Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Brussøl på Bærbar PC

Anbefalte innlegg

Jeg var så dum/uheldig at jeg sølte brus over deler av tastaturet på min bærbare pc. Jeg tørket så klart av det jeg fikk til og snudde den opp ned osv. for å få ut mest mulig.

Jeg lurer på hva annet jeg bør gjøre etter et slikt uhell? Nå, noen timer etterpå når jeg skrur på pc'en fungerer den normalt, men enkelte taster reagerer ikke. Vil dette komme tilbake med tiden, eller kan disse knappene være ute av funksjon for alltid? PC'en har tross alt blitt mye bedre nå i forhold til første gang jeg skrudde på den etter uhellet.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sprit kan hjelpe slik at du ikke får vannskader/rust på hovedkort osv. Du må på en aller måte få vekk vannet/brusen....og i tillegg er det mye sukker i brus som kommer til å sørge for at taster osv blir veldig sticky og henger seg opp. Sikker flere på forummet som har vært borti slike hendelse og som kan gi deg bedre hjelp :thumbup: lykketil uannsett...og ikke bruk pc`en!

Lenke til kommentar

Stort sett så ligger tastaturet over selve maskina som et "lokk". Jeg har ennå ikke sett en bærbar som faktisk har kanaler "ned" i maskinen gjennom tastaturet. Dette ville jo bety at alt fra støv til rusk kunne kommet inn i maskinen noe som ikke ville vært spesielt "fornuftig" mtp at produsentetn ville fått hauger av maskiner tilbake pga av slike problemer :)

Det du kan gjøre er å fjerne de knappene som ikke fungerer og rense under dem. Bruk q-tips og vask forsiktig med vann eller teknisk sprit. Eventuelt demontere tastaturet og vaske med elektro cleaner. På den måten er du sikker på at du får fjernet alt.

Har selv reparert maskiner med slike problemer for bekjente og de har alltid fungert etterpå.

Lenke til kommentar

Heh, skjedde noe det samme med min 3- dagers gamle laptop.. Hadde en åpen 0.5l cider ved PCen så var han ene kameraten uheldig og kom borti.. Cideren rant over kvarte tastaturet.. Skrudde kjapt av og hentet dasspapir, tørket fort som fy, hentet hårføner og brukte 4 skotørkere.. Etter vi hadde gjort det i ca 10 - 15 min skrudde jeg på og alt fungerte heldigvis.. En del av tastene var veldig sticky, dette løste jeg ved å ta de av, vaske \ skylle dem i varmt vann og ta dem tilbake, den er nå så god som ny :)

Lenke til kommentar

"Supersikring" og all annen forsikring lønner seg selvfølgelig om man vet at det kommer til å gå galt. Men før det går galt vet man ikke det og man vet følgelig ikke om man kommer til å få bruk for forsikringen eller ikke.

Men tilbake til PCen med brus: Tastaturet beskytter innmaten i PCen ganske bra mot brus så det aller meste av klisset vil trolig ligge igjen i tastaturet. Det jeg ville gjort er å montere ut tastaturet og skylle det grundig i vann og la det tørke et døgn eller to på en varm plass. F.eks på et varmt badegulv. Tastaturet løsner man vanligvis ved å skru løs eller vippe løs lista mellom tastaturet og skjermen og deretter løsne tastaturet og pluggen mellom det og hovedkortet. På noen PCer er også tastaturet skrudd fast. Skruene er sansynligvis lett tilgjengelig under PCen.

Lenke til kommentar
Tusen takk Uansett, jeg har en Zepto 6214W

Noen som vet om jeg må skru opp hele tastaturet eller kan vippe opp en og en tast?

6975471[/snapback]

Ville vært ytterst forsiktig med å "vippe opp" taster. Mye tynt metall og skjør plast som kan bøye seg/brekke på bærbar-tastaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...