snarius Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Hei Neste veke skal vi ha prøve i El-energisystem, og då lurte eg på om nokon her hadde nokre tips til kva ting eg absolutt må kunne. Læraren skreiv følgjande på pensumlista: Grunnleggjande elektronikk (serie- og paralellkoplingar, og kombinerte krinsar) 2-pola brytar med koplingsboks og lampe Fleirline og einlinjeskjema, merking Fargekodar På førehand tusen takk for all hjelp. Endret 1. oktober 2006 av Imperivm_Romanvm Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Hei. Du bør i hvert fall kunne forklare hva strøm, spenning og resistans er, ohms lov, formlene etc. Strøm, en elektronevandring Spenning, elektronevandringens drivkraft Resistans, en type motstand, (kan vel sammenlignes med rullemotstand i bildekkene) Liten oversikt over formlene: Seriekobling: U = R * I R = U / I I = U / R Totalspenning: U = U1 + U2 U = Rtot * I Spenningsfall, delspenning: U1 = U - U2 U1 = R1 * I Totalresistans, resulterende resistans Rtot = R1 + R2 R1 = Rtot - R2 R1 = U1 * I Strømmen i en seriekobling er konstant(altså, like høy gjennom hele kretsen I = I1 = I2 = I3 Parallellkobling: U = R * I R = U / I I = U / R Totalstrøm: Itot = I1 + I2 Itot = U / Rp Totalresistans, resulterende resistans: (1/Rp) = (1/R1) + (1/R2) altså, kvadratrota av 1/Rp = totalresistansen, mange glemmer å gjøre om her. Greinstrømmene: I1 = U / R1 I1 = I - I2 Spenningen i en parallellkobling er som strømmen i en seriekobling, konstant, altså like høy i hele kretsen Dersom noen ser en feil når det gjelder formlene håper jeg dere sier fra, vil ikke feilinformere. Når det gjelder resten av spørsmålene dine håper jeg noen kan svare, har prøve i morgen ... EDIT: når det gjelder fargekoder kan du se et fint bilde her. Endret 2. oktober 2006 av notalive Lenke til kommentar
snarius Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 TUUUUUSEN TAKK skal du ha! Det der var veldig nyttig informasjon for meg. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg håper det går bra på prøven, lykke til. ^^ Uff ... burde vel begynne å øve til i morgen, menmen ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå