Gå til innhold

Kjøpe MAC til videoredigering?

Gjest Slettet+7412534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+7412534

Hei

Jeg trenger en ny pc som hovedsaklig skal brukes til videoredigering.

Den kommer også til å bli brukt til litt multimedia (surfing, film titting og skriving).

Frister veldig med den nye Imac på 24".

Hvordan er 7600 GT kortet?

Eventuelt den ny Macbook Pro er en annen løsning.

Maks pris rundt 20 000.

Kom også med forslag til vanlig PC hvis dere mener det er et bedre valg.

Takk for svar.

PS: Har aldri brukt MAC før, kun PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+7412534

Takker for svar.

Må tenke litt på det.

Er det noen som har erfaring med Mac?

Hvordan funker det til mitt bruk?

Ey er det ingen her som har Imac eller i det minste har prøvd den?

Endret av Slettet+7412534
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ingen Mac brukere her?

7033389[/snapback]

Hei, jeg har nå vært Mac bruker i et år innen skole bruk, går media og kommunikasjon.

Det som er bra med mac, er at alt er mye enklere innen alt av media produskjon.

DA tenker jeg på Film/lyd/bilde/logo osv osv. Mac er suveren til akkuart dette, slår ut Windows og linux!

Hvorfor Mac? les her

Jeg vil anbefale disse Mac'ene: Mac Pro og iMac 20" eller viss du skal ha bærbar, denne: MacBook Pro 2.0 GHz

Lenke til kommentar

Grunnene til å velge Mac var noe idiotiske spør du meg :)

Eks.

2) Den kræsjer ikke - Kan ikke huske sist jeg fikk blåskjerm i Windows. Har ikke opplevd det med Win2000 eller XP.

3) Best på digital musikk - Får jo iTunes/iPod til Windows og det finnes jo andre alternativer som er vel så bra (Creative, SanDisk)

7) Laget for Internett - Bruker man XP er vel alt klart for surfing når installasjonen er ferdig - eller hva?

Punkt 10 kan jeg si meg enig med, men det finnes PC-alternativer som også er pent utformet (eks. Lian Li)

Lenke til kommentar

Tror du vil bli svært fornøyd med en 24" iMac til vidoeredigering. Final cut er det beste programmet der ute etter min mening. Sammen med dualboot så er dette en fantastisk maskin.

Og 7600gt er et svært godt kort.

iMac er etter min mening den beste stasjonære maskinen som er å finne per dags dato. Rett og slett fulkommen, men å kjøpe ekstra ram er en selvfølge. Jeg har både mac og win, de har sine gode å dårlige sider begge to. Men for ditt bruk så vil jeg si at mac er det beste valget. Og hvis du synes at mac ikke er tingen så bare driter du i mac delen og bare kjører vista når det kommer eller win xp.

Lenke til kommentar
Grunnene til å velge Mac var noe idiotiske  spør du meg :)

Eks.

2) Den kræsjer ikke - Kan ikke huske sist jeg fikk blåskjerm i Windows. Har ikke opplevd det med Win2000 eller XP.

3) Best på digital musikk - Får jo iTunes/iPod til Windows og det finnes jo andre alternativer som er vel så bra (Creative, SanDisk)

7) Laget for Internett - Bruker man XP er vel alt klart for surfing når installasjonen er ferdig - eller hva?

Punkt 10 kan jeg si meg enig med, men det finnes PC-alternativer som også er pent utformet (eks. Lian Li)

7034181[/snapback]

Helt enig. Er faktisk uenig i alle punktene jeg. Føler at punktene beskriver hva mac kan og ikke hva mac kan i forhold til PC. Fordelen med PC er at man i større grad kan velge hvilke programmer man vil bruke. Innebyggede programmer er vel stort sett dårigere enn 3. parts programmer...

Edit: Nå har ikke jeg prøvd det innebyggede video-redigeringsprogrammet på mac, så jeg kan vel ikke komme her og si at det er dårligere enn andre programmer :p

Endret av Beinert
Lenke til kommentar

Eks.

7034181[/snapback]

2) Har aldri opplevd bug med XP eller MAC, samme for meg, men mener at MAC er bedre innen det denne brukern skal ha maskinen til.

3) iTunes er 10 ganger kjappere på mac enn win! Mac trenger faktisk ikke mye ram eller cpu kraft for og være kjap.

7) Mac er ready to go på nett når du kobler TP kabel til den og slår den på første gang! Så der tror jeg Mac er best!

Lenke til kommentar

Eks.

7034181[/snapback]

2) Har aldri opplevd bug med XP eller MAC, samme for meg, men mener at MAC er bedre innen det denne brukern skal ha maskinen til.

3) iTunes er 10 ganger kjappere på mac enn win! Mac trenger faktisk ikke mye ram eller cpu kraft for og være kjap.

7) Mac er ready to go på nett når du kobler TP kabel til den og slår den på første gang! Så der tror jeg Mac er best!

7034939[/snapback]

MAC kasjer, end of stroy. Det at macer ikke karsje er en urban myte. Det kan være at de krasjer mindre, men det er i såfall for det meste fordi du ikke har milliarder på miliarder av forskellige konfigurasjoner og minde valgmuligheter i oset.

face it, iTunes er IKKE BRA, ei heller iPod. Det er produkter av Steev Jobs ekstremt gode selgeregenskaper og riktig markedsføring. Finnes mange bedre alternativer.

Angående det med klar for internett, Denne pcen jeg sitter på nå (den selvlagde med specs i profilen) går rett på nett etter netverksortet er instalert.

Men det som virkelig tar kaka av de punktene hos eplehuset er no.6: berbare maskiner, der kan det svares enkelt:

JA, en pc kan alt det der, har alt det der og det til en billigere penge.

Det siste punktet dems er muligens deres sterkeste, ikke fordi det er noe bra men fordi smak ikke er noe som kan måler på andre skalaer enn individuelle. Noen liker designet til mac og none liker det ikke, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7412534

Takker for svar.

Det blir enten en 24" Imac eller En Mac Pro.

Nå må bare pengene spares inn.

PS: Har PC (windows) fra før (2(snart 3) bærbare så prøver meg på Mac denne gangen.

Lenke til kommentar
MAC kasjer, end of stroy. Det at macer ikke karsje er en urban myte. Det kan være at de krasjer mindre, men det er i såfall for det meste fordi du ikke har milliarder på miliarder av forskellige konfigurasjoner og minde valgmuligheter i oset.

face it, iTunes er IKKE BRA, ei heller iPod. Det er produkter av Steev Jobs ekstremt gode selgeregenskaper og riktig markedsføring. Finnes mange bedre alternativer.

Angående det med klar for internett, Denne pcen jeg sitter på nå (den selvlagde med specs i profilen) går rett på nett etter netverksortet er instalert.

Men det som virkelig tar kaka av de punktene hos eplehuset er no.6: berbare maskiner, der kan det svares enkelt:

JA, en pc kan alt det der, har alt det der og det til en billigere penge.

Det siste punktet dems er muligens deres sterkeste, ikke fordi det er noe bra men fordi smak ikke er noe som kan måler på andre skalaer enn individuelle. Noen liker designet til mac og none liker det ikke, så enkelt er det.

7035133[/snapback]

Mac OS X, samt hardwaret feiler jo av og til. At det er grunnet mindre muligheter til å konfigurere vil jeg stille et stort spørsmålstegn bak. Har du hørt om noe som heter UNIX, mer bestemt Darwin den open sorce delen av MAC os X? Hvis du setter deg litt inn i det så vil du nok bli overasket over alle de tingene du kan forandre. Du har vel ikke en gang prøvd terminalen i mac os x versjon 10,3 og utover har du? Kan være jeg har feil men tviler. Mac OS X ER sikrere, og mer stabilt (enn windows 2000/xp/ vista såfall RC2) å si noe annet er såfall underlig og går mot alle faktaopplysninger der ute.

Face it, iTunes synes ikke du er bra. Jeg liker det svært godt, iPod er jeg helt enig i. Det er langt fra den beste mp3 spilleren der ute, men den mest solgte og populære *host* windows *host* Men det er 1 av titals programmer som er SVÆRT (mangen av de som det ikke finnes på windows i det hele tatt) gode som du får gratis med en mac. Det finnes ikke en gang en DVD avspiller med windows sist gang jeg så. Og det finnes rikelig med alternativer til mac også. Eks på programmer som følger med Automator, Comic Life, Dashboard, DVD player, iCal, GarageBand, iDVD, iPhoto, iWeb, Mail, iSync, disk utility, Migration assistant ECT

Hvis du kan ta en bærbar maskin med bare windows instalert, ta den ut av esken koble strømmen til. For så å koble den til tråløst/ tråbasert internett og ikke få noen addware/ virus ved normalt bruk (hehe misbruk) så skal du få en full pez ninja turters figur av meg. Du må nesten ha 1 antivirus program 1 addware/spyware program og alike vel er du ikke helt sikker.

Angående pris så er mac ikke dyre, se eks på Mac Pro finn EN maskin som har lavere pris og i nærheten av samme spec.

Jeg har bruk Mac os X og windows 2000, win xp og vært beta tester for M$ vista i flere år. Og jeg vil si at mac os X har mange flere sterke sider og færre svake sider enn noen andre windows versjoner der ute, og det ser også dårlig ut for Vista.

Lenke til kommentar

Jeg ser kun een grunn til at kjøpe en MAC for videoredigering - og det er Apple's eget redigeringprogram: Final Cut Pro

Dette program koster 'kun' 1300 dollars og ska man ha diverse tillegspakker også - da er prisen på software lett oversteget prisen på hardwaren.

Hvis der ikke er tale om ultra proff videoredigering - da mener jeg, at Core 2 Duo med videoredigerings programmer fra Adobe eller Avid - er ikke noget man bør overse per i dag m.h.t. pris/ytelse.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

...det er alltid morsomt å følge PC / Mac krangler. Desverre blir mindre av det i fremtiden siden Mac blir mer og mer PC (i hvertfall hardware messig) fremover.

Les: www.itavisen.no/php/art.php?id=342039

Uansett er Mac OS´n utvilsomt overlegen og programpakken som følger med er imponerende.

Jeg bruker Final Cut Pro suite daglig og det er en VELDIG bra videoredigerings pakke.

Avid på en vel konfigerert PC er sikkert også bra.

Bottom line is you get what you pay for.

Endret av zorrent
Lenke til kommentar
Jeg ser kun een grunn til at kjøpe en MAC for videoredigering - og det er Apple's eget redigeringprogram: Final Cut Pro

Dette program koster 'kun' 1300 dollars og ska man ha diverse tillegspakker også - da er prisen på software lett oversteget prisen på hardwaren.

Verkar som det er lenge sidan du har sett på prisar. Final Cut Studio, som inkluderer Final Cut Pro, DVD Studio Pro, Motion og Soundtrack Pro koster 11490kr frå Apple Store. Ein får ikkje kjøpt FCP for seg sjølv meir trur eg, iallfall ikkje frå Apple.no. Adobe Premiere Pro koster 9550kr åleine, eller 13800 saman med AE Standard, PS CS2, Bridge og Dynamic Link. Avid Xpress kjem både til Windows og OS X, og der koster Xpress Pro ca. 15000kr åleine meiner eg. Xpress Studio koster mykje meir. Prisforskjellane på softwaresida er ikkje so stor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...