Gå til innhold

Konqueror vil ikke forhåndsvise alle min PDF filer

DJViking

Anbefalte innlegg

Jeg benytter Konqueror som filbehandler og når jeg viser PDF bøkerne min som ikoner vil bare noen få av dem forhåndsvises i Konqeror. Det er ingen feil med de PDF filene som ikke vises.

Noen som kan anbefale en annen "ren" filbehandler for KDE? Jeg liker endel funksjonalitet fra Konqueror, men synes den inneholder alt for mye unødvendig for en filbehandler(som f.eks nettleser). Liker filosofien KISS(Keep It Simple, Stupid.. Tror jeg det var). Gnome har slike "rene" filbehandlere(noen ganske gode), men jeg foretrekker å benytte KDE applikasjoner da jeg kjører KDE og integrasjonen mot den blir da lettere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konqueror har en cap som tilsier at den ikke lager preview av filer etter en vis størrelse, mulig det kan være noe? Ellers så vet jeg ikke hvorfor noen ikke vises.

Vet ikke om noen filbehandler på nivået med Konqueror, men du kan sjekke http://kde-apps.org/ . Hvis du liker KISS, så er kanskje ikke KDE det rette valget ;)

6971824[/snapback]

Jeg liker KISS på enkelte områder. Forstår egentlig ikke hvorfor en filbehandler også trenger å ha nettleserfunksjonalitet. Halvparten av instillingene til Konqueror gjelder for nettleser(unødvendig). Selv om jeg da selvsagt ikke trenger å bry meg om dem vil jeg helst være uten dem.

Windows Utforsker(Den som kommer med Vista) vil jeg kalle en KISS filbehandler. Etter som jeg hører skal de skille nettleseren og filbehandleren.

Jeg oppdager mer og mer at hvis man ikke finner et program som passer med ditt brukermønster så er man enten nødt til å lage det eller nøye seg med noe annet. Jeg har kommer over flere slike programmer....Har jo installert GTK+ så kanskje jeg skulle prøve noen slike filbehandlere.

Lenke til kommentar
Slut å syt :) vist du ikkje liker konqueror, så bruk noko anna. Eg synest åersonlig at det er praktisk å ha http/fish/file/smb/nfs/ftp o.s.v.  i samme programmet, istadenfor å måtte ha 2-4 programm oppe samtidig.

6972742[/snapback]

Her er jeg enig! De fleste filbehandlerne til linux er veldig spartanske, så det er bare postitivt at Konqueror er et alternativ for de som faktisk ønsker en alt i ett løsning. Jeg syns også det er digg med skikkelig innebygd støtte for ftp,ssh,samba-browsing osv.

Rangering av GUI-filbehandlere etter features:

1. Konqueror

2. Nautilus

3. thunar (følger med xfce 4.4), xfe,...

PS. xfe er veldig lik windows explorer for de som foretrekker det.

Lenke til kommentar
Slut å syt :) vist du ikkje liker konqueror, så bruk noko anna. Eg synest åersonlig at det er praktisk å ha http/fish/file/smb/nfs/ftp o.s.v.  i samme programmet, istadenfor å måtte ha 2-4 programm oppe samtidig.

6972742[/snapback]

Her er jeg enig! De fleste filbehandlerne til linux er veldig spartanske, så det er bare postitivt at Konqueror er et alternativ for de som faktisk ønsker en alt i ett løsning. Jeg syns også det er digg med skikkelig innebygd støtte for ftp,ssh,samba-browsing osv.

Rangering av GUI-filbehandlere etter features:

1. Konqueror

2. Nautilus

3. thunar (følger med xfce 4.4), xfe,...

PS. xfe er veldig lik windows explorer for de som foretrekker det.

6975832[/snapback]

Det er selvsagt enkelt funksjonalitet jeg liker ved filbehandlere. Jeg liker det ikke helt spartansk. Samba-browsing er en kjekk ting og noe jeg mener bør være støtte for i en filbehandler. En annen ting er støtte for å tilpasse en context menu(høyreklikk), som jeg ser Konqueror faktisk har. Det er bare det at nettleser, ftp, ssh er ting jeg mener hører hjemme i andre applikasjoner. Konqueror skulle vært modulært slik at de som ikke vil ha nettleser funksjonaliteten kan fjerne den.

Lenke til kommentar
Det er bare det at nettleser, ftp, ssh er ting jeg mener hører hjemme i andre applikasjoner. Konqueror skulle vært modulært slik at de som ikke vil ha nettleser funksjonaliteten kan fjerne den.

6976120[/snapback]

Her er jeg ikke enig, og det er nettopp dette som er så genialt med KDE (integrasjonen av kio_slaves), som gjør at man transparent kan bruke alle mulige slags "filsystem".

Er det mer naturlig at du må bruke ørten ulike programmer til FTP, SSH osv.? Slik som er vanlig i windows. En filbehandler har jo nettopp som oppgave å manipulere filer/kataloger, og overlappingen ville isåfall blitt enorm om man skal bruke flere ulike programmer til hver sin protokoll.

(Forøvrig er dette en funksjonalitet i KDE, og ikke spesifikt for Konqueror. Så det funker i andre KDE-programmer også)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
En filbehandler har jo nettopp som oppgave å manipulere filer/kataloger, og overlappingen ville isåfall blitt enorm om man skal bruke flere ulike programmer til hver sin protokoll.

6976218[/snapback]

Når du sier det slik høres det ganske logisk ut egentlig. Det er bare slik at Konqueror har lite instillinger for avansert bruk av FTP og SSH som jeg har funnet i frittstående applikasjoner. For enkelt bruk er det vel godt og greit sikkert å ha slike funksjoner i Konqueror.

Men jeg rikker meg ikke fra mitt standpunkt om at en nettleser hører ikke hjemme i en filbehandler.

Lenke til kommentar
Men jeg rikker meg ikke fra mitt standpunkt om at en nettleser hører ikke hjemme i en filbehandler.

6976531[/snapback]

Det har vel noe kanskje litt å gjøre med navigering - for det har etterhvert blitt vanlig med nettleser-type navigering i filbehandlere (startet vel med windows explorer), hvor man kan navigere frem og tilbake blant annet.

Konqueror har altså satset på et slikt type grensesnitt som er veldig likt med en nettleser. Men det fins helt andre typer filbehandlere også, slik som f.eks thunar. Hver sin smak :)

Forøvrig er hele KDE veldig modulært med komponenter som tar seg av forskjellige oppgaver, så når du viser en HTML-fil i Konqueror/kfmclient, er det en separat komponent (khtml) som tar seg av visningen. Samme komponent brukes i flere andre KDE-programmer også. Samme gjelder kio_slaves og mye annet snadder. Så det er altså ikke slik at hvert program er bloata med all denne funksjonaliteten - isteden deles den mellom KDE-programmer.

Lenke til kommentar

Konqueror er konge! Hilsen gnome-fan :p

Konqueror har en cap som tilsier at den ikke lager preview av filer etter en vis størrelse, mulig det kan være noe? Ellers så vet jeg ikke hvorfor noen ikke vises.

Vet ikke om noen filbehandler på nivået med Konqueror, men du kan sjekke http://kde-apps.org/ . Hvis du liker KISS, så er kanskje ikke KDE det rette valget ;)

6971824[/snapback]

Forøvrig har også Nautilus en slik grense (kan stilles inn fra egenskaper eller noe) - men jeg tror det går på tid. Skjedde etter at jeg klaget over at "*ett eller annet stygt program* stjeler 100% cpu i to timer etter at jeg går inn i *mappe med masse digre mediafiler!" til bugzilla. Selv om jeg tviler på at jeg var aleine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...