Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leige hus- skal jeg betale komunale avgifter?

Åsmund

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal leige ett hus på notodden nå og jeg lurer på om jeg må betale komunale avgifter.

Jeg regner med at det er det samma enten det er hus eller leilighet?

Jeg spurte leigetakeren men han viste ikke. Jeg kunne snakke med kona etterhvert sa han, men pga psykiske problemer så er hun ikke alltid tilgjengelig tror jeg.

edit: dette huset har altså en egen eigendom anen adresse osv.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg skal leige ett hus på notodden nå og jeg lurer på om jeg må betale komunale avgifter.

Jeg regner med at det er det samma enten det er hus eller leilighet?

Jeg spurte leigetakeren men han viste ikke. Jeg kunne snakke med kona etterhvert sa han, men pga psykiske problemer så er hun ikke alltid tilgjengelig tror jeg.

6972747[/snapback]

Nei, det er ikke du som skal betale dette.

"Husleieloven:

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp.

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

Det betyr at det SKAL avtales et FAST beløp du skal betale hver måned. Du skal IKKE betale mer enn dette, det er ulovlig. Utleier må med andre ord bake inn alle kommunale avgifter i leien. Strøm som du selv forbruker må du også betale, med mindre du har avtalt annet.

Lenke til kommentar
Jeg vet hva kommunale avgifter er, jeg ser bare ikke helt forskjellen på å betale strøm og å betale kommunale avgifter. Mener dette bør stå spesifisert i kontrakten om man er fritatt eller om man skal betale dette selv.

6981492[/snapback]

Det er lovregulert, så det er unødvendig. Man skal IKKE betale det selv.

Lenke til kommentar

Hvis dette er noe som utleier (du skrev leietager, men det er deg) ikke vet, ville jeg vært litt forsiktig i tilfelle det dukker opp andre ting underveis som han ikke er klar over. Utleier er ansvarlig for infrastukturielle ting, dvs kommunale avgifter og vedlikehold av bygget (om f.eks. doen går tett, utbedring av vanlige slitasjeskader osv.). Strøm er noe som spesifiseres i kontrakten. Dersom du leier uten strøm, bør du absolutt ha en egen strømmåler med egen ID slik at du er sikker på at du betaler for det du bruker. Leier du med strøm, skal utleier betale dette. Håper dette også hjalp litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...