nubee Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Er det noen som har prøvd tuning av dieselmotor? Jeg vurderer dette, men ønsker å høre om noen har noen erfaring med dette. Fordeler og ulemper med tuning. Jeg snakker da ikke om chip-tuning, men noe som manipulerer/forbedrer doseringen og tidspunktet for innsprøyting av drivstoff. Evt. hvilke firma jeg skal/bør bruke. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Tenker du på "stand alone" after marked ECU slik som du kan få tak i til personbiler? er rimelig dårlig med det til dieselbiler har faktisk ikke sett noe slikt engang, chiping/dieselbox er stort sett de eneste alternativene om du vil ha mer effekt bortsett fra å montere intercooler eller større turbo. Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hvis du snakker om justering\tuning av dieselbiler med mekaniskinnsprut så kan f.eks turbopower.no utføre dette. F.eks på Hiace med 2,4TD koster dette trøye 3000kr. Lenke til kommentar
nubee Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Hvis du snakker om justering\tuning av dieselbiler med mekaniskinnsprut så kan f.eks turbopower.no utføre dette. F.eks på Hiace med 2,4TD koster dette trøye 3000kr. 6972901[/snapback] Det var noe sånt jeg tenkte på ja. Men finnes det flere som utfører dette, trenger nødvendigvis ikke å være i Norge. Og ja - jeg vet at jeg må varsle myndighetene om at effekten er økt.... Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Må og må, så lenge effekten ikke øker med mer enn maks 15% så trenger du ikke å godkjenne det, men du vil kanskje ha mer enn 15% effekt økning. Hvilken bil er det du skal ha det utført på? Lenke til kommentar
nubee Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Må og må, så lenge effekten ikke øker med mer enn maks 15% så trenger du ikke å godkjenne det, men du vil kanskje ha mer enn 15% effekt økning. Hvilken bil er det du skal ha det utført på? 6974417[/snapback] Det er en Mazda det er snakk om. Vil man merke et forbedret deriemoment ved en slik "operasjon" da? Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Ifølge hva f.eks turbopower lover så skal dreiemomentet øke bra, har du f.eks ikke intercooler på din bil burde du montere det, da kan du gå endel ned på forbruket samtidig som effekt og moment øker. Endret 1. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
nubee Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Ifølge hva f.eks turbopower lover så skal dreiemomentet øke bra, har du f.eks ikke intercooler på din bil burde du montere det, da kan du gå endel ned på forbruket samtidig som effekt og moment øker. 6977519[/snapback] Hva med slitasje på motor, vil ikke den bli større ved en slik operasjon? Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Ved å kun montere intercooler og justere diesel mengden burde slitasje økningen være minimal så lenge man ikke øker ladetrykket(turbotrykk). De fleste gamle dieselmotor holder en evig, f.eks er det mange som turbokonverterer 15-20år gamle Toyota diesel uten turbo som går mange år etterpå. Endret 1. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
kadett Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Må og må, så lenge effekten ikke øker med mer enn maks 15% så trenger du ikke å godkjenne det, men du vil kanskje ha mer enn 15% effekt økning. Hvilken bil er det du skal ha det utført på? 6974417[/snapback] Det er feil; Siterer Espen Andersson, Statens vegvesen - Oslo "Jeg føler behov for å komme med noen kommentarer her. "Ryktet" om at der er lov å trimme bil inntil 15% uten godkjenning, kommer nok fra et internt notat i Statens vegvesen, som sier at det ikke kan påvises trimming dersom det måles inntil 12-15% effektøkning. Dette på grunn av usikkerhet i måling samt de toleranser som tillates innenfor en motorserie. Enhver endring i effekt skal meldes inn til Statens vegvesen for ny godkjenning. Man må også dokumentere at bilen fortsatt klarer avgasskravene." Endret 2. oktober 2006 av kadett Lenke til kommentar
trra Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Nei, det er ikke feil når man må ta hensyn til 15% feilmargin på effekten. Et eksempel, min bil har 150hk orginalt, om jeg da trimmer den til 170hk og blir stoppet i kontroll og målt til 170hk kan man ikke kreve at den skal bli godkjent med 170hk siden jeg er innenfor feilmarginen på 15%. Og de fleste biler klarer avgasskravene uten problemer med lett trimming. Endret 2. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) En ting er at det er vanskelig å måle, og derfor gis et slingringsmonn på 12-15%, men dersom det under en kontroll blir avdekket (kan dokumenters) at man har gjort endringer for å få mer effekt (som f.x. endring av motorstyring), anser jeg det for høyst sannsynlig at man får problemer selv om man ligger innenfor singsringsmonnet. Eksempel: Man har en 1.9 TDI med 105 hk, og kjøper en oppgradering som skal gi 120 hk. Dette er jo innenfor 15%, men dersom biltilsynet avdekker at man har gjort endringer (ny boks eller ny SW-versjon) for å øke effekten fra 105 hk uten å betale avgiftene for dette, får man nok problemer. En liten (meningsløs, men teoretisk) digresjon: Hvordan er dette "andre veien"?? Si at du har kjøpt en (igjen) 1.9 TDI med 130 hk, og vil redusere ytelsen til 90 hk (som minste Touran har med samme motor). Får man da tilbake avgiftene som utgør forskjellen på 40 hk?? Endret 6. oktober 2006 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Hjelper jo svært lite om de kan bevise at du har byttet motorstyring så lenge de faktisk ikke har noe grunnlag for å få en nøyaktig måling, om de da måler den til 120hk så må de fremdeles ta hensyn til feilmarginen. De vet eller ikke hvor mye denne motoren er målt til orginalt, noen motorer kan ytte 3-5% mer enn det fabrikken oppgir. Angående effektsenking : kan aldri tenke meg at du får igjen en krone. Endret 6. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 De kan ikke bevise at du har fått mer effekt, men de kan bevise at du har forsøkt å øke effekten fra det som er originalt, og det ser jeg for meg kan gi problemer. Effektsenking: Det er jo slik at alle regler som gir økning i avgifter en vei, skal gi senking av avgifter andre veien. Eller? Hadde vært morsomt å prøve dette! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) da kan du gå endel ned på forbruket samtidig som effekt og moment øker. 6977519[/snapback] Skal du ha mer effekt ut på hjulene, så må du putte mer energi inn i motoren. Med andre ord, hvis bilen er blitt sterkere, så bruker den også mer diesel/bensin. Tunere liker å hevde at de kan gjøre motoren mer effektiv. Dette bør man ta med en sekk salt fordi fabrikantens muligens viktigste prioritering i våre dag er drivstofforbruk. Dreiemoment og turtall, og effekt er uttrykk for det samme, det er bare to forskjellige måter å regne på. Hvis effekten stiger med 20% på et gitt turtall, så stiger dreiemomentet og drivstofforbruket også med 20%. Endret 6. oktober 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Greit nok at den trekker mer suppe ved full pupp, for å si det sånn, men vi må vel åpne for at det er mulig at en god tuning kan redusere forbruket ved dellast... Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Skal du ha mer effekt ut på hjulene, så må du putte mer energi inn i motoren. Med andre ord, hvis bilen er blitt sterkere, så bruker den også mer diesel/bensin. Når du har en diesel motor med turbo, men uten intercooler så trenger du ikke mer diesel for å øke effekten pga motoren jobber mer effektivt med en intercooler montert. Er flere som monterer intercooler på 2,4Td motoren som jeg har i Hiacen som opplever at forbruket går ned, spesielt de som kjører offroad med hilux med samme motor og litt store hjul, som går ned 0,2-0,4dl på mila samtidig som bilen går bedre. Selv med noe økning av ladetrykk går dieselforbruket ned. De kan ikke bevise at du har fått mer effekt, men de kan bevise at du har forsøkt å øke effekten fra det som er originalt, og det ser jeg for meg kan gi problemer. 7012905[/snapback] De må fremdeles ha en måling av effekten som de kan bruke til beregne effektenavgift eller for å få den godkjent, men så lenge de må trekke fra 12-15% så blir det vanskelig å forlange mer i effektavgift\godkjenning når ytelsen ikke har økt med mer enn tilsvarende feilmarginen. Endret 6. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) slett denne Endret 6. oktober 2006 av trra Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Er flere som monterer intercooler på 2,4Td motoren som jeg har i Hiacen som opplever at forbruket går ned, spesielt de som kjører offroad med hilux med samme motor og litt store hjul, som går ned 0,2-0,4dl på mila samtidig som bilen går bedre.7013338[/snapback] Jeg tenkte på nyere dieselmotorer med høy litereffekt. At eldre japanske dieselmotorer ikke er optimalt konstruert, tviler jeg ikke på. Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ja, var det jeg tenkte på når jeg svarte trådstarter , er vel ingen dieselmotorer som har mekanisk innsprutt på nye biler som blir solgt i Norge idag. 2,4TD motoren ble faktisk levert fram til 2002, da tok 2.5D4D over, elektronisk innsprut, men fremdeles uten IC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå