Gå til innhold

Et aspekt-problem med Dell widescreen er løst


thomit

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har funnet ut på min egen 2007WFP, men det kan kanskje gjelde andre Dell widescreen også?

 

Scenario: Du har plugget inn din Dell, satt "native" oppløsning, og ting virker greit.

Du har kanskje programmer (spill) som kun støtter 4:3 aspekt, og du vil unngå at disse blir "strukket" - du får riktignok fyllt hele skjermen da, men geometrien blir helt feil - alt blir strukket i bredden, rundinger blir ovale osv.

 

Men - Dell har en innstilling i OSD'et under "display settings" some heter "wide mode" - dette kan kanskje fikse på saker og ting?... det er bare det at den kan ikke nåes! Du kommer ikke til og får gjort noe her. Jeg fikk i hvert fall ikke det, mulig at det er annerledes for andre?

 

Saken er den, at når skjermen allerede er innstillt i en 16:10 widescreen-oppløsning (1680/1050), så blir denne opsjonen "blanket ut"!

 

Løsning:For å komme inn og få endret noe her, så må du først endre oppløsningen på skjermen til en 4:3 oppløsning, f.eks. 1400/1050, 60Hz (hvis du bruker DVI). Da blir denne opsjonen i OSD'et tilgjengelig :thumbup: - setter du den da til 4:3 i stedet for Fill (som er standard), får du endelig ditt gode gamle 4:3 spill til å fylle hele høyden på skjermen, men med svarte bjelker på hver side - slik at geometrien blir korrekt. OBS! - du må også eventuellt stille in grafikkortet slik at det ikke automatisk fyller hele bredden på 4:3-applikasjoner.

 

Det samme oppnåes hvis du setter wide mode til 1:1 også, men med f.eks. Football Manager, som kun kjører på en oppløsning på 1024/768, så blir det hele sentrert med svart på alle sider, og det hele blir for lite. (Jeg vet jo at man faktisk kan få FM til å kjøre i widescreen, dette støttes av programmet - men det er ingen knapper i FM som lar deg skifte oppløsning, man må legge inn et command i snarveien).

 

Det er jo også grafikkort som har slike aspekt justeringer/valg innebygd, men det er bare det at det vil ikke hjelpe noe særlig så lenge skjermen står fast på Fill i wide mode :D

 

Øhm...får kanskje legge til at det er godt mulig noen andre forlengst har funnet ut av dette her, men jeg har ikke sett det nevnt noen andre steder på dette forumet, så...

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Dette er ikke et problem for meg siden de spillene jeg spiller støtter WideScreen-formatet! Jeg har et ATI-skjermkort og inne på Catalyst Control Center huker jeg av for ''Scale Image To Full Panel Size'':

 

 

 

Så, jeg vil at skjermen skal stå på standard, altså ''Fill'', da får jeg aldri svarte spalter i skjermen. Enkelt og greit! :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Ja, men mitt problem var helt omvendt, onyx - jeg vil ikke at 4:3-spill skal strekkes ut, jeg foretrekker at geometrien er korrekt framfor at hele bredden på skjermen blir fyllt - så jeg har mitt ATI-kort stående på "centre timing" eller hva det nå het - nettopp for å unngå dette. Men det virket ikke fordi skjermen sto på "fill". Det blir likevel riktig når jeg spiller widescreen-spill :thumbup:

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Ja, men mitt problem var helt omvendt, onyx - jeg vil ikke at 4:3-spill skal strekkes ut, jeg foretrekker at geometrien er korrekt framfor at hele bredden på skjermen blir fyllt - så jeg har mitt ATI-kort stående på "centre timing" eller hva det nå het - nettopp for å unngå dette. Det blir likevel riktig når jeg spiller widescreen-spill  :thumbup:

Skjønner skjønner! Hvilket spille spiller du da? Hvis du har prøvd CS:S så støtter spillet WS. Men, jeg tror ikke du må sette av 4:3-aspekten på skjermen din. Jeg tror det skal holde med å huke av for ''Centre Timings'' som du sier. Da jeg prøvde det i CS:S så fikk jeg de svarte spaltene og geometrien passet perfekt, men fikk svarte spalter over hele skjermen. Er da kanskje vi skal bruke 4:3-aspektet, for å fikse på høyden? :)

Lenke til kommentar
Ja, men mitt problem var helt omvendt, onyx - jeg vil ikke at 4:3-spill skal strekkes ut, jeg foretrekker at geometrien er korrekt framfor at hele bredden på skjermen blir fyllt - så jeg har mitt ATI-kort stående på "centre timing" eller hva det nå het - nettopp for å unngå dette. Det blir likevel riktig når jeg spiller widescreen-spill  :thumbup:

Skjønner skjønner! Hvilket spille spiller du da? Hvis du har prøvd CS:S så støtter spillet WS. Men, jeg tror ikke du må sette av 4:3-aspekten på skjermen din. Jeg tror det skal holde med å huke av for ''Centre Timings'' som du sier. Da jeg prøvde det i CS:S så fikk jeg de svarte spaltene og geometrien passet perfekt, men fikk svarte spalter over hele skjermen. Er da kanskje vi skal bruke 4:3-aspektet, for å fikse på høyden? :)

6971683[/snapback]

 

Det er jo en del gamle spill som ikke støtter widescreen, vet du - jeg prøvde Football Manager i "vanlig" 4:3 aspekt (vanligvis kjører jeg det i ekte widescreen, det var bare for å prøve) - og det ble strukket ut over hele skjermen. Det samme med Morrowind, hvis man ikke vet hvordan man skal få det til å kjøre i ekte widescreen - i utgangspunktet er det et 4:3/5:4 spill.

Når jeg kjører Oblivion, som er et ekte widescreen-spill, blir det helt riktig uansett, selv om jeg har ATI-kortet på centre timing (er det det det heter, forresten?) - når jeg kjører 1680/1050 oppløsning på skjermen, går wide mode automatisk tilbake til "fill".

Det at du prøvde centre timing og fikk svart rundt hele CS, kommer vel av at du kjørte CS i en lavere oppløsning enn 1680/1050 da, tenker jeg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...