Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1988 Dodge 350 LE Tak-prosjekt


TaklampeX

Anbefalte innlegg

Vi er 7 '88modeller som har kjøpt oss en stor van av samme årgang. Blant de tingene vi må fikse er taket. På slike biler er taket gjerne kun en tynn blikkplate. Den blikkplaten ville noen danse på for 2 år siden. Nå er det store ujevnheter, og det buldrer når vi kjører over humper. Slik ser taket ut nå: (klikk for å se større versjon)

 

9.JPG

 

Vi har tenkt litt på mulighetene våre. Vi kan prøve å jevne det ut eller sette det i spenn oppover slik at det ikke buldrer eller treffer hoder inni bilen, eller vi kan tenke på å bytte ut taket. Vi luftet en tanke om å kutte i taket og sette inn pleksiglass, og vi er enige om at det hadde sett dritfett ut. Det vi derimot ikke kan uttale oss om er hvor mye dette koster, hvordan vi skal få gjort det, - og ikke minst: er dette lovlig? Vi måtte hatt noen bjelker/fester på tvers for å holde glasset oppe. Her er en liten skisse fra photoshop:

 

10.jpg

 

Noen kommentar? Er dette realistisk? Er det lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
Dere mister jo hele avstivinga i karroseriet vist dere gjør det der, så det synes jeg var en dum ide, kult teoretisk kanskje men dårlig i praksis

7184957[/snapback]

 

Det tror jeg ikke, for det er et veldig tynt og ugjevnt blikktak der nå. Jeg tror ikke det har så mye å si på stivheten i karroseriet generelt. Vi har snakket med glassmester som forteller at lexan er i så fall det vi må bruke. Det er det de bruker som skillevegger i varebiler, så det er nok godkjent. Det som blir værre er monteringen og å få det festet ordentlig, samt å få det helt tett. Vi skal forhøre oss mer med glassmestre og diverse verksteder.

 

Takker for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Frisk vintervind blåste liv i dette tak-prosjektet, og jeg fant meg selv skrivende en mail til vegvesen.no:

 

 

Hei

 

Vi har en Dodge RAM fra 1988 med et svært ujevnt/bulkete og tynt blikktak. Vi har lenge visst at vi burde gjøre noe for å reparere det eller forsterke det slik at det ikke buldrer når man kjører over humper o.l., og nå har vi fått en ide vi synes er en god løsning. Vi har tenkt tanken å bytte ut(sage ut) blikktaket og erstattet det med en Lexan-plate (plexi-glass, bare sterkere) eller annen form for gjennomsiktig og sterkt materiale. Et stort vindu i taket, med andre ord.

 

Så er spørsmålet: Er det noe i lovverket som setter en umiddelbar stopper for prosjektet? Jeg antar at prosjektet blir godtatt på en kontroll med litt synsing om glasset er festet bra nok, om det er tilstrekkelig bjelker/festepunkter til å holde glasset oppe, - selv med snø/vann på, og om lekkasjer er forhindret. Stemmer det at et sånt prosjekt blir godtatt så lenge det holder stand?

 

Vi er klar over at et sånt prosjekt må utføres av profesjonelle fagmenn, og at det ikke blir billig, men før vi forkaster eller kaster oss i å bytte ut taket vil vi gjerne høre hvor vidt det er lov.

 

Takk for svar

 

Mvh

 

Håkon

 

Hvor lang tid bruker vegvesenet til å svare på mail? Det har nå gått en uke.

 

 

 

Her er et bilde av hvordan taket ser ut inni:

51.jpg

 

Flere synspunkter på prosjektet?

 

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Svar fra Vegvesenet:

Hei!

 

Denne bilen har selvbærende karosseri og ikke egen ramme. Det betyr at hele karosseriet innklusiv taket er en bærende konstruksjon. Taket er med på å stive opp bilen og holde den sammen. Det betyr at en ikke uten videre kan gjøre inngrep i det originale taket. Dersom det lovmessig skal la seg gjøre å endre taket, montere takluke e.l. så må det foreligge retninglinjer fra kjørtøyfabrikanten og disse må følges til punkt og prikke.

 

Dersom dere ønsker å undersøke mer om mulighetene for å endre taket så anbefaler vi at dere tar kontakt med den norske hovedimportørern av Dodge og spør etter skriftlige retninglinjer for dette.

 

Hilsen Jon

 

Uff da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...