Gå til innhold

Min erfaring med Abit AB9 PRO

shadow_

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle spre mine erfaringer med Abit AB9 PRO ettersom det er stor sansynlighet for at andre også kan støte borti de samme problemene som jeg gjorde.

Først av alt, maskinen jeg satte sammen besto av følgende deler (nummerene er varenummer hos komplett. Handleliste ligger her):

* 323531 ABIT AB9 PRO, P965, Socket-775, 2xGbLAN, ATX, 9xSATAII, DDR2, Firewire, PCI-Ex16

* 318669 Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

* 312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

* 325488 Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7950GT-512-TV-DD"

* 322198 Hiper Strømforsyning ATX 530W Sort, 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin

* 322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

* 317038 Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF TCO-99 700:1, DVI-D, 2ms, 1280x1024

* 309535 Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM (2 stk.)

I tillegg hadde jeg fra før en AOpen DVD brenner (IDE) og en WesternDigital 200GB disk (IDE), samt et Logitech g15 tastatur og en Logitech G5 mus.

Etter å ha satt sammen alle delene og startet maskinen første gang, for å se om den fungerte (noe den gjorde), samt for å konfigurere BIOS.

Ettersom jeg hadde kjøpt to nye WD disker bestemte jeg med for at jeg ville sette opp disse i RAID 0 for bedre ytelse. Så jeg startet maskina og trykket CTRL+I for å komme inn i RAID-menyen, men ingenting skjedde. Vel vel tenkte jeg og prøvde på nytt i håp om at jeg bare hadde trykket tastene litt for sent, men neida.. Etter utallige forsøk på å komme inn i RAID-menyen gav jeg opp og begynte å lete gjennom BIOS for å finne en logisk forklaring på hvorfor dette ikke fungerte. Etter et par timer med prøving og feiling, samt noen søk på diverse forum fant jeg ut at problemet var USB-tastaturet mitt. Forstå det den som vil, men hovedkortet klarte altså ikke å registrere alle tastatrykk fra tastaturet mitt :nei: Det fungerte altså fint å komme inn i BIOS (DEL), men ikke RAID-menyen (CTRL+I).

Etter å ha byttet til et gammelt PS2-tastatur og fått satt opp RAIDet skulle jeg installere Windows XP Pro Eng. Ettersom jeg tidligere i all frustrasjon hadde lest hele manualen til hovedkortet var jeg klar over at jeg måtte legge til driverene for SATA-kontrollerene fra diskett under installasjonen. Fair enough, Microsoft kan ikke dytte alle mulige drivere inn på en CD på 700 MB.

Totalt var det 3 disketter med drivere jeg måtte legge inn selv vha. F6-valget under installasjonen. Etter å ha forsøkt flere ganger kom jeg frem til at det bare var en av de tre diskettene som inneholdt drivere, så jeg la til disse og gikk videre bare for å få bluescreen hver gang. :thumbdown:

Etter enda mer googling og leting fant jeg ut at TO av de TRE diskettene var korrupte og ikke kunne leses. Altså; 2/3 av diskettene var ødelagte! Dette løste seg heldigvis ved å laste ned diskettene på nytt fra Abit sine hjemmesider.

Nå når jeg endelig har fått i gang systemet er jeg mektig imponert over ytelsen til hovedkortet og systemet ellers, men brukervennligheten på dette kortet er intet mindre enn katastrofal. Nå har heldigvis jeg drevet med data i mange år og vet hvor man skal lete for å finne hjelp, men jeg synes virkelig synd på "nybegynnere" som skal bygge maskin med dette kortet.

En kort oppsummering for de som skal installere dette kortet er:

1. Sørg for at du har ett PS2-tastatur koblet til maskinen under installasjonen.

2. Last ned samtlige driver-disketter på forhånd så du VET at disse fungerer.

3. Last inn driverene i Windows-installeren umiddelbart under installasjonen (F6)

4. Flash BIOS så fort du har muligheten for å unngå flere problemer (er en del minneproblemer ute å går på eldre versjoner av BIOS)

Jeg håper denne tråden kan komme andre til nytte, og unngå mye av frustrasjonen jeg møtte på. Om det er noe annet dere lurer på ang. hovedkortet eller maskina ellers er det bare så spørre :)

Edit:

La til link til handleliste hos Komplett

Endret av shadow_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Velvel.. Problemene fortsetter :p

Etter ei drøy uke begynte maskinen å låse seg når jeg minimerte minnekrevende applikasjoner (WoW o.a.), samt at den låser seg helt under oppstart 50% av gangene jeg starter den. Det virker som den har problemer med minnebrikkene ettersom den låser seg under minnechecken :(

I allefall tok jeg kontakt med support i Nederland og fikk tilsendt BIOS 1.5 beta, som ser ut til å fikse problemene så langt i allefall.. Eneste er at den ikke klarer å lese av MB-temperaturen rett, men går ut i fra at dette blir fikset i den endelige utgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...