Gå til innhold

Bygge/kjøpe ny kraftig maskin for filmredigering?

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med å sette opp en kraftig datamaskin for hovedsakelig filmredigering. Krav til datamaskinen:

- to skjermer

- kraftig lydkort

- kraftig skjermkort (kompitablet for to skjermer)

- 2-4Gb RAM

- kraftig Core 2 Duo (om dette er det beste valget)

- firewire 4 pin og 6 pin

Har 14.000 kroner og rutte med, har ingen krav til kabinettets utseende. Trenger virkelig hjelp her, har ikke peiling selv!

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger et veldig kraftig skjermkort, helst 4Gb ram, skjermene må være inkludert.

6976056[/snapback]

Veldig store krav du har til prisen.

Hvordan skjermer skal du ha? CRT/LCD, 17"/19"?

Trenger du mye lagringsplass, eller har du fra før?

6976073[/snapback]

LCD 17"/19"

Trenger ikke mer enn 300Gb, vil overføre det meste til eksternt.

Lenke til kommentar

Du burde egentlig tenkt på å velge å bruke CRT skjermer. Dem er kanskje noen store monstre. Men er kanskje det beste proffesjonelle valget mens en jobber med grafikk. Billige er dem, mulighet for 21" og som oftes høgere oppløsning enn dem fleste 19" LCD. Og billedkvaliteten kan som oftest være mye bedre på CRT enn LCD.

Eneste fordelen med LCD er den fysiske størrelsen, og behageligheten på øynene(siden den flasher og ikke scanner)

Skal studioet være midt i stua skjønner jeg deg at det er best med LCD skjermer. Men skal det være nede i en kjeller og du har en gigantisk pult å ha alt på så ville jeg gått for to 21" crt skjermer.

Lenke til kommentar
Oppdatert handlevogn

Bedre får jeg ikke til ;)

Skal du ha 4gb ram må du nesten øke budsjettet.

6976175[/snapback]

Noen meninger om dette kjøpet folkens? Noe dere mener kan gjøres bedre? Er alt kompitabelt sammen?

6994467[/snapback]

Hvis du ikke trenger frontpanelet til lydkortet, så går du for ExtremeMusic istedenfor, siden det er eneste forskjellen på de to korta.

Da kan du også gå for et litt kraftigere skjermkort, som f. eks. Radeon X1900GT, som er så vitt litt svakere enn 7900GT.

Lenke til kommentar
Oppdatert handlevogn

Bedre får jeg ikke til ;)

Skal du ha 4gb ram må du nesten øke budsjettet.

6976175[/snapback]

Med mindre de eksterne diskene dine er koblet til med noe annet (vesentlig raskere) enn USB 2.0 eller firewire så ville jeg hatt flere interne disker:

1. Systemdisk med programvaren

2. Rask disk for temporære filer til videoredigeringsprogramet og cash fila til windows

3. Disk(er) for videoprosjektet

Sjekk også at firewire løsningen din er 100% kompatibel med redigeringsprogrammet ditt.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...