t-girl Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hei! Jeg har ikke programmert i java på noen år, og tenkte derfor det var på tide med litt gjenoppfriskning:) Jeg har nettopp installert JDK 1.6.0, og HAR brukt download manager, men jeg får det ikke til å fungere. Når jeg skriver javac <filnavn> får jeg følgende feilmelding: "javac gjenkjennes ikke som intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil." For meg høres dette ut som om det er noe som skal aktiveres eller lignende. Vet noen i så tilfelle hva og hvordan? Er det noen som kan hjelpe med dette? Det ville vært Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hei!Jeg har ikke programmert i java på noen år, og tenkte derfor det var på tide med litt gjenoppfriskning:) Jeg har nettopp installert JDK 1.6.0, og HAR brukt download manager, men jeg får det ikke til å fungere. Når jeg skriver javac <filnavn> får jeg følgende feilmelding: "javac gjenkjennes ikke som intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil." For meg høres dette ut som om det er noe som skal aktiveres eller lignende. Vet noen i så tilfelle hva og hvordan? Er det noen som kan hjelpe med dette? Det ville vært 6973440[/snapback] Du må sette path, slik at operativsystemet ditt finner javac-kommandoen. Søk etter 'path' her på forumet, google eller suns sider. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Som han sa, Windows finner ikke javac.exe. Du kan sette path riktig, eller gjøre det riktig, å skrive hele pathen når du skal bruke javac. c:\programfiler\sun\java\bin\javac MittProgram.java Er usikker på pathen, i GNU/Linux skjer slikt automatisk... Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Som han sa, Windows finner ikke javac.exe. Du kan sette path riktig, eller gjøre det riktig, å skrive hele pathen når du skal bruke javac. c:\programfiler\sun\java\bin\javac MittProgram.java Er usikker på pathen, i GNU/Linux skjer slikt automatisk... 6975515[/snapback] Jeg er vant til at det skjer automatisk i Windows også. Path burde jo bli satt ved installasjon av J2SE SDK. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Tviler på at det skjer automatisk i Windows veldig ofte. Jeg har hjulpet mange med å finne frem til javac-binnærfilen. Lenke til kommentar
t-girl Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Takk for hjelpa alle, trodde nok at pathen skulle settes, men så er spørsmålet, hvordan gjør man det? Tviler på at det skjer automatisk i Windows veldig ofte. Jeg har hjulpet mange med å finne frem til javac-binnærfilen. 6976086[/snapback] Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Høyreklikk på min datamaskin, velg egenskaper, avansert, miljøvariabler. Her velger du Brukervariabler hvis innstillingene bare skal gjelde for deg, eller Systemvariabler hvis det skal gjelde for hele systemet. Videre velger du Ny, skriver inn PATH i variabelnavn, og en fullstendig filsti til bin-mappa di i variabelverdi-feltet. F.eks. C:\Programfiler\Java\jdk1.5.0_08\bin Endret 2. oktober 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
t-girl Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Takk for å gi meg det med teskje. Men, da må vel også CLASSPATH settes (ja, jeg har også lest at man kan spesifisere den hver gang, men tror ikke jeg gidder det)? Den var nemlig tidligere satt til versjon 1.5.0_9 eller noe sånt, men så skal den vel oppdateres til 1.6.0? Jeg har iallefall gjor det, dvs til "C:\Programfiler\Java\jre1.6.0\lib\ext". Jeg tilføyde "\lib\ext" da det var gjort ved den "gamle" pathen. Men så stoppet linjen, så jeg vet ikke om det bør komme mer? Vet du? eller noen? Høyreklikk på min datamaskin, velg egenskaper, avansert, miljøvariabler. Her velger du Brukervariabler hvis innstillingene bare skal gjelde for deg, eller Systemvariabler hvis det skal gjelde for hele systemet. Videre velger du Ny, skriver inn PATH i variabelnavn, og en fullstendig filsti til bin-mappa di i variabelverdi-feltet. F.eks. C:\Programfiler\Java\jdk1.5.0_08\bin 6984699[/snapback] Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Har aldri måttet legge til mer enn PATH, har du i det hele tatt prøvd uten de andre greiene dine? Lenke til kommentar
t-girl Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2006 Ja, prøvde uten. Da ville den kompilere, men ikke kjøre programmet (bare et bitte lite testprogram jeg har skrevet av ei bok for å være helt sikker på at det var rett). Fikk feilmeldingen Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError Tenkte kanskje det var fordi den ikke kunne finne klassebiblioteket. Men ettersom jeg har forstått, har det skjedd mye med Java siden sist jeg holdt på med det, så kanskje kan man ikke bruke System.out.println mer? Trodde uansett det ville være bakoverkompatibelt, men kanskje ikke? Eller er det noe helt annet feil? Her er programsnutten: class SkrivTekst { public static void main(String[] args) { System.out.println("Vårt første program"); for (int i =0;i<10;i++)System.out.println("Nå skal vi lære java!"); } } Har aldri måttet legge til mer enn PATH, har du i det hele tatt prøvd uten de andre greiene dine? 6985026[/snapback] Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 System.out.println er gyldig så det holder. Mer veit jeg ikke. Var forresten en veldig lite pent formatert kode, det der Lenke til kommentar
t-girl Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 jaja, takk anyways, før prøve og feile litt, så finner jeg vel ut av tingene etter hvert System.out.println er gyldig så det holder. Mer veit jeg ikke. Var forresten en veldig lite pent formatert kode, det der 6986979[/snapback] Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 bare for å unngå problemet på en helt annen måte, kan du installere editorer som har innebygd kompilator. Et godt program er f.eks. eclipse. Bør vel spesifisere at den selvfølgelig ikke inneholder en egen kompilator, jeg regner med at den bruker java sin (for at programmet i det hele tatt skal virke må man iallefall ha lastet ned og innstalert java fra sun sine sider)... Fordelen med et slikt program er at man slipper å tenke på path o.l., programmet fikser slikt selv. I tillegg får man opp alle mulige metode valg på ett objekt, samt kompilering i live. Løsningsforslag ved feil kommer også opp +++ http://www.eclipse.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå