rikardo Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hei, sliter med å få henta frem noe data fra mysql. Har ei fil, med rullegardinmeny med oversikt over et par kurs. Skal når jeg velger et kurs, og trykker på en knapp gå til neste side og få lista opp alle registrert på kurset. Dette fungerer ikke. Har testet, og det er overgangen, han greier ikke lese hvilket kurs jeg spesifiserer i rullegardinmenyen. oppføringene ang. kurs blir lagret med radiobuttons med verdien 1 eller 0 alt ettersom om de skal være med på kurset eller ikke. Men jeg skjønner ikke hvorfor '$_POST[kurs]' = 1 ikke fungerer, bruker det i et annet script jeg har. Fungerer feilfritt.. Her er koden til "velge-siden"; <?php include 'config.php'; mysql_connect("$host","$user","$pass") or die ("login failed"); mysql_select_db("$db") or die ("database not found"); echo "<form method='post' action='print.php'>"; echo "<select name='kurs'> <option value='kurs1'>kurs1</option> <option value='kurs2>kurs 2</option> <option value='kurs3'>kurs 3</option> </select>"; echo "<input type='submit' name='submit' value='Vis liste over påmeldte'>"; echo "</form>"; ?> Og her er koden til print-fila (har fjerna selve tabell-printen); <?php include 'config.php'; mysql_connect("$host","$user","$pass") or die ("BRUKERNAVN!!"); mysql_select_db("$db") or die ("databasen??"); $result = mysql_query("select * from tabell WHERE '$_POST[kurs]' = 1 order by id asc"); echo "<table border='1'with='100%' id='table1'>"; echo "<tr>"; [....] ?> Tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Har du en tabell som heter "$_POST[kurs]" ? "SELECT * FROM tabell WHERE felt=$value". Lag et felt som heter "kurs1", om man skal dit setter du verdien i "kurs1" til "1". Da blir spørringen "SELECT * FROM tabell WHERE kurs1=1 ORDER BY id ASC". Fnutter i $_POST er vel også påkrevd. Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 (endret) har ikke en tabell som heter $_post[kurs], har en tabell som heter tabell, men jeg vil han skal printe ut alle oppføringene i tabell som har verdien 1 i feltet $_post[kurs].. og $_post[kurs] blir gitt i "velge-siden". takk for svar Edit: Det du skrev jeg skulle skrive, er vel strengt tatt det jeg har skrevet. Det fungerer om jeg bytter ut $_post[kurs] = 1 med for eksempel kurs1 = 1 Altså er det noe feil med $_post[kurs].. Men jeg skjønner ikke hva:) Endret 30. september 2006 av rikardo Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Aha. Du har da 3 felt i tabellen. Kurs1, kurs2, kurs3. SELECT * tabell WHERE ' . $_POST['kurs'] . '=1 ORDER BY id ASC print_r($_POST) er også et fint hjelpemiddel under debugging. OG error_reporting(E_ALL). Lagde en liten test på dette lokalt. Struktur CREATE TABLE `tabell` ( `id` int(255) NOT NULL auto_increment, `navn` varchar(255) collate latin1_general_ci NOT NULL, `kurs1` int(1) NOT NULL default '0', `kurs2` int(1) NOT NULL default '0', `kurs3` int(1) NOT NULL default '0', PRIMARY KEY (`id`) ) ENGINE=MyISAM AUTO_INCREMENT=4 DEFAULT CHARSET=latin1 COLLATE=latin1_general_ci AUTO_INCREMENT=4 ; Innholdet: INSERT INTO `tabell` VALUES (1, 'Navn Navnesen', 1, 0, 0); INSERT INTO `tabell` VALUES (2, 'Ola Nordmann', 0, 1, 0); INSERT INTO `tabell` VALUES (3, 'Kong Harald', 0, 0, 1); Navn Navnesen er med på Kurs1, Ola Nordmann er med på kurs2, Og HMK Harald er med på Kurs3. Deretter tok jeg scriptet dit, endret litt på det etc. Slurvete bruk av fnutter. Kurs2 kom ikke på listen i det hele tatt. <?php include 'config.php'; echo "<form method='post' action='print.php'>"; echo "<select name='kurs'> <option value='kurs1'>kurs1</option> <option value='kurs2'>kurs 2</option> <option value='kurs3'>kurs 3</option> </select>"; echo "<input type='submit' name='submit' value='Vis liste over påmeldte'>"; echo "</form>"; ?> Så henter vi det. <?php include 'config.php'; $result = mysql_query("select * from tabell WHERE ".$_POST['kurs']." = 1 ORDER BY id asc"); while ( $rad = mysql_fetch_array($result) ) { echo "<p>Navn: ".$rad['navn']."</p> <p>Id: ".$rad['id']."</p> <p>Kurs1: ".$rad['kurs1']."</p> <p>Kurs2: ".$rad['kurs2']."</p> <p>Kurs3: ".$rad['kurs3']."</p>"; } ?> Fungerte utmerket. Endret 30. september 2006 av M4rTiN Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Tusen takk for hjelpa M4rTiN! Du redda lørdagskvelden! Ha en fortreffelig kveld! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå