Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har problem med å knekke en krypterins kode.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Studer og følg linkene på denne siden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptography

(og url'en din virket ikke)

6972921[/snapback]

Tussen takk for informasjonen.vil gjerne lese gjennom linken du ga meg.Men tror eg har ikke skjønt det :(

Det med bilde av koden, du kan besøke denne siden

http://pic1.piczo.com/turnboy2/?g=26783888

Ha en fortsatt god dag :)

Endret av nelija
Lenke til kommentar
Hmm, prøv denne linken her da. Den er på norsk og omhandler koder i klasserommet. Du har muligens mottatt den på skolen som en liten oppgave? Isåfall er det sannsynligvis en veldig enkel sak. F.eks. A er blitt til C, B til D, altså flyttet et par plasser i alfabetet eller du skal hoppe over et par plasser.

http://www.matematikk.org/pub/html/temahef...ptere%20kode%22

6977265[/snapback]

Ja det ser enkelt ut, men den er vanskelig for meg . hehe.

Fordi eg har aldri sett sånne ting før.

Jeg har prøvd cæcar koden. men problemet er her blir det samme rekkefølge for hvert ord eller blir det forandret?

hvis rekkefølgen skal forandres så er det mange kombinasjoner, og det blir vanskelig å finne :(

jaja..har du selv prøvd å løse den første koden ?

foresten takk for at du prøver å hjelp meg :)

Lenke til kommentar
Den første koden er enkel, men jeg gidder ikke finne ut alt som står der, siden det er så mye knot å skrive inn alle linjene. Den andre er ihvertfall litt verre. Hint: Du bør vende deg av med orddelingssyndromet om du skal skjønne det som står der.

6980489[/snapback]

Men eg kan gi deg tekst filene slik at det blir lettere for deg :)

kode 1=AJECIZRZNAJAHAGPNKIAGZJEOGGNULPANEJCOIZOGEJOKIEOPKNPKIBZJCÆHAÆNQGPZRÅABHAOPAPUOGAIEHEPWNOPUNGANPEHÆYÅAGNULPANEJCKCÅAGNULPANEJCZREJBKNIZOFKJQJÅANZJÅNARANÅAJOGNECÅAJRZNAJGAHYÆNQGAKCGKÅAJÆHAZJPZPPYRWNAQIQHECYGJAGGAJKAOKIRZNDKRAÅYNOZGAJPEHÅAJOQPÆNAÅAHOAGKÅAJÆHAEIEÅHANPEÅÆNQPPKCPKHGJEJCZREJBKNIZOFKJAJOKIRZNEGKÅAIAHÅEJCAJAZJPZOYDZRWNPIAÅRENGAJÅAPEHZPGNECAJOHQPPAPAPPYNPEÅHECANAAJJÅAJAHHANOREHHADZCFKN.

kode 2=skriver den ferdig idag :)

o___..bmp

Lenke til kommentar
kode 1=AJECIZRZNAJAHAGPNKIAGZJEOGGNULPANEJCOIZOGEJOKIEOPKNPKIBZJCÆHAÆNQGPZRÅABHAOPAPUOGAIEHEPWNOPUNGANPEHÆYÅAGNULPANEJCKCÅAGNULPANEJCZREJBKNIZOFKJQJÅANZJÅNARANÅAJOGNECÅAJRZNAJGAHYÆNQGAKCGKÅAJÆHAZJPZPPYRWNAQIQHECYGJAGGAJKAOKIRZNDKRAÅYNOZGAJPEHÅAJOQPÆNAÅAHOAGKÅAJÆHAEIEÅHANPEÅÆNQPPKCPKHGJEJCZREJBKNIZOFKJAJOKIRZNEGKÅAIAHÅEJCAJAZJPZOYDZRWNPIAÅRENGAJÅAPEHZPGNECAJOHQPPAPAPPYNPEÅHECANAAJJÅAJAHHANOREHHADZCFKN.

kode 2=skriver den ferdig idag :)

6982225[/snapback]

Hvorfor driver du og surrer her med samme spørsmål som alt er besvart av viztnd for 11 timer siden på ITavisens forum?

http://www.itavisen.no/services/phorum/sho...1&topicId=62016

Litt av poenget med lekser er at man skal lære noe selv. Ikke at andre skal gjøre oppgavene for deg.

Lenke til kommentar

Kode nr 2 ser sånn ut (nelija skrev den inn):

IBPOOUTSCOCNRTUSRHIENACUINKPEGTANRCODSOPNSLBYENTISRSSLE PSPOZEOWCCFTCRDEABEHOROHOASLLRNUEPGDTUGEEENEREUECOMPITL

AICHRSRERYPETOAIAORIUHRSRSTSPHESYAWEAHSRASEBNHAEMOISTD

LDITSICESHBOILTONITTEYWNEERTAAAAAFCNNTETRTLNILOTWNEYEGY

SUEIODDEDOOSUEIODDEDOOHDFOFEWTRNIEFNIDICHIESEDEISATUATK

NTNSAOBBMEAIICRTELIYLVWHEHROSEAEGNPEEWHDRCIELRDFESGRVIA

ABIRYEYEECLYSEMNPNREGPHBMUTTDMOAIYEMAOEERTSPTBNBSNIEULR

EALITTNNAIRLOGFHOAHPEHCEBEWGETDEIRLRFITAAPPSOSINISNUH

UWWSGMGDBEIFIHDEOWLRTITAEMVIIDESHSSAELCESHAAANRLDSAHLGN

YNROINAAEDOMEMGDSRNFTEMANEBGERHNAIENEEREETINDCERAERSNAB

RNBLODESNYYFLPFECOD

Har desverre ikke kommet noe vei med den, men jeg har bare prøvd de trivielle måtene (rotering og bak/fram), og jeg har ikke spesielt mye greie på kryptering.

Distribusjonen av tegn er slik:

a: 37 b: 13 c: 20 d: 25 e: 40 f: 41 g: 39 h: 42 i: 41 j: 27 k: 30 l: 39 m: 10 n: 20 o: 22 p: 44 q: 14 r: 50 s: 36 t: 35 u: 33 v: 37 w: 33 x: 27 y: 22 z: 23

Som man ser er det forholdsvis jevnt distribuert på alle bokstaver i alfabetet utenom æøå, selv om b og m har spesielt få. Tenkte først på om det kan være engelsk der alle tegn er byttet ut med et annet, men jeg tror fordelingen er for jevn for det. Jeg heller mest til at det er en kode der kryptering av tegn avhenger av posisjon, og det er for stress til at jeg gidder å prøve.

Distribusjonen av en ca 4KB lang artikkel i NY Times er slik:

a: 290 b: 42 c: 137 d: 123 e: 370 f: 58 g: 68 h: 148 i: 222 j: 3 k: 15 l: 134 m: 90 n: 268 o: 230 p: 61 r: 189 s: 168 t: 319 u: 93 v: 22 w: 58 x: 2 y: 43 z: 5

Ikke på langt nær så jevnt fortdelt som kodeblokk nr 2.

Sansynligvis ville det hjelpe å vite hva nelija har vært gjennom av pensum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...