TaklampeX Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Vi er 7 '88modeller som har kjøpt oss en stor van av samme årgang. Blant de tingene vi må fikse er taket. På slike biler er taket gjerne kun en tynn blikkplate. Den blikkplaten ville noen danse på for 2 år siden. Nå er det store ujevnheter, og det buldrer når vi kjører over humper. Slik ser taket ut nå: (klikk for å se større versjon) Vi har tenkt litt på mulighetene våre. Vi kan prøve å jevne det ut eller sette det i spenn oppover slik at det ikke buldrer eller treffer hoder inni bilen, eller vi kan tenke på å bytte ut taket. Vi luftet en tanke om å kutte i taket og sette inn pleksiglass, og vi er enige om at det hadde sett dritfett ut. Det vi derimot ikke kan uttale oss om er hvor mye dette koster, hvordan vi skal få gjort det, - og ikke minst: er dette lovlig? Vi måtte hatt noen bjelker/fester på tvers for å holde glasset oppe. Her er en liten skisse fra photoshop: Noen kommentar? Er dette realistisk? Er det lov? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Forhør dere med biltilsynet om de vil godkjenne det. Tror desutten at dere må ha noe sterkere enn plexi om det først skal gjennomføres. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Husk gode pakninger og silikon hvertfall.. Lenke til kommentar
bluesmoke Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Dere mister jo hele avstivinga i karroseriet vist dere gjør det der, så det synes jeg var en dum ide, kult teoretisk kanskje men dårlig i praksis Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Vil tro det vil være vanskelig (umulig?) å få noe slikt godkjent. Før jeg gjorde noe som helst annet ville jeg snakket med biltisynet og forhørt meg grundig. Lenke til kommentar
kentsor Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 så ingen bilder av hvordan det så ut jeg, men trur jeg heller ville gått for å bytte tak. få tak i ett høyt tak kanskje. Lenke til kommentar
TaklampeX Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Dere mister jo hele avstivinga i karroseriet vist dere gjør det der, så det synes jeg var en dum ide, kult teoretisk kanskje men dårlig i praksis 7184957[/snapback] Det tror jeg ikke, for det er et veldig tynt og ugjevnt blikktak der nå. Jeg tror ikke det har så mye å si på stivheten i karroseriet generelt. Vi har snakket med glassmester som forteller at lexan er i så fall det vi må bruke. Det er det de bruker som skillevegger i varebiler, så det er nok godkjent. Det som blir værre er monteringen og å få det festet ordentlig, samt å få det helt tett. Vi skal forhøre oss mer med glassmestre og diverse verksteder. Takker for tilbakemelding! Lenke til kommentar
kentsor Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 lexan er holdbart som bare det vet jeg.. men er det ikke enkelt og greit å bare bygge nye avstivere på det taket som er der a?? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Tror dere må få varmet det opp, og bøyd det til ordentlig hvertfall. Lenke til kommentar
TaklampeX Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Frisk vintervind blåste liv i dette tak-prosjektet, og jeg fant meg selv skrivende en mail til vegvesen.no: Hei Vi har en Dodge RAM fra 1988 med et svært ujevnt/bulkete og tynt blikktak. Vi har lenge visst at vi burde gjøre noe for å reparere det eller forsterke det slik at det ikke buldrer når man kjører over humper o.l., og nå har vi fått en ide vi synes er en god løsning. Vi har tenkt tanken å bytte ut(sage ut) blikktaket og erstattet det med en Lexan-plate (plexi-glass, bare sterkere) eller annen form for gjennomsiktig og sterkt materiale. Et stort vindu i taket, med andre ord. Så er spørsmålet: Er det noe i lovverket som setter en umiddelbar stopper for prosjektet? Jeg antar at prosjektet blir godtatt på en kontroll med litt synsing om glasset er festet bra nok, om det er tilstrekkelig bjelker/festepunkter til å holde glasset oppe, - selv med snø/vann på, og om lekkasjer er forhindret. Stemmer det at et sånt prosjekt blir godtatt så lenge det holder stand? Vi er klar over at et sånt prosjekt må utføres av profesjonelle fagmenn, og at det ikke blir billig, men før vi forkaster eller kaster oss i å bytte ut taket vil vi gjerne høre hvor vidt det er lov. Takk for svar Mvh Håkon Hvor lang tid bruker vegvesenet til å svare på mail? Det har nå gått en uke. Her er et bilde av hvordan taket ser ut inni: Flere synspunkter på prosjektet? Takk for svar Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Så lenge "bjelkene" er der er det jo sikkert greit.. Det er jo de som holder bilen sammen, akkurat som et hus. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Vet ikke hvor lang tid de bruker på å svare på en søknad etc. Men leg ut svare når du får det. Gleder meg sykt til å høre hva de svarer :!: Lenke til kommentar
TaklampeX Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Svar fra Vegvesenet: Hei! Denne bilen har selvbærende karosseri og ikke egen ramme. Det betyr at hele karosseriet innklusiv taket er en bærende konstruksjon. Taket er med på å stive opp bilen og holde den sammen. Det betyr at en ikke uten videre kan gjøre inngrep i det originale taket. Dersom det lovmessig skal la seg gjøre å endre taket, montere takluke e.l. så må det foreligge retninglinjer fra kjørtøyfabrikanten og disse må følges til punkt og prikke. Dersom dere ønsker å undersøke mer om mulighetene for å endre taket så anbefaler vi at dere tar kontakt med den norske hovedimportørern av Dodge og spør etter skriftlige retninglinjer for dette. Hilsen Jon Uff da... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) hehe, da tror jeg dere skal slite med å få gjort noe sånnt. HVERTFALL gå godkjent det på en russebil. De er strenge på russebiler. Endret 2. februar 2007 av espennyh Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Gjetter på at det var the end and good night for dette prosjektet, eller? Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 hehe, da tror jeg dere skal slite med å få gjort noe sånnt. HVERTFALL gå godkjent det på en russebil. De er strenge på russebiler. 7845848[/snapback] Det skal jeg skrive under på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå