Gå til innhold

Windows XP Loader sinnsykt treigt p.g.a SATA DVD


Iceman22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler at mitt problem er noe relatert, så spør likegodt.

 

Har samme hovedkort som trådstarter og sliter også med treg oppstart, dog ikke "i windows" men i BIOS. Det er etter den har test på RAM og starter å søke etter enheter ide/s-ata at PC-en bruker lang tid. Skal dog sies at jeg kun opplever dette om maskinen har vært avskrudd, ikke ved reboot. Håper noen med lignende erfaringer kan komme med tips.

Lenke til kommentar

Ærlig talt . Jo mere du har enablet i bios og jo mere onboard features kortet har jo lengre tid tar bios post på ett hovedkort.

 

Mitt DFI NF4 bruker også lang tid (nvraid enablet) SIL kontroller lister HDD osv , normal HDD poster 3 disker funnet osv..

Men ikke f**en syter jeg og klager om oppstart tar 10 eller 30 sekunder . Jo mere features onboard og jo mere non-PNP-drivere som skal lastes av OS jo lengre tar oppstart .

 

Get a life ...

 

Edit : Det som betyr noe er at systemet er kvikt og responsivt etter at OS er loadet , ikke om det tar 25 eller 100 sekunder å loade fra off status.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Ærlig talt . Jo mere du har enablet i bios og jo mere onboard features kortet har jo lengre tid tar bios post på ett hovedkort.

 

Mitt DFI NF4 bruker også lang tid (nvraid enablet) SIL kontroller lister HDD osv , normal HDD poster 3 disker funnet osv..

Men ikke f**en syter jeg og klager om oppstart tar 10 eller 30 sekunder . Jo mere features onboard og jo mere non-PNP-drivere som skal lastes av OS jo lengre tar oppstart .

 

Get a life ...

 

Edit : Det som betyr noe er at systemet er kvikt og responsivt etter at OS er loadet , ikke om det tar 25 eller 100 sekunder å loade fra off status.

7001254[/snapback]

 

Om det der var siktet til meg kan du reise ditt peppern gror. Før du kommer med store ord og leker en arrogant faen kan du kanskje tenke deg om litt selv? Det er et kjent problem at PWDHD starter opp tregt, av flere årsaker. Når jeg sier treg POST mener jeg flere minutter, jeg forventer selvsagt ikke at ting skjer på sekundet.

 

Som jeg skrev i forrige innlegg lurte jeg på om det var noen med lignende erfaringer som hadde funnet en løsning.

 

Videre "Syar2003" ber jeg deg vennligst IKKE svare på innlegg jeg gjør i fremtiden, klarer meg fint uten.

Lenke til kommentar

Jeg svarer på hvilke innlegg jeg føler for og det var ikke rettet mot noen spesiellt.

Å du trenger ikke være så fordømt nærtagende .

Dessuten visste jeg ikke at post tar "flere" minutter på PWDHD , så jeg beklager at jeg ikke visste det.

Det er mange som "syter" at xp load tar 50 sekunde istedet for 30 sekunder så jeg har ikke sett noen sagt noe her om tiden - så hvordan skulle jeg vite det .

Jeg er ikke arrogant og hvis du har fulgt med her så bør du ha fått med deg at jeg er seriøs og ikke poster fjas som de fleste andre i dette forumet men faktisk har hjulpet en drøss med folk i å få "løst" et problem imotsetning til alle andre skravlemakere.

 

Din hw signatur sier forresten :Abit KV8-MAX3 (HK) kanskje du skulle oppdatere den.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har P5W DH selv.. POST går for som f***.

Mulig jeg har flaks..eller som Syar2003 at jeg er en "arrogant faen" som veit hva jeg driver med og ikke poster fjas? :)

Spøk til side.. Det kan nok ha noe med å gjøre at jeg pt kun kjører IDE (og har disablet det jeg ikke bruker av BIOS-features). Optiske drev/SATA er forøvrig (dessverre) ennå "upløyd mark" når det gjelder de fleste? hk/bios-revisjoner.

@Stikk-kont@kten:

Syar2003 koder Bios'er og har nok mer enn vanlig grunnlag for å uttale seg i slike tema.

Lenke til kommentar

Det er ett faktum at med ingen PATA enheter poster kortet tregt .

Dette gjelder mange hovedkort og er ikke unikt for dette.

Det du skal gjøre er å disable alle IDE kanalene som er ubrukt (slå av auto detekt - på dette er det vel "not installed" ) .

Som TL1000S sier , slå også av alt annet du ikke bruker , og enable "quick boot" hvis kortet har det for å unngå full minne test/telling .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei Iceman22

 

1. skaff deg en floppy disk

 

2. sett "Boot Device Priority" til cd-rom som første prioritering, se instruksjons boka s. 4-38

 

3. sett i en formatert floppy disk, se instruksjons boka s. 5-64 eller

last ned "Floppy Configuration Utility - Intel® Matrix Storage Manager" som er på mitten av sia etter at du har valgt OS

LINK

(må ha en slik når du skal bruke RAID eller AHCI)

 

4. gå i bios load setup defualt, se instruksjons boka s. 4-46

 

5. sett "IDE Configuration" til [AHCI], se instruksjons boka s. 4-15

ALPE And ASP: [Disabled], kan hende denne er feil, se instruksjons boka s. 4-17

 

6. installer Windows. Før du kommer til meny-en kor du vælle harddisk å instalere på. Står d trykk F6 to install RAID controller eller noe lignende trykk F6 insaller Intel® Matrix Storage Manager

 

7. når d e gjort fortsett installasjon som vanlig og installer de nyeste driveran til DVD-rom-en og kanskje Firmware LINK

 

8. Husk om du oc systeme før Windows instalasjon får du blåskjerm, håpe d jælpe.

Endret av peter_kaino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...