Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når ble automatgir sikkerhetstiltak?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mindre å tenke på når du ferdes i trafikken = Mer oppmerksomhet rettet mot trafikken.

7451134[/snapback]

Dersom du ikke kan håndtere et manuelt gir etter fullført kjøreopplæring med fokus på kjøring med manuelt gir, hører du ikke hjemme i en bil. :)

Det er bare trening, etter hvert kommer det helt automatisk, og har liten innvirkning på hvordan du fokuserer på trafikken. Det er som å skifte gir på en sykkel, er det noen som sykler av veien fordi de girer, etter å ha brukt gir i, la oss si en uke?

Lenke til kommentar
Dersom du ikke kan håndtere et manuelt gir etter fullført kjøreopplæring med fokus på kjøring med manuelt gir, hører du ikke hjemme i en bil. :)

Det er bare trening, etter hvert kommer det helt automatisk, og har liten innvirkning på hvordan du fokuserer på trafikken. Det er som å skifte gir på en sykkel, er det noen som sykler av veien fordi de girer, etter å ha brukt gir i, la oss si en uke?

7454843[/snapback]

Ikke spør meg, jeg har vel faktisk blitt motbevist på det utsagnet uansett. Jeg vet ikke hvordan folk gjør det rundt giring, jeg tenker ikke over det.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg.

Helt ærlig burde ferske sjåfører lære seg å beherske trafikken med automatgir før de begynte å lære seg det samme med manuelt gir.

Altså, fra kjørelærers standpunkt.

Det er en teknisk oppgave, og derfor noe en enten gjør automatisk, eller må tenke gjennom.

Dersom sistnevnte gjelder "deg" må "du" bruke tid på å beherske det.

Men selve trafikkbildet kan en jo forstå like lett med automatgir, og det absolutt det som er vanskeligst. Det rent tekniske i kjøring - og da snakker vi ikke om power slides - er mye lettere enn å kjøre forsvarlig og trygt.

:)

Lenke til kommentar

7454843[/snapback]

Uansett hvordan du vrir og vender på det, vil du være mindre oppmerksom når du girer. Men om du har kjørt mye bil har det selvsagt ekstremt liten påvirkning.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Vil tro at ulykker der folk sovner bak rattet skjer hyppigere med automatgear.

7454614[/snapback]

Ulykker hvor folk sovner bak rattet forekommer SVÆRT sjeldent i bygater.

På landeveien derimot, forekommer 99,9% av disse ulykkene.

Nå DU kjører på landeveien, og hastigheten din har passert, la oss si 70 km/t, hvor ofte gearer DU med din manuelle kasse da??

Så når hastigheten har kommet ove den farten man ikke lenger har behov for å vispe rundt med spaken, så er det altså ikke noe forskjell på om man har mauell eller automat...

Lenke til kommentar
Automat kan vel ikke være sikrere, da bruker jo bilen mer drivstoff, og det er jo dritt døds extremt farlig når den slipper ut mer drivstoff :O:O  :p
Hmm, jeg har faktisk aldri hørt om at noen biler, heller ikke de med automatgir, regelrett slipper ut drivstoff. Hvor har du disse opplysningene fra? :cry:
Lenke til kommentar
Automat kan vel ikke være sikrere, da bruker jo bilen mer drivstoff, og det er jo dritt døds extremt farlig når den slipper ut mer drivstoff :O:O  :p
Hmm, jeg har faktisk aldri hørt om at noen biler, heller ikke de med automatgir, regelrett slipper ut drivstoff. Hvor har du disse opplysningene fra? :cry:

7462010[/snapback]

Skrev kanskje litt feil, men jeg regner med at hver enkelt individ som fungerer normalt klarer å forstå hva jeg mente der!

Til de som ikke gjør det (merkelig nok noen som ikke gjør det) så mente det drivstoffet de forbrenner som blir omgjort til forskjellige farlige stoffer under arbeidstakten som da komme rut av eksosrøret! :roll:

Lenke til kommentar
Til de som ikke gjør det (merkelig nok noen som ikke gjør det) så mente det drivstoffet de forbrenner som blir omgjort til forskjellige farlige stoffer under arbeidstakten som da komme rut av eksosrøret!

Om motoren bruker mye drivstoff/slipper ut co2 her ikke noe å gjøre med girkassa.

Lenke til kommentar
Til de som ikke gjør det (merkelig nok noen som ikke gjør det) så mente det drivstoffet de forbrenner som blir omgjort til forskjellige farlige stoffer under arbeidstakten som da komme rut av eksosrøret!

Om motoren bruker mye drivstoff/slipper ut co2 her ikke noe å gjøre med girkassa.

7462082[/snapback]

På en måte, da utvekslingen på girkassa kan ha mye å si!

En automat kasse gjør at mer mekansik energi blir brukt pga en automat kasse krever litt mer mekanisk arbeid enn enn manuell, og da bruker bilen mer drivstoff! :yes:

Lenke til kommentar
En automat kasse gjør at mer mekansik energi blir brukt pga en automat kasse krever litt mer mekanisk arbeid enn enn manuell, og da bruker bilen mer drivstoff!

Stemmer at en automatkasse bruker litt mer, men jeg refererte til dette innlegget her

Automat kan vel ikke være sikrere, da bruker jo bilen mer drivstoff, og det er jo dritt døds extremt farlig når den slipper ut mer drivstoff :O:O :p
Endret av Pels
Lenke til kommentar
En automat kasse gjør at mer mekansik energi blir brukt pga en automat kasse krever litt mer mekanisk arbeid enn enn manuell, og da bruker bilen mer drivstoff!

Stemmer at en automatkasse bruker litt mer, men jeg refererte til dette innlegget her

Automat kan vel ikke være sikrere, da bruker jo bilen mer drivstoff, og det er jo dritt døds extremt farlig når den slipper ut mer drivstoff :O:O :p

7462174[/snapback]

Hva da?

At jeg skrev slipper ut drivstoff med en feiltagelse?

Lenke til kommentar
Vil tro at ulykker der folk sovner bak rattet skjer hyppigere med automatgear.

7454614[/snapback]

Ulykker hvor folk sovner bak rattet forekommer SVÆRT sjeldent i bygater.

På landeveien derimot, forekommer 99,9% av disse ulykkene.

Nå DU kjører på landeveien, og hastigheten din har passert, la oss si 70 km/t, hvor ofte gearer DU med din manuelle kasse da??

Så når hastigheten har kommet ove den farten man ikke lenger har behov for å vispe rundt med spaken, så er det altså ikke noe forskjell på om man har mauell eller automat...

7461768[/snapback]

Det er selvsagt sant. Jeg burde egentlig tenkt på det, men tenking forekommer svært sjeldent for tiden. Hvis du likevel skulle prestere å sovne bak rattet et sted giring er nødvendig, vil jeg tro du risikerer større skader på ting og deg selv om du sovner i en bil med automat. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...