Gå til innhold

Har jeg jorda stikkontakter?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe overspenningsvern, etter at nok en switch har gått i stykker etter lyn.

Men de fleste overspenningsvern krever jorda stikkontakter, men jeg vet ikke om jeg har det.

Selv om jeg har sånne metalldingser på hver side inni stikkontaken, kan det vel være mulig at disse ikke er koblet til jording?

Litt vanskelig å forklare :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Før-i-tida", var det kun påbudt med jordet stikkontakt i våtrom.

Ellers i huset var det ikke påbudt, nå tildags er det påbudt over alt.

Men sett at anlegget er gammel er det nok lovlig.

Edit:

Det er fullt mulig at de ikke er koblet til jord...

Skru opp og se eller prøv følgende:

Kortsluttning mellom N/L leder mot jord, da burde det knistre. :wee:

#FARLIG.

Endret av chills
Lenke til kommentar

Eller hvis du har tilgang på et voltmeter/multimeter. Still det på Volt (~) og sett den ene måleledningen i hullet der det står V og det andre i hullet der det står COM. Stikk den ene måleledningen inn i det ene hullet på kontakta (stikk begge inn for å så ta ut den ene hvis det er barnesikring). Så tar du den andre måleledningen og holder inntil jordtilkoblingen til kontakta (den metall dingsen på sia). Da skal du måle ca 138V pluss-minus. Da er den jorda. Hvis du måler 0V er den ikke tilkoblet jord eller det er jordfeil (mål det andre hullet mot jord og se om det er 230V for å finne ut). Måler du 230V er det jordfeil på anlegget ditt eller kanskje en av naboens.

Btw, jeg foreslår at du er forsiktig hvis du gjør det som chills sier (kortslutte N/L leder mot jord). Du lager ikke bare jordfeil i ditt hus, men også naboene sine hus så ikke gjør det for lenge (noen kan få elektrisk støt pga det hvis du/de er uheldig). Du kan prøve noe annet mindre farlig, fex å koble en 230V glødepære mellom en av fasene og jord, eller måle med et instrument.

Lenke til kommentar
Mange steder i huset har sikkkontaktene mine ikke sånne "metalldingser", er det mye arbeid å koble den ene kontakten til jording, hvis det ikke er lagt joring ut til den?

6972702[/snapback]

Ikke mer jobb enn det er å kjøpe en ny stikkkontakt med jord og strekke en jordledning fra nærmeste jordet kontakt eller sikringsskapet og til den nye stikkkontakten.

Lenke til kommentar
Ikke mer jobb enn det er å kjøpe en ny stikkkontakt med jord og strekke en jordledning fra nærmeste jordet kontakt eller sikringsskapet og til den nye stikkkontakten.

6972729[/snapback]

Det kan ta litt tid, spesielt hvis det er åpent annlegg. Hvis det er skjult går det nok litt fortere, hvis det er plass til en ekstra pn-ledning i røret.

Lenke til kommentar

6972729[/snapback]

Det kan ta litt tid, spesielt hvis det er åpent annlegg. Hvis det er skjult går det nok litt fortere, hvis det er plass til en ekstra pn-ledning i røret.

6972969[/snapback]

Yep, det er litt jobb. Kan hende du må til med zalo for å få pn ledningen gjennom alle røra :). Er det ikke plass må nemlig hele veggen opp.

Lenke til kommentar
Mange steder i huset har sikkkontaktene mine ikke sånne "metalldingser", er det mye arbeid å koble den ene kontakten til jording, hvis det ikke er lagt joring ut til den?

6972702[/snapback]

6972729[/snapback]

Ja det har man jo lov til :roll:

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt, så kan egentlig hvem som helst med "teknisk" utdanning, koble opp stikk osv. Det eneste dem ikke har lov til å gjøre er å koble opp sikringsskapet. Men for all del, jeg har ikke noen spesifike regler å skilte med.

6975223[/snapback]

Stemmer nok det. Man har lov til å koble opp anlegget selv, men ikke koble anlegget ut på hovednettet.

Om man kobler det selv, skal en komme å kontrollere at alt er utført korrekt i henhold til forskriftene, for så å koble det til.

Men det å koble en jordledning fra en stikkontakt som allerede er tilknyttet hovednettet, har man ikke lov til.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt, så kan egentlig hvem som helst med "teknisk" utdanning, koble opp stikk osv. Det eneste dem ikke har lov til å gjøre er å koble opp sikringsskapet. Men for all del, jeg har ikke noen spesifike regler å skilte med.

6975223[/snapback]

Du må ha montørsertfikat gruppe. L for å koble i et eget hus, men du må fremdeles ha en innstalatør/bedrift for å koble sikringsskapet. For at det skal være lovlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nye forskrifter sier at om en stikk skal jordes,skal alle andre stikk også jordes i samme rom.

Før kunne man jorde noen stikk og noen ikke,om avstanden var stor nok mellom dem.

Man måler for det meste mellom fase\jord i stikkontakten for å se om det er jord.

Som regel er det rundt 130 V.Får du mer\mindre her,er det jordfeil (Visst 0 kan det og vere TN anlegg)

Bør få en elektriker til å sjekke det opp.

Skal du ha god beskyttelse,montere du også et Grov\mellom vern i skapet (elektriker jobb).I tillegg til finvernet i stikkontakten.

Montere nye stikk,kan bare elektrikere gjøre.Du kan sifte dekslet på en stikkontakt,og diverse lampett brytere,komfys støpsel 25 A osv.Ikke mye en ufaglært har lov å gjøre.

Endret av Stian B.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...