Gå til innhold

Hvordan finne temperatur på x1900GT? Ny kjøler?

Itw

Anbefalte innlegg

Heisann

Fikk x1900GT kortet i hus her om dagen, men syntes det bråker litt mere enn XFX 7800GT kortet gjorde så vurderer en mere stillegående kjøler til den, noen forslag på en bra og stille kjøler?

Og en annen ting instalerte ATI tools v0.24 men den finner ikke skjermkortet engang...

Tenkte jeg skulle bruke den til og se tempereaturen med...

Hva kan være galt her?

Skjermkortet atår i en XC Cube EZ482

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har 2 X1900GT selv, et med accelero X2 og det andre med VF900CU. av de to saa virker VF900CU til aa gi best kjoeling, men X2 kan virke en liten smule roligere..

naar det gjelder ATiTool, 0.24 har ikke stoette for X1900GT da det ble laget foer kortet kom ut, proev v025-beta15 (beta 16 er ustabil)

den funker for begge mine GT kort

Lenke til kommentar

begge de to kjoelerene er saa pass stille at hvis du har en litt braakete hdd eller noen vifter saa vil du ikke hoere noe av kjoelerene.

X2 kan du stille vifte hastighet etter temp som kortet har (f.eks. 30% vanlig, 70-100% ved spilling)

VF900CU har ikke den funksjonen, men der faar du med en trinnloes viftekontroller.

soek litt paa nettet, er nok av tester (ogsaa av stoey nivaa)

Uansett er de myte roligere en stock!

Lenke til kommentar

Ja stock bråker jo ikke så mye, så om de er mye roligere så er jo målet egentlig oppnådd me engang:)

Ellers så er de bare cpu & psu vifta og de høres ikke, så lenge man ikke spiller, da er de helt rolige...

Harddisken er Samsung spinpoint så den er ganske rolig av seg:)

Men skal prøve og se litt, blir nok muligens X2 siden den vil justere selv etter temp?

Så slipper man at man glemmer av det..:)

Lenke til kommentar

Var stor forskjell der på full hastighet i så fall:)

Men hvordan er det med x1900GT burde man ha minne kjølere i tillegg siden stock vifta dekker hele kortet regner jeg med at den kjøler minne noe også?

EDIT: ser jo at zalam har en del kjølere noen som har en formening om hvordan de er?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

VF900CU er zalman.. der foelger det med egne kjoeleribber til minnet (obs. jeg hadde litt problemer med aa faa de til aa henge p.g.a. elendig klister kvalitet paa kjoeleribbene)

X2 dekker over rambrikkene (+ du faar kjoelt ned vivo cjip'en eller hva det naa er i tillegg ;) )

vf700cu kan oxo gaa, men anbefaler VF900cu da den kjoeler best.

edit: X2 blaaser varmlufta nedover over hovedkortet, saa hvis pc'en er tett, og du spiller lenge, kan det bli litt varmt inni der... Vfx00cu blaaser direkte over kortet

Endret av Changis
Lenke til kommentar

hvis du kan styre vifter i bios, saa kan du bare koble VF900Cu rett til f.eks. case fan eller CPU fan (ledningen fra vifta er veldigg kort) ellers foelger det med en styrings enhet: fanmate2.jpg

den kan jo selvfoelgelig ligge inne i kabinettet fanmate.jpgen eldre utgave, men ca samme str.

(men da maa du aapne for aa stille, men sett den paa rundt 60-80% saa hoerer du sikkert ikke noe av vifta da maskinen er lukket.

Lenke til kommentar

Ok ja har vært borti sånne "fanmates", eneste er at når jeg spiller, har jeg jo lyd, så da er det greit med litt bråk + at skjermkortet blir varmere, men er jo my arbeid å skru av dekslet og på igjenn for hver gang man skal spille da..

Men det er jo bare en bitte liten vri bryter så kan jo lodde den løs å sette den bak dekslet til lyd osv i front da, de kan jo bli bra:)

Kjøper zalman jeg tror de passer meg best:)

Bestiller bare den dyreste, regner med den kjøler best?

Tusen takk for all hjelp, veldig kjekt å få flere vurderinger og forslag hjelper godt på;)

Mvh ITW

Lenke til kommentar

vet ikke om de kjoeler bedre, men de er mer lik X2, med at de dekker nesten hele kortet. MEN utblaasing av varmluft skjer ut baksiden av kabinettet ;)

(har selv satt en akasa pcislot vifte som suger varmluft aa blaaser ut baksiden av kabinettet vesiden av X2'en siden kortet staar meget lavt i pc'en, (ca 3-5cm over bunnen) og faar derfor daarlig luftgjennomstroemning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...