orthos kjørte i bakgrunnen :blush:

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Ok, nå kommer det en liten update her. Har prøvd å se hvor langt jeg kan klokke CPUen min, og i prosessen måtte jeg resette CMOS, etter det har jeg plutselig fått like score på begge kjernene, litt over 30s. Jeg kjører nå 2,79GHz på 1,45volt og får 2100 poeng i CPU testen i 3Dmark06 og 1M testen i SuperPi går på 30sek på begge kjernene (er vel bra det?). Så det ser ut som alt har fikset seg, bare ikke skjønner hvorfor jeg hadde de problemmene i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Ok, nå kommer det en liten update her. Har prøvd å se hvor langt jeg kan klokke CPUen min, og i prosessen måtte jeg resette CMOS, etter det har jeg plutselig fått like score på begge kjernene, litt over 30s. Jeg kjører nå 2,79GHz på 1,45volt og får 2100 poeng i CPU testen i 3Dmark06 og 1M testen i SuperPi går på 30sek på begge kjernene (er vel bra det?). Så det ser ut som alt har fikset seg, bare ikke skjønner hvorfor jeg hadde de problemmene i begynnelsen.

6981132[/snapback]

Kan det vere at du resatt bios ? hørt at den skal stå i defalt når du setter in ny cpu

Lenke til kommentar
Jeg har også opplevd noe rart med dobbelkjerne.

Core 1 er alltid 7-8 grader varmere en core 0.

Drivere er installert og kjernene har lik belastning.

6995223[/snapback]

Hos meg er forskjellen mellom 2 og 4 grader på kjernene, og den ene er villig til å klokke lenger enn den andre, har lest en review av en X2 hvor han som testet den sa også at han kunne ikke klokke lenger på grunn av den svake kjernen. Så det er vel litt forskjell på de to kjernene i en X2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...