Gå til innhold

Windows XP Loader sinnsykt treigt p.g.a SATA DVD


Iceman22

Anbefalte innlegg

Hei!

Windows xp loadinga pleide vanligvis å ta 3 sekunder med den gammle LG Ide DVD ROM.

Nå har jeg byttet til Sata DVD-brenner og nå tar det ca 20 sekunder å loade.

Jeg trodde løsningen var å formatere, men neida, det var det ikke.

På bios så er det følgende:

Primary IDE Master: [Not Detected]

Primary Ide Slave: [Not Detected]

Third IDE Master : [WDC WD740GD-00FLA1]

Third IDE Slave: [WDC .....]

Fourth IDE MAster: [Not detected]

Fourth Ide Slave : [TSSTcorpCD/DVDW SH]

 

Jeg har kun 2 hardisker og den Sata dvd brenneren som er nevnt ovenfor.

Hva kan være galt?

HK: Asus P5W Dh Deluxe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det har sammenheng med at SATA controlleren står i IDE kompatibilitets modus. Gå inn i BIOS, hovedmenyen "Main", deretter "IDE Configuration", og sette "SATA Configuration" til "Enabled", og "Configure SATA as" til "AHCI".

 

Kan imidlertid hende at XP ikke vil starte nå, dersom du ikke installerte SATA drivere under installasjon av XP.

 

Se her.

Lenke til kommentar
Mulig det har sammenheng med at SATA controlleren står i IDE kompatibilitets modus. Gå inn i BIOS, hovedmenyen "Main", deretter "IDE Configuration", og sette "SATA Configuration" til "Enabled", og "Configure SATA as" til "AHCI".

 

Kan imidlertid hende at XP ikke vil starte nå, dersom du ikke installerte SATA drivere under installasjon av XP.

 

Se her.

6975432[/snapback]

PÅ main i Ide Configuration så var det fra før av slik:

Configure SATA As: [standard IDE]

Onboard IDE Operate Mode: [Enhanced Mode]

Enhanced mode support On: [s-ATA]

Ide Detect Time out (Sec): [0]

 

Så etter det du sa så tok jeg slik:

Configure SATA As: [AHCI]

ALPE And ASP: [Disabled] og deretter 2 andre forsøk [Enabled]

Ide Detect Time out (Sec): [0]

 

Dette førte til Blå skjerm når Xp loadinga skulle akkuratt starte, det gikk ikke få med seg hva som sto der fordi det varte 0.8888 sekunder.

 

Hva burde jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Så etter det du sa så tok jeg slik:

Configure SATA As: [AHCI]

ALPE And ASP: [Disabled] og deretter 2 andre forsøk [Enabled]

Ide Detect Time out (Sec): [0]

 

Dette førte til Blå skjerm når Xp loadinga skulle akkuratt starte, det gikk ikke få med seg hva som sto der fordi det varte 0.8888 sekunder.

 

Hva burde jeg gjøre nå?

Slik jeg har forstått det så vil SATA controlleren emulere vanlig IDE controller når den står i IDE modus, og en del av SATA funksjonalitenen slås av. Greier ikke å finne tilbake dit jeg leste det, men noen hadde problemer i forhold til CD/DVD og at Windows startet tregt, og at dette løste seg ved å sette controlleren til AHCI (full SATA modus). Om dette vil løse ditt problem er ikke godt å si, men kanskje verdt et forsøk.

 

Problemet er at Windows ikke har driverne til SATA controlleren, derfor får du blå-skjerm. Driverne må installeres fra floppy under installasjon av XP.

Til mitt P5B Dlx kort lastet jeg ned noe som heter Floppy Configuration Utility - Intel® Matrix Storage Manager [F6FLPY32.ZIP], og brukte programmet til å lage en driver-floppy. Greier ikke å finne ut om disse driverne støtter 975X. (?)

 

Hvis du har mulighet kan du jo ta backup av nåværende system-partisjonen, og prøve å installere XP på nytt med disse driverne. Passe på å trykke F6 for å inkludere driverne når XP spør etter tillegsdrivere en eller annen gang i begynnelsen av installasjonen. Det går litt fort, så man må passe på å trykke F6 på rett tidspunkt, før installasjonen fortsetter av seg selv.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort alt det du sa men resultatet ble dårlig.

Først så trykket jeg på F6 og gjorde alt det jeg skulle på den menyen, deretter formaterte jeg på vanlig måte, når det var ferdig så gikk jeg tilbake på bios og slo på AHCI, og når det kom fram til xp loadinga så restarter maskinen seg automatiskt ( ingen blå skjerm ).

Da tok jeg på vanlig modus igjen og så fortsatte det loade i laaaang tid, i tilleg til dette så ville ikke usb enhetene funke, så jeg måtte formatere IGJEN.

Grunn til jeg ikke slo på AHCI før jeg skulle instalere xp var fordi det kom blå skjerm sånn ca halveis under innstaleringen!

Da er jeg på samme plass som før.

Noen mer ider?

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Først så trykket jeg på F6 og gjorde alt det jeg skulle på den menyen, deretter formaterte jeg på vanlig måte, når det var ferdig så gikk jeg tilbake på bios og slo på AHCI, og når det kom fram til xp loadinga så restarter maskinen seg automatiskt ( ingen blå skjerm ).

6995020[/snapback]

Jeg er ikke sikker, men... Hvis ikke AHCI var på når driverne skulle installeres, kan det hende driverne ikke ble installert slik de skulle, fordi XP ikke fant noen enhet som trengte driverne.
Grunn til jeg ikke slo på AHCI før jeg skulle instalere xp var fordi det kom blå skjerm sånn ca halveis under innstaleringen!

6995020[/snapback]

Prøvde du flere ganger? Kan ha vært "tilfeldig" at du fikk blå skjerm. Jeg har også fått blå skjerm flere ganger, tilsynelatende uten noen spesiell grunn, ved første reboot under installasjon. Men så har det gått greit når jeg har prøvd å installere på nytt.

 

Så vidt jeg husker så måtte C-disken være formatert til FAT, ikke NTFS, når man skal installere (og så omgjør XP den til NTFS hvis man ønsker det).

 

At USB ikke fungerte var jo pussig. Var det etter at du installerte chipset driverne?

 

Sorry, har ingen god ideer i farta.

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på om harddiskene og DVD-brenneren er koblet til "riktig" SATA-port på hovedkortet. Noe av portene kontrolleres av Intel ICH7R, noen av Jmicro kontrolleren, og noen av en Silicon Image kontroller. Intel-driverne vil selvfølgelig kunne drive Intel kontrolleren. Bare en idee men sjekk ut at alt er koblet til Intel kontrolleren. (har ikke samme hovedkort, men det blir muligens harddisker på SATA1 & SATA3, og DVD på SATA4)

Lenke til kommentar
Først så trykket jeg på F6 og gjorde alt det jeg skulle på den menyen, deretter formaterte jeg på vanlig måte, når det var ferdig så gikk jeg tilbake på bios og slo på AHCI, og når det kom fram til xp loadinga så restarter maskinen seg automatiskt ( ingen blå skjerm ).

6995020[/snapback]

Jeg er ikke sikker, men... Hvis ikke AHCI var på når driverne skulle installeres, kan det hende driverne ikke ble installert slik de skulle, fordi XP ikke fant noen enhet som trengte driverne.
Grunn til jeg ikke slo på AHCI før jeg skulle instalere xp var fordi det kom blå skjerm sånn ca halveis under innstaleringen!

6995020[/snapback]

Prøvde du flere ganger? Kan ha vært "tilfeldig" at du fikk blå skjerm. Jeg har også fått blå skjerm flere ganger, tilsynelatende uten noen spesiell grunn, ved første reboot under installasjon. Men så har det gått greit når jeg har prøvd å installere på nytt.

 

Så vidt jeg husker så måtte C-disken være formatert til FAT, ikke NTFS, når man skal installere (og så omgjør XP den til NTFS hvis man ønsker det).

 

At USB ikke fungerte var jo pussig. Var det etter at du installerte chipset driverne?

 

Sorry, har ingen god ideer i farta.

6996406[/snapback]

Har prøvd mange ganger ja..

Har bare prøvd NTFS, vil det være værdt og prøve på FAT?

La ikke merke til om det var etter eller før chipset ble innstalert da usb klikket, men det kan hende det klikket som engangstilfelle.

 

Kom til å tenke på om harddiskene og DVD-brenneren er koblet til "riktig" SATA-port på hovedkortet. Noe av portene kontrolleres av Intel ICH7R, noen av Jmicro kontrolleren, og noen av en Silicon Image kontroller. Intel-driverne vil selvfølgelig kunne drive Intel kontrolleren. Bare en idee men sjekk ut at alt er koblet til Intel kontrolleren. (har ikke samme hovedkort, men det blir muligens harddisker på SATA1 & SATA3, og DVD på SATA4)

6996494[/snapback]

Sata1 og Sata2 er tilkoblet til hardiskene mens Sata4 er tilkoblet til Dvd rommen.

Sata_raid1, EZ_raid2 og EZ_raid1 er ikke tilkoblet.

Lenke til kommentar
har/hadde akkurat det samme problemet, fant ut at frontpanel usb tilkoblingene mine hadde skylden, disse skal være koblet til hovedkortet helt nede i noen blå "hull". prøv å kople dem ut og se om ikke maskinen din booter på 1/4 av tida :p

6998704[/snapback]

Takk for hjelp men har nok ikke noe usb frontpanel...

Greier men fint med det som er bak hovedkortet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synd at noe så fundemantalt viktig/enkelt (klare å lese/skrive disker/optiske drev) kan være så vrient å få til.

Personlig kan jeg *IKKE* akseptere ett OS/installasjon-proc som må ha drivere inn via *Floppy*. :thumbdown: (Floppy bruker jeg ikke lenger på "nybygg")

 

Har samme hk selv..P5W DH ("deluxe").

I første runde var det en erstatning for ett dødt P5WD2 Premium (i955x).

Det gikk tilsyndelatende helt greit på samme installasjon, før jeg opplevde heng/problem som tydelig skyldtes driver-konfilkter (selv etter å ha reinstallert drivere for ICH7/P5W DH).

 

Så da fjernet jeg partisjon og installerte uten problem .. med "safe OC" (395x8). Helt uten problem av noe slag.. *til en IDE-partisjon*.

Kan se ut som om noen hk fremdeles ikke er SATA "modne".

(har andre system/hk/chipset hvor det er såre enkelt å installere til SATA).

 

Nå er det vel også "alment kjent"? at optiske SATA drev er langt fra problemfrie/å anbefale for mange hk/system.

Dette gjelder trolig dette hk'et også.

Sjekk forøvrig denne tråden om P5W DH. Kanskje noen gode tips å finne der.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hadde samme problem som deg, har PW5 DH selv med kun SATA.

 

"Slow POST (SATA Only Users) - If you're running all SATA drives (Optical and HDD) .. and are getting slow boot times mark the IDE ports and "not installed" in the bios .. saves you the 30sec detection time for each drive. [Credit - Silver Bullet]"

 

Fra tråden http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193

 

Problemet ditt har med HK'et å gjøre, ikke windows.

Endret av klabbus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vell... :hmm:  Kunne det være en mulighet å prøve å formatere? :roll:

7000034[/snapback]

 

Og så var det dette med "Tale er sølv, taushet er gull".. dvs. når man ikke leser innleggene (alternativt ikke forstår det man leser)... ja da lurker man litt til i forumet og lærer litt først.. :!:

Lenke til kommentar
Primary IDE Master: [Not Detected]

Primary Ide Slave: [Not Detected]

Third IDE Master : [WDC WD740GD-00FLA1]

Third IDE Slave: [WDC .....]

Fourth IDE MAster: [Not detected]

Fourth Ide Slave : [TSSTcorpCD/DVDW SH]

 

Du får vel slå av AUTO på disse kanalene da .

De har jo ingenting tilkoplet og fører bare til lengre post og OS init:

 

Primary IDE Master: [Not Detected] Sett til NONE i bios

Primary Ide Slave: [Not Detected] Sett til NONE i bios

Fourth IDE MAster: [Not detected] Sett til NONE i bios

Lenke til kommentar
Primary IDE Master: [Not Detected]

Primary Ide Slave: [Not Detected]

Third IDE Master : [WDC WD740GD-00FLA1]

Third IDE Slave: [WDC .....]

Fourth IDE MAster: [Not detected]

Fourth Ide Slave : [TSSTcorpCD/DVDW SH]

 

Du får vel slå av AUTO på disse kanalene da .

De har jo ingenting tilkoplet og fører bare til lengre post og OS init:

 

Primary IDE Master: [Not Detected] Sett til NONE i bios

Primary Ide Slave: [Not Detected] Sett til NONE i bios

Fourth IDE MAster: [Not detected] Sett til NONE i bios

7000129[/snapback]

Primary IDE Master: [Not Detected] Er satt på: Not Installed

Primary Ide Slave: [Not Detected] Er satt på: Not Installed

Fourth IDE MAster: [Not detected] så kan jeg velge mellom følgende:

LBA/Large Mode:

Block(Multi-Sector Transfer) M:

Pio Mode:

Dma Mode:

Smart Monitoring:

32bit Data Transfer:

 

Hva skal være på disse innstilingene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...